Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Academische werkplaats onderwijs Onderzoekssamenwerking met: besturen, schoolleiders en leraren inspecteurs en onderzoekers inspectie onderzoekers Universiteit Maastricht
Dialoog
Illustratie
Een kijkje in de keuken Overgang PO-VO (Maarten Balvers) Kwaliteit MBO-opleidingen (Margriet van der Sluis) Wie wordt er leraar (Stan Vermeulen)
Overgang PO-VO Maarten Balvers 10-3-2015
Onderzoeksvraag: Hebben gelijk geadviseerde leerlingen vergelijkbare schoolloopbanen? Maakt het uit naar welke VO-school ze gaan? En verschillen de uitkomsten tussen leerlingen van verschillende sociaal economische status? Data: register-data (onderwijsnummers bestanden, cbs data)
Drie voorbeelden Leerling-stromen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen Instroomverschillen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen Opleidings- en inkomensverschillen advisering en plaats derde leerjaar
Leerlingstromen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen
Instroomverschillen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen
Opleidings- en inkomensverschillen advisering en plaats derde leerjaar
Kwaliteitspercepties van de overheid versus kwaliteitspercepties van het veld. Margriet van der Sluis Inspectie van het Onderwijs & Universiteit Maastricht Kennismarkt OCW, 10 maart 2015
Wordt de visie van de overheid gedeeld in het veld? “Onderwijsinspectie gebruikt resultaten CITO verkeerd“ (pedagogiek.net) “Verplichte rekentoets gaat door ondanks felle kritiek” (RTLnieuws, 27 jan 2015) • Toezicht en beleid zijn effectiever als gestelde normen worden herkend en erkend door de doelgroep (Braithwate, 2007; Ministerie van Justitie, 2006) Conflicterende waarden tussen belanghebbenden kunnen spanningen veroorzaken die niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs (Taylor, 2009; Seyfried, 2007; Clarke and Winch, 2007) 18 september 2018
Onderzoeksvraag Welke afwegingen maken inspecteurs en beleidsmedewerkers tussen verschillende aspecten van kwaliteit van het mbo en in hoeverre verschillen deze afwegingen van die van studenten, ouders, docenten en werkgevers? 18 september 2018
Vignetstudie: maakt afwegingen zichtbaar Uitwerking: ranking van hypothetische opleidingen Scores op 9 kwaliteitsaspecten van het mbo Doel: bepalen relatief belang van elk aspect Respondenten: -36 inspecteurs, 18 beleidsmedewerkers -500 respondenten in het mbo: studenten docenten werkgevers 18 september 2018
9 kwaliteitsaspecten mbo Output: Oordeel werkgevers Diplomaresultaat Eindcijfer taal Proces: Aandacht voor burgerschap Aantal lesuren Uitdaging Structuur Begeleiding bij de stage Oordeel student over docent 18 september 2018
Vignetopdracht zoals gezien door de respondenten 18 september 2018
Inspecteurs en beleidsmedewerkers Relatief belang 18 september 2018
Inspecteurs versus docenten Docenten hebben diploma’s als een van de laagste gescoord. Nadruk op structuur. Ze willen niets weten over een oordeel over hen zelf. Relatief belang 18 september 2018
Inspecteurs versus studenten Studenten: heel ander beeld. Maar op diploma’s juist wel eens! Relatief belang 18 september 2018
Werkgevers: eigen oordeel, stagebegeleiding & uitdaging Werkgevers zijn het op het punt van de diploma’s net als de docenten niet eens met de inspecteurs. Veel belangrijk is het oordeel werkgevers. En de begeleiding bij de stage Relatief belang 18 september 2018
Totaalbeeld varieert sterk per aspect Eens over: oordeel werkgevers Veel onenigheid (tussen inspecteurs en overig!) over: diploma’s en stage en oordeel student over docent Relatief belang 18 september 2018
In het kort De overheid (inspecteurs en beleidsmedewerkers) maakt niet dezelfde afwegingen als men in het veld doet Overeenstemming op: oordeel werkgevers Spanningen: diplomaresultaat, stage, oordeel student over docent 18 september 2018
Implicaties Maak (verschillen in) kwaliteitspercepties zichtbaar Verbreden kwaliteitsbeeld Gericht beleid Veld aan zet laten 18 september 2018