Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Overgang van PO naar VO Let op!
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Overgang van PO naar VO Let op!
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Een gezamenlijke uitdaging!
Kwaliteitszorgsysteem SPO
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Concept examenprogramma
Informatie Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Met Minder Meer en Beter
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Lerarentekort 6 september 2017.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Open(bare) onderwijsdata
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Informatie voor ouders groep 8 over:
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Informatie voor ouders groep 8 over:
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Over grenzen heen: samen onderzoeken & leren
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
KWALITEITSZORG September 2017
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs

Academische werkplaats onderwijs Onderzoekssamenwerking met: besturen, schoolleiders en leraren inspecteurs en onderzoekers inspectie onderzoekers Universiteit Maastricht

Dialoog

Illustratie

Een kijkje in de keuken Overgang PO-VO (Maarten Balvers) Kwaliteit MBO-opleidingen (Margriet van der Sluis) Wie wordt er leraar (Stan Vermeulen)

Overgang PO-VO Maarten Balvers 10-3-2015

Onderzoeksvraag: Hebben gelijk geadviseerde leerlingen vergelijkbare schoolloopbanen? Maakt het uit naar welke VO-school ze gaan? En verschillen de uitkomsten tussen leerlingen van verschillende sociaal economische status? Data: register-data (onderwijsnummers bestanden, cbs data)

Drie voorbeelden Leerling-stromen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen Instroomverschillen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen Opleidings- en inkomensverschillen advisering en plaats derde leerjaar

Leerlingstromen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen

Instroomverschillen g/tl geadviseerde leerlingen op verschillende schooltypen

Opleidings- en inkomensverschillen advisering en plaats derde leerjaar

Kwaliteitspercepties van de overheid versus kwaliteitspercepties van het veld. Margriet van der Sluis Inspectie van het Onderwijs & Universiteit Maastricht Kennismarkt OCW, 10 maart 2015

Wordt de visie van de overheid gedeeld in het veld? “Onderwijsinspectie gebruikt resultaten CITO verkeerd“ (pedagogiek.net) “Verplichte rekentoets gaat door ondanks felle kritiek” (RTLnieuws, 27 jan 2015) •  Toezicht en beleid zijn effectiever als gestelde normen worden herkend en erkend door de doelgroep (Braithwate, 2007; Ministerie van Justitie, 2006) Conflicterende waarden tussen belanghebbenden kunnen spanningen veroorzaken die niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs (Taylor, 2009; Seyfried, 2007; Clarke and Winch, 2007) 18 september 2018

Onderzoeksvraag Welke afwegingen maken inspecteurs en beleidsmedewerkers tussen verschillende aspecten van kwaliteit van het mbo en in hoeverre verschillen deze afwegingen van die van studenten, ouders, docenten en werkgevers? 18 september 2018

Vignetstudie: maakt afwegingen zichtbaar Uitwerking: ranking van hypothetische opleidingen Scores op 9 kwaliteitsaspecten van het mbo Doel: bepalen relatief belang van elk aspect Respondenten: -36 inspecteurs, 18 beleidsmedewerkers -500 respondenten in het mbo: studenten docenten werkgevers 18 september 2018

9 kwaliteitsaspecten mbo Output: Oordeel werkgevers Diplomaresultaat Eindcijfer taal Proces: Aandacht voor burgerschap Aantal lesuren Uitdaging Structuur Begeleiding bij de stage Oordeel student over docent 18 september 2018

Vignetopdracht zoals gezien door de respondenten 18 september 2018

Inspecteurs en beleidsmedewerkers Relatief belang 18 september 2018

Inspecteurs versus docenten Docenten hebben diploma’s als een van de laagste gescoord. Nadruk op structuur. Ze willen niets weten over een oordeel over hen zelf. Relatief belang 18 september 2018

Inspecteurs versus studenten Studenten: heel ander beeld. Maar op diploma’s juist wel eens! Relatief belang 18 september 2018

Werkgevers: eigen oordeel, stagebegeleiding & uitdaging Werkgevers zijn het op het punt van de diploma’s net als de docenten niet eens met de inspecteurs. Veel belangrijk is het oordeel werkgevers. En de begeleiding bij de stage Relatief belang 18 september 2018

Totaalbeeld varieert sterk per aspect Eens over: oordeel werkgevers Veel onenigheid (tussen inspecteurs en overig!) over: diploma’s en stage en oordeel student over docent Relatief belang 18 september 2018

In het kort De overheid (inspecteurs en beleidsmedewerkers) maakt niet dezelfde afwegingen als men in het veld doet Overeenstemming op: oordeel werkgevers Spanningen: diplomaresultaat, stage, oordeel student over docent 18 september 2018

Implicaties Maak (verschillen in) kwaliteitspercepties zichtbaar Verbreden kwaliteitsbeeld Gericht beleid Veld aan zet laten 18 september 2018