De Nederlandse geneesmiddelensector draagt in het hart van de zorg bij aan een gezondere samenleving en betere, betaalbare zorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Financiering van innovatieve zorg
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Congres Bekostiging 2013 / 22 november 2012
Medico-legale status van richtlijnen
De nieuwe zorgverzekering
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Financiering van eHealth innovaties
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
De Patiëntenrichtlijn
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Ketens: partners in zorg Gerben Klein Nulent Nieuwjaarsbijeenkomst ASKA 16 januari 2007.
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie informatievoorziening
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Oude zorg, nieuwe zorg E-health en de Zorgverzekeringswet Walter H. Salzmann Rotterdam, 12 maart 2007.
ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum.
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Betaalbare en toegankelijk zorg: nu en straks Jaarcongres HEAD "(Zorg) langs de lijn!?“ André Rouvoet, voorzitter ZN Donderdag 5 juni 2014.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Toekomst AWBZ: zeker van zorg? Monique van der Meulen 7 november 2008.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Raadsinformatieavond PGB
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Presentatie tijdens de bijeenkomst van de op te Arnhem.
Pakketbeheer , vanuit farmaceutisch oogpunt
Van beleid tot regelgeving
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Financiering van het zorgstelsel
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Financiering van het zorgstelsel
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Wat doet de overheid: Gezondheidszorgbeleid
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De Nederlandse geneesmiddelensector draagt in het hart van de zorg bij aan een gezondere samenleving en betere, betaalbare zorg

Monitor Zorgverzekeraars Deelmarkten in Zorgmarkt De zorgdriehoek Centrale trekjes (sluis, gezamenlijk inkopen) Decentraal Marktwerking Maar.. Verzekerde/patiënt Concurrentie op Zorgverzekeringsmarkt (Concurrentie op Zorgverleningsmarkt Verzekeraar Zorgaanbieder Introductie In de aanloop naar de stelselwijziging in de curatieve zorg zijn diverse wetten gemaakt of aangepast. Twee pijlers onder de stelselwijziging zijn de Zorgverzekeringswet en de Wet Marktordening Gezondheidszorg. De Wet Marktordening Gezondheidszorg trad 1 oktober 2006 in werking, de Zorgverzekeringswet op 1 januari 2006. Zorgverzekeringswet (Zvw) op hoofdlijnen Met de inwerkingtreding van de Zorgverzekeringswet verdween het onderscheid tussen particuliere- en ziekenfondsverzekeringen. De Zorgverzekeringswet regelt de rechten en plichten voor burgers en zorgverzekeraars in het huidige stelsel (zie ook volgende sheet). Op grond van de Zvw stelt de overheid een basisverzekering vast zodat de aanspraak (inhoud, omvang en indicatie) voor iedere Nederlander hetzelfde is, maar laat zorgverzekeraars binnen kaders zelf beslissen hoe zij deze aanspraken invullen. Denk bijvoorbeeld aan procedurele voorwaarden (machtigingen) en verschillen in eigen risico of zorg in natura versus vergoeding van gemaakte kosten (restitutie). Zorgverzekeraars moeten modelpolissen en reglementen (waarin de aanspraken beschreven staan) ter goedkeuring indienen bij de NZa. De NZa beoordeelt of de modelpolissen en reglementen niet in strijd zijn met de bepalingen van de Zorgverzekeringswet (en lagere wetgeving). Artikel 10 lid c Zvw geeft aan dat het te verzekeren risico ook “farmaceutische zorg” omvat. De bepalingen in de Zorgverzekeringswet zijn nader uitgewerkt in het Besluit Zorgverzekering en de Ministeriële regeling Zorgverzekering.   Besluit Zorgverzekering In dit besluit worden de kaders voor de aanspraken van verzekerden (het verzekerde pakket) nader uitgewerkt. Ook het verplicht eigen risico (en voorheen de no-claimteruggave) en de vereveningsregeling zijn uitgewerkt. In het algemeen zijn de aanspraken functioneel omschreven. Een voorbeeld hiervan is artikel 2.4 Besluit: “Geneeskundige zorg omvat zorg zoals huisartsen, medisch-specialisten, klinisch-psychologen en verloskundigen die plegen te bieden...”. Hieronder vallen dus ook de intramurale geneesmiddelen. Voor extramurale geneesmiddelen zijn de aanspraken niet functioneel omschreven, maar gedetailleerd (limitatief) via zogenoemde positieve lijsten. Volgens artikel 2.8 Besluit bestaat aanspraak op farmaceutische zorg voor de bij ministeriële regeling aangewezen geregistreerde geneesmiddelen voor zover deze zijn aangewezen door de zorgverzekeraar. Belangrijk is dat verzekeraars geneesmiddelen dus moeten aanwijzen waarbij ze verplicht zijn tenminste per werkzame stof één middel aan te wijzen (en binnen grenzen beperkingen kunnen aanbrengen). Verder regelt artikel 2.8 dat bij ministeriële regeling regels moeten worden opgesteld voor het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) en de GVS procedure. Dit is de Regeling Zorgverzekering. Regeling Zorgverzekering De concrete invulling van aanspraken op geneesmiddelen en de GVS-systematiek en -procedures worden geregeld in de Regeling Zorgverzekering. In Bijlage 1 van de regeling worden de aanspraken op geneesmiddelen gespecificeerd. De geneesmiddelen die zij genoemd in deze bijlage vallen onder de basisverzekering. De aanspraak voor verzekerden hangt af of de geneesmiddelen uit Bijlage 1 van de regeling ook door de zorgverzekeraar zijn aangewezen. Op 25 juni 2013 is er een motie van het PvdA-kamerlid Tunahan Kuzu aangenomen om hypothetische vragen en gedragseffecten mee te nemen in de proef-herberekening van het GVS (Kamerstukken II 2012/13, 29 477, nr. 252 en Handelingen II 2012/13, 99). Voorwaardelijk toelating 'Voorwaardelijke toelating is in 2012 ingevoerd om zorg waarbij twijfel bestaat over de effectiviteit of waarvan de effectiviteit niet of nog niet bewezen is, gedurende een periode van maximaal vier jaar ten laste van de zorgverzekering te laten komen. In die periode moeten de noodzakelijke gegevens worden verzameld voor een beslissing over de vraag of de zorg definitief in het pakket wordt opgenomen dan wel definitief daaruit wordt verwijderd.’ (Stcrt. 2013, 19910, p. 3) Met ingang van 1 januari 2014 is in de Regeling Zorgverzekering geregeld dat alleen aanspraak bestaat op de voorwaardelijk toegelaten zorg indien de verzekerde deelneemt aan het onderzoek. Dit is ingevoerd naar aanleiding van een advies van het CVZ. ‘Een van de aandachtspunten die het CVZ noemt, is dat de voorwaardelijk toegelaten zorg ook wordt vergoed indien niet wordt deelgenomen aan het onderzoek. Dit kan een succesvol verloop van de studie belemmeren omdat er niet voldoende mensen aan het onderzoek deelnemen. In verband hiermee is met ingang van 1 januari 2014 geregeld dat alleen aanspraak bestaat op de voorwaardelijk toegelaten zorg indien de verzekerde deelneemt aan het onderzoek.’ (Stcrt. 2013, 19910, p. 3) Voorwaardelijk financiering Voor intramurale geneesmiddelen is er een procedure voorwaardelijke financiering. Dit is een procedure voor geneesmiddelen in het geval dat er meer data moet worden verzameld om bijvoorbeeld uitsluitsel te kunnen geven over de kosteneffectiviteit van een product. Data verzameling vindt plaats door middel van uitkomstenonderzoek. Het betreffende product zit ondertussen wel in het pakket en wordt voorwaardelijke gefinancierd. Na afloop van een vooraf afgesproken periode van uitkomstenonderzoek beoordeelt CVZ het geneesmiddel en brengt hierover advies uit aan de minister. Met ingang van 30 september 2013 is het Besluit Zorgverzekering zodanig aangepast dat het voorwaardelijk toelaten van extramurale geneesmiddelen mogelijk is (Stb. 2013, 384). De Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) De Wmg regelt de ontwikkeling, ordening en het toezicht op de markten voor gezondheidszorg. De wet is bedoeld om de kosten van de zorg onder controle te houden en beschermt de positie van de patiënt. Het beleid daarbij is dat de zorgmarkt gestuurd wordt vanuit de vraagzijde. Alle zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten zich houden aan de regels van de Wmg. Deze wet bepaalt tevens de instelling en positie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) als zelfstandig bestuursorgaan, dat toezicht houdt op de markten voor zorg. Wet op de zorgtoeslag De Wet op de zorgtoeslag bevat regels inzake de aanspraak op een financiële tegemoetkoming in de premie van een zorgverzekering vanwege een laag inkomen. WTZi Concurrentie op Zorg inkoopmarkt .

Observaties zorglandschap Nederland Zorgsysteem is erg ingewikkeld Kosten zorg moeilijk beheersbaar Druk op zorgbudget (1% afspraak) Spanning tussen vergrijzing en innovatie versus noodzaak kostenbeheersing Weinig transparantie bij alle spelers Marktwerking onder druk

Observaties zorglandschap Nederland Kosten vallen bij VWS, baten bij Sociale Zaken en EZ Geen systematische maatschappelijke kosten - baten analyses Financiële prikkels in orde? VB: ouderen bewegen uit WMO voordeel valt bij zorgverzekeringswet. Omgekeerde, als gemeente niet doet VB: Ziekenhuis, financiële prikkel op productie VB: depotmedicatie bij schizofrenie

Geneesmiddelensector Hip to be square Zorgaanbieder Zorgverzekeraar Geneesmiddelensector Verzekerde + Patiënt Verzekeraar Verzekerde Zorgaanbieder Patiënt

Zorg is versnipperd

De Nederlandse context voor geneesmiddelen Zorgketen bestaat uit gelegenheidscoalities Medicijn is ‘need to have’ –private sector in publiek domein- overheid heeft er geen grip op De sector is de laatste 10 jaar niet betrokken bij zorgakkoorden op nationaal niveau De facts & figures van economische footprint hebben een beperkte historie en worden onvolledig bijgehouden De maatschappelijke baten van medicijnen zijn nog nauwelijks onderzocht

Keyfacts Nederlandse geneesmiddelensector 40 % Nederlanders in 2030 chronisch ziek 26% is ouder dan 65 in 2040 Gemiddelde jaarlijkse uitgaven +/- 5 miljard euro. Minder dan 10% totale zorgbudget Uitgaven per persoon aan geneesmiddelen ver onder Europees gemiddelde (266 euro pp) 18.000 directe arbeidsplaatsen, 65.000 indirecte Jaarlijkse R&D-investeringen minstens 450 mln euro 900 klinische onderzoeken, 43.ooo patiënten

De kernwaarden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen Verbinden Vertrouwen Verantwoordelijkheid Al sinds 1975 dé brancheorganisatie voor Innovatieve Geneesmiddelen

De visie en speerpunten: behandeling op maat We willen dat mensen zowel nu als straks beschikken over de voor hen beste geneesmiddelen, daarom wil de Vereniging een verantwoordelijke en betrouwbare zorgpartner zijn. Realiseren van snelle toegang tot innovatieve geneesmiddelen voor patiënten Bijdragen aan efficiënt gebruik geneesmiddelen en duurzame betaalbaarheid Versterken van een uitnodigend R&D klimaat voor geneesmiddelen in Nederland Realiseren van een transitie van het zorgstelsel richting ‘value based system’, door het verzamelen en gebruik van data, diagnostiek, monitoring en devices Realiseren van hechte betrokkenheid van patiënten in alle stadia van ontwikkeling en gebruik geneesmiddelen

Tot stand brengen interne en externe verbinding Belangenbehartiging Externe bindende afspraken Gesprekken Kamerleden, stakeholders Onderzoek: MKB, ontschotting, R&D, maatschappelijke opbrengsten Nieuwsbrief (1x per week, 2000 abonnees) CGR Codes: reclame, gunstbetoon, transparantie Gedragscode Farmaceutische Bedrijfstak Gedragscode verwerking persoonsgegevens Dienstverlening Kennisateliers (+/- 15 per jaar) PA-dagelijke service Maatwerkadviezen lidbedrijven Interne bindende afspraken Samenwerking Compliance programma Codes: reclame, gunstbetoon, transparantie Keurmerk Overheden, ziekenhuizen, verzekeraars, artsen, medisch specialisten, apothekers Patiënten- en brancheorganisaties

De Vereniging heeft een hechte structuur Lidmaatschapseisen Leden >40 Groot en klein Internationale spelers, ook biotech In ontwikkeling ‘partnerschappen’ 8% van de omzet  R&D Gedragscode (CGR) Actieve participatie Organisatie Bestuur Kantoor in Den Haag WTC Dichtbij het parlement Twee afdelingen: Kennis & Beleid PA en Communicatie 20 specialisten Bestuursleden: 10 algemeen directeuren Gekozen door de lidbedrijven 5 Bestuurscommissies 3 Expertgroepen Voertaal gemengd Nederlands en Engels

Veranderende rol geneesmiddelensector: Technologie Data-analyse Devices Smart-diagnostiek DNA-technologie Immuunsysteem benutten Real-time diagnostiek Voorspellende analyses Vaccins Van genezen en behandelen naar voorkomen en voorspellen Van toeleverancier aan naar medeleverancier van zorg Van bedrijfsgericht naar mensgericht

Van genezen en behandelen naar voorkomen en voorspellen De geneesmiddelensector gaat steeds meer bijdragen aan het voorspellen en voorkomen van ziekten. Hiervoor gebruikt ze data en nieuwe technologieën Van genezen en behandelen naar voorkomen en voorspellen

Van toeleverancier aan naar medeleverancier van zorg De geneesmiddelensector vormt samen met andere (zorg)partners een integrale zorgketen en levert meer dan alleen geneesmiddelen Van toeleverancier aan naar medeleverancier van zorg

Van bedrijfsgericht naar mensgericht Door een rol te spelen in voorkomen en voorspellen krijgt de sector een directere relatie met de patiënt . Hierbij neemt de patiënt ook steeds vaker zelf de regie in de zorg. Van bedrijfsgericht naar mensgericht

De geneesmiddelenagenda Behandeling op maat Vier pijlers Innovatie Toegankelijkheid Kwaliteit Betaalbaarheid

Innovatie Nederland positioneren in de Europese top drie van research en development bij geneesmiddelen. Het vestigingsklimaat in Nederland aantrekkelijker maken, door versterking van klinisch onderzoek, minder regeldruk, verbetering van de reputatie en ondersteuning van de kandidatuur voor EMA. Een alliantie met Health RI, voor betere data-uitwisseling. Oprichting van een platform voor geneesmiddelenontwikkeling, samen met andere stakeholders als EZ, Amcham en sectororganisaties. Acquisitieprogramma van Economische Zaken voor geneesmiddelenontwikkeling in Nederland Betere inrichting van klinisch onderzoek, met meer betrokkenheid van patiënten en ziekenhuizen. Meer aandacht voor drug rediscovery.

Betaalbaarheid Een pact van geneesmiddelenbedrijven met overheid en verzekeraars, om kosten te beheersen en innovatie en toegankelijkheid van geneesmiddelen te optimaliseren. Een versnellingsprogramma voor nieuwe prijsmodellen onder de noemer value based healthcare. Meer aandacht voor de opbrengsten van geneesmiddelen voor mens en maatschappij. Toename van concurrentie, onder meer door de opkomst van biosimilars. – lagere prijzen Ontschotting van de zorg kan ruim € 1 miljard opleveren in vier jaar. Acties tegen verspilling, aangezien nu niet alle voorgeschreven middelen worden gebruikt. Het stimuleren van onderzoek naar een doelmatiger inzet van medicijnen, via Goed Gebruik Geneesmiddelen in het algemeen en behandeling op maat in het bijzonder.

Toegankelijkheid Minder overbodige regelgeving, zodat nieuwe medicijnen een jaar eerder bij de patiënt komen. Kritisch kijken naar de sluis, die de toegang tot nieuwe medicijnen soms onnodig vertraagt. Heldere regelgeving invoeren voor adaptive pathways. Een pilot starten met adaptive pricing. Een actievere bijdrage van geneesmiddelenbedrijven aan de Horizonscan+. Terugdringen van medicijntekorten.

Kwaliteit Kwaliteit voor de patiënt centraal stellen. Focus verschuift van geneesmiddel naar behandeling. Intensievere samenwerking met patiëntorganisaties, zowel bij onderzoek als na marktintroductie. Sneller updaten van richtlijnen, in samenwerking met beroepsorganisaties van behandelaars. Centrale regie op registries, om meer inzicht te krijgen in werking en bijwerking van een medicijn. Uitbouw van de strijd tegen medicijnvervalsingen, via NMVO. Uitwerking van het waterconvenant, met name terugdringing van medicijnresten in het water. Terugdringen van medicijntekorten, met ondersteuning van het nieuwe meldpunt van CBG en IGZ. Introductie van een keurmerk voor leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Focus 2017 Geneesmiddelenagenda Conferenties Toekomstvisie Digitale nieuwsbrief White papers Trendstudies Feiten & cijfers Maatschappelijk jaarverslag Denktanks Kennisateliers Betrokkenheid bij nieuwe zorgakkoorden Werken aan een evenwichtige beeldvorming door gebruik te maken van de juiste facts & figures Ontwikkelen van duidelijke richtlijnen voor adaptive pathways Sluiten van ‘partnerships’ van bedrijven en stakeholders die experimenteren met ‘value based’ benaderingen (meer waarde voor de patiënt, dan mag het meer kosten en vise-versa) Ontwikkelen van een blauwdruk voor omgangscode met patiëntenorganisaties Realiseren van een platform en netwerk van bedrijven en instellingen die R&D geneesmiddelen in Nederland willen versterken