Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Flipping the classroom
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Learning analytics: de docent
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Module school en samenleving
Medmec04 les 3 Engagement.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Voortgangsgesprek LiO 2014
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Pilot Wiskunde voor Technici
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Presentatie EduCheck SOML
Pré-NLT-module 3D-printen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
E-learning in het onderwijs
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen De rol van E-learning Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen Nico Johan van Wijngaarden, SEC

Deze presentatie Wat is e-learning? Focus van dit onderzoek Waarom e-learning? Het ontwerpen van e-learning methoden Numerieke Methoden Een e-book Screen recording Testen van het e-book Conclusies en aanbevelingen

Wat is e-learning? De definitie E-learning: Elke vorm van leren waarbij op enige wijze gebruik wordt gemaakt van de computer. Breed concept Term wordt vaak ‘misbruikt’ Wordt vaak gelijkgesteld aan ‘lange afstand-leren’ Veelal worden de praktische voordelen benut Kan gecombineerd worden met ‘traditionele’ onderwijsvormen

Wat is e-learning? Enkele voorbeelden Powerpoint presentatie Interactief whiteboard E-voting Studio classroom Online colleges / collegerama Applets Games Weblogs Screen recording E-book

Focus van dit onderzoek Raamwerk synchroon a-synchroon zelfde plaats Studenten werken tegelijkertijd op dezelfde plaats aan hetzelfde studiemateriaal Studenten zijn op dezelfde plek maar werken niet perse aan hetzelfde op afstand Studenten werken tegelijkertijd maar zijn op verschillende plaatsen Studenten werken op verschillende werkplekken op verschillende tijden

Focus van dit onderzoek Welke methoden zoeken we? De methode past in het vierde quadrant. Studenten gebruiken het zelfstandig in de eigen tijd De methode moet te combineren zijn met het ‘gebruikelijke’ leren. Zo ontstaat het blended learning De methode moet het daadwerkelijke leren verbeteren. Het moet dus didactische voordelen geven.

Waarom e-learning? De student is veranderd in de ‘Homo-zappiën’ en: maakt continu gebruik van veel verschillende media kan multitasken kan (discontinue) informatie verwerken wil direct resultaat zien is zeer doelgericht E-learning geeft praktische voordelen E-learning geeft didactische voordelen

Het ontwerpen van e-learning Learning continuüm

Het ontwerpen van e-learning De stabiele zijligging Zet de letters in de juiste volgorde: A Buig de arm het verst van u vandaan tegen het gezicht van het slachtoffer, naar de kant waar u zich bevindt, met de binnenkant naar buiten B Het slachtoffer ligt nu in de stabiele zijligging C Leg de arm aan de kant waar u zit haaks en buig de onderarm voorzichtig omhoog D Buig het been het verst bij u vandaan en pak de knie van het slachtoffer vast. Pak het slachtoffer bij zijn hand en rol hem naar u toe

Het ontwerpen van e-learning De stabiele zijligging Sleep de afbeeldingen in de juiste volgorde:

Het ontwerpen van e-learning Ontwerpmethoden Instructional Design: Een systematische aanpak van het ontwerpen en ontwikkelen van leermaterialen Intuitive design Research based design Theory based design Behaviorisme Cognitivisme Constructivisme Succes based design (mix)

Het ontwerpen van e-learning Allens ontwerpmethode E-learning vraagt gedragsverandering. Het gehele leerproces bestaat dan ook uit meerdere fasen: Pre-instruction, instruction, performance Context, uitdaging, activiteit en feedback moeten allen Meaningfull, Memorable en Motivational zijn Juiste ontwerpmethode levert niet per definitie een juist ontwerp op. Juist ontwerp is sterk afhankelijk van inhoud en doelgroep.

Het ontwerpen van e-learning Allens ontwerpmethode Uitdaging: ‘tell and test’ versus ‘test and tell’ Feedback: gebruik intrinsieke feedback, voorkom veroordeling Context: e-learning geeft audio- en video-mogelijkheden

Numerieke methoden Didactische werkvormen Studenten leren zelfstandig uit ‘compact’ boek Studenten volgen hoorcolleges waarin onderdelen van het boek dieper en uitgebreider uitgelegd worden. Voorbeeldvraagstukken worden uitgewerkt op college om interpolatiemethoden te begrijpen en zelf te kunnen toepassen. Studenten passen zelf interpolatiemethode toe tijdens het MATLAB-practicum. Studenten worden getoetst met een schriftelijk tentamen en de MATLAB-opdracht.

Numerieke methoden E-learning op dit moment Matlab practicum Gebruik van Blackboard Eigen website met: Planning Collegesheets Oude tentamens Uitwerkingen van opdrachten Extra (historische) informatie (bv: ongelukken door afrondfouten) Online colleges Externe links

Een e-book Waarom een e-book? Veel verschillende extra’s kunnen nuttig zijn, afhankelijk van het onderwerp Voordoen van interpolatiemethoden (als op college) Uitwerking van oefenopdrachten Filmpjes met toepassingen Het boek geeft een duidelijke structuur aan Html-techniek geeft de mogelijkheid het materiaal snel te vinden Materiaal is overal en altijd voor iedereen beschikbaar

Screen recording Waarom screen recording? Studenten lezen het niet alleen, maar zien en horen het gebeuren (als bij een persoonlijke uitleg) Studenten bestuderen het waar, wanneer en zo vaak als ze willen Studenten kunnen zelf ingrijpen in de uitleg (stopzetten, terugspoelen, naar extra uitleg doorklikken) Goedkoper en makkelijker te bewerken dan opgenomen colleges Studenten kunnen zeer gericht zoeken naar een kort stuk uitleg Uitleg kan interactief gemaakt worden

Testen van het e-book Vragenlijst Studenten zijn gevraagd tijdens een college om in eigen tijd de website te bekijken en een online vragenlijst in te vullen Vragen zijn gericht op: Structuur van de website Video’s Website als geheel

Testen van de website Resultaten Video’s:

Testen van de website Resultaten Video’s:

Testen van de website Resultaten Video’s:

Testen van de website Resultaten Totale website:

Testen van de website Resultaten Totale website:

Testen van de website Resultaten Totale website:

Testen van de website Resultaten Studenten waren enthousiast tijdens de aankondiging Studenten waren positief over de structuur Vrijwel alle studenten gaven aan de video’s nuttig te vinden en zeker te gaan gebruiken Kanttekeningen Studenten hebben het vrijwillig ingevuld Studenten denken zelf dat de video’s nuttig zullen zijn

Conclusies E-learning kan naast de praktische ook veel didactische voordelen geven. Studenten en ikzelf zijn erg enthousiast over screenrecording Het boek biedt een goede structuur om verschillende e-learning technieken aan op te hangen Er is een groot gat in kennis en vaardigheden tussen didactici en technici

Aanbevelingen Er is uitgebreider onderzoek nodig naar het combineren van verschillende e-learning technieken binnen de structuur van het leerboek Voor effectieve digitale leermiddelen moet uitgebreid aandacht besteed worden aan digitale interactie en de didactische mogelijkheden van e-learning. Didactici en technici moeten hiervoor samenwerken. Binnen de onderwijsinstanties moet ‘top-down’ de ruimte gecreëerd worden voor docenten om ‘bottom-up’ het onderwijs te vernieuwen

“Forget the usual boundaries of e-learning and think some very interesting thoughts!”