Vraaggerichte zorg op maat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een exploratief onderzoek naar zorgbehoeften van druggebruikers en hun tevredenheid over het bestaande hulpverleningsaanbod Lic. Joke De Wilde Lic. Wouter.
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Softdrugs en Harddrugs
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Vraaggericht werken.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Waar knelt het schoentje?
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
De VOA en schuldhulpverlening
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Evaluatie Cursus.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Sadan opdracht David Beernaert 1BaO a1 l r
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Ouderen met dementie & behandelwensen
Onderhandelen: een kunst apart
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Behavior Based Safety Warehousing
Studiedag Sociale Netwerken
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
Uitkomsten onderzoek (2018)
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Intensieve begeleiding
5 valkuilen & Tips.
Wij komen centraal te staan !
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Culturele Interview.
Ambulant team wijkzorg ___________
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Overzicht gedragingen per competentie
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar zorgbehoeften en tevredenheid van druggebruikers over de bestaande hulpverlening

Vraaggerichte zorg op maat Tevredenheidsonderzoek: wat vinden de cliënten van de verkregen hulp en hoe waarderen zij die. b.v. hoe verliep het eerste contact met HV Behoeftenonderzoek: wat is de hulpvraag of zorgbehoefte van cliënt. b.v. met welke soort hulpvraag kwam u in de voorziening terecht

ONDERZOEKSOPZET FOCUSGROEPEN: belangengroepen in Antwerpen (BAD), Brussel (DEBED) en Gent (DOG). ambulante centra zoals dagcentrum de Sleutel Brugge en Free Clinic Antwerpen. ambulante en residentiële centra geselecteerd door twee thesisstudenten Bad= belangengroep antwerpse druggebruikers Debed= de bond voor een emancipatorisch drugbeleid Dog= druggebruikers overleg gent

DATA- ANALYSE/ JAARWERK Beginsituatie: 6 studenten krijgen elk 5 uitgetypte versies van focusgroepen en de hiërarchische coderingsstructuur (boomstructuur) die aangemaakt werd door assistenten van de vakgroep. Totaal = 15 focusgroepen Externe betrouwbaarheid doordat elke tekst door twee studenten afzonderlijk wordt gecodeerd. Externe betrouwbaarheid = geeft aan dat van elkaar onafhankelijke onderzoekers tot eenzelfde resultaat komen.

FASEN IN HET ONDERZOEK FASE 1: uitspraken respondenten worden (individueel) door student gecodeerd a.d.h.v. trefwoorden uit coderingsstructuur. FASE 2: controlefase: twee studenten zetten codefrequenties in codeblad Excel. Overleg om betrouwbaarheids-score van minimum 80% te bekomen. Betrouwbaarheid ligt tussen –0,11111 en +0,1111111

FASEN IN HET ONDERZOEK FASE 3: Excelbladen samenbrengen om de codes te bespreken en inhoudelijke conclusies te destilleren. Opmerking: een moeizaam en traag proces

ONDERZOEKSRESULTATEN BEHOEFTEN TEVREDENHEID MESO-niveau MACRO-niveau => behoeften  tevredenheid

behoeftenonderzoek betere samenwerking en communicatie tussen verschillende hulpverlenende instanties. Cliënten moeten nu vaak hun verhaal telkens opnieuw doen wegens gebrekkige overdracht van informatie. aanpak van problemen naast drugverslaving. Niet enkel focussen op drugprobleem, maar ook op financiële, relationele,… problemen.

behoeftenonderzoek integrale hulpverlening en continue beschikbaarheid van hulp. betrokkenheid van familie wordt zeer vaak hoog ingeschat; ook familie dient informatie te krijgen over behandeling druggebruiker. tekort aan informatie over hulpverlenings-netwerk. Velen weten niet waar ze met hun probleem terechtkunnen.

Behoeftenonderzoek Sterke behoefte aan ex-gebruikers als hulpverleners bij cliënten Nazorg is zeer gewenst bij veel drug-verslaafden; Dikwijls ontbreken van nazorg wordt zeer vaak beschouwd als een hiaat binnen de hulpverlening. Eerste hulpvraag bijna steeds afkicken. Velen ervaren eerste contact met HV als negatief.

Behoeftenonderzoek De media wordt een belangrijke rol toegeschreven i.v.m. preventie, voorlichting en verstrekken van informatie over de gevaren en gerelateerde gezondheidsproblemen van druggebruik.

Tevredenheidsonderzoek: mesoniveau begeleiding van groepsgesprekken: veel negatieve opmerkingen. Begeleiders weten te weinig van drugs e.d. af, komen te weinig tussen, hebben te weinig oog voor hen die amper iets zeggen, enz… Positieve zaken groepsgesprekken: delen van ervaringen met anderen, kunnen uiten van gevoelens, … begeleiding van individuele gesprekken: idem (vrij negatief). Tekort aan kennis, advies, informatie en feedback.

Tevredenheidsonderzoek: mesoniveau Tevredenheid gevangeniswezen: er wordt niet gewerkt aan drugsproblemen, ontvangen geen medicatie om af te kicken en het is zeer gemakkelijk om drugs binnen te smokkelen. Verstrekking van informatie al evenmin positief bevonden: duidelijk tekort aan informatie, en aangeboden informatie zou dikwijls verkeerde informatie zijn. Voorbeeld tongdraaien

Tevredenheidsonderzoek: mesoniveau begeleiding/gebruik van medicatie: onvoldoende controle op gebruik van medicatie en men dient te vaak medicatie toe zonder bijkomende begeleiding. pluspunten methadon: niet meer ziek zijn en uitblijven van criminaliteit. Minpunten: methadon is slechts vervangmiddel en werkt zéér verslavend. Neveneffecten zijn ‘niet meer kunnen redeneren’ en ‘onderdrukking van gevoelens’.

Tevredenheidsonderzoek: mesoniveau Outreaching:sommige drugverslaafden die er nog nooit van gehoord hebben en velen zien er het nut niet van in. Straathoekwerkers hun aanpak: dikwijls niet goed bevonden en komen wel eens als bemoeiziek over. Anderen beweren dat straathoekwerkers niet opdringerig zijn. Velen ervaren outreaching als de eerste stap richting hulpverlening. Spuitenruil wordt in dit daglicht als zeer positief bevonden.

Tevredenheidsonderzoek: mesoniveau Positief aan familiegericht werken: versterking van familiebanden en verbetering van hun relatie. HV helpt hen om een gesprek voor te bereiden, om het op gang te brengen en/of om familiebanden te herstellen. Regels in voorzieningen: vaak te strikt en te streng en soms vernederend. Positief aan regels: een goede voorbereiding voor leven in mtsch of ‘voor eigen bestwil’.

Tevredenheidsonderzoek: mesoniveau spoed- en crisisopvang negatief: te weinig centra, te lange wachttijden, te weinig personeel, te weinig gesprekken. ‘Men spuit je plat en dient medicatie toe’ of ‘ze is te medisch gericht’. Men wordt vaak afgewezen of doorgestuurd. Positief bevonden zijn de lichamelijke afkick in spoed- en crisisopvang en het feit dat ‘je tijd krijgt om over jezelf na te denken’.  

Tevredenheidsonderzoek: macroniveau Wat men negatief vindt aan apothekers: de service die ze aanbieden, te weinig privacy en spuiten kosten te veel geld. Dokters worden al evenmin goed geëvalueerd: ze schrijven volgens velen te veel en te rap medicatie of methadon voor, en er is een tekort aan overleg tussen huisarts en patiënt.

Tevredenheidsonderzoek: macroniveau Positief aan ambulante hulpverlening vindt men het zelf bepalen van ‘komen en gaan’ en dat men in zijn eigen streek kan vertoeven. Als minpunten krijgen we: te weinig controle (b.v. Urineonderzoek), begeleiding die te weinig kennis van zaken heeft en die te vaak wisselt, en tenslotte het gegeven dat men enkel op afspraak of aan de te houden opening- en sluitingsuren kan komen.

Tevredenheidsonderzoek: macroniveau Ex-gebruikers als hulpverleners vinden veel mensen een uitstekend idee: Zij weten wat men als drugsverslaafde doormaakt, hebben meer feeling, deze HVs en verslaafden verstaan elkaar sneller en beter (i.t.t. HVs die nooit drugs mis- of gebruikt hebben), het sneller adviezen en commentaren aannemen dan van een andere hulpverlener,... Sommige ex-gebruikers zouden echter te hard reageren en te veel vanuit een eigen negatieve ervaring spreken.

Tevredenheidsonderzoek: macroniveau Therapeutische Gemeenschappen , Positief: sterke betrokkenheid familie, aan-leren van wilskracht, discipline en volharding. Negatief: te strenge en te veel regels, te duur, te beschermend, te kunstmatige situatie, te zware verantwoordelijkheden, te veel structuur, tekort aan nazorg en te veel negatieve beïnvloeding door anderen (depressieve symptomen e.d.).

Tevredenheidsonderzoek: macroniveau Negatieve attitudes van HVs: zouden zich vaak afstandelijk gedragen, geen oog hebben voor het individu (‘je wordt niet bekeken als mens maar als marsmannetje’), te sterk denken in termen van wij-jij, en te vaak uitgaan van vooroordelen. Wél als positief bevonden: de betrokkenheid die ze betonen en de goede intenties waarmee ze in het werkveld (zouden) staan.

Tevredenheidsonderzoek: macroniveau HV zijn niet duidelijk gedurende het begeleidingsproces. Er wordt onvoldoende informatie gegeven over de behandeling. Begeleiders tonen te weinig begrip voor de situatie van de druggebruikers en vaak zijn ze onpersoonlijk. Anderzijds geven sommigen aan dat begeleiders ook bezorgd zijn.