Beoordelen van LC-docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Door goede gesprekken groeien
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gesprekscyclus Quadraam
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Hoofdstuk 5 - Staff Staff doelt op human resources in de organisatie, met de opdracht te binden, te boeien en te behouden Het overkoepelende begrip humanresourcesmanagement.
Functieprofiel en beoordeling
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Functiegesprekken in de praktijk.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
AWVN-modules Basis OnlineAdvisering - Standaarden en modellen ( zoals arbeidsovereenkomsten formulieren, brieven ) - Praktische informatie ( bijvoorbeeld.
Workshop “Beoordelen”
De (T)OR en de bestuurder
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Loopbaanontwikkeling OOP
Start flp 3 Functioneringsgesprek
Studieadviesregeling
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Starr methode.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
SOFN 24 oktober 2015 Welkom… …op deze informatiebijeenkomst voor en door obligatiehouders. SOFN-bestuur is volledig onafhankelijk! Start voor steungroep:
Individueel Keuzebudget
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Passend onderwijs.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Functioneren en beoordelen
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Keuzethema: differentiatie
Observeren rapporteren
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Meldcode Kindermishandeling
Blik op de toekomst.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Personeelsmanagement
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Beoordelen van LC-docenten Informatiebijeenkomst voor managers MBO-colleges

Doel van de bijeenkomst Voorbereiding managers op de beoordeling van de LC-docenten : Concrete richtlijnen voor de beoordeling Uitwisseling persoonlijke beoordelingsnormen Wat moet er nog gebeuren tussen nu en de beoordeling Collegiale consultatie dmv bespreken lastige casuïstiek

Tijdelijk benoemd als LC-docent Alle docenten die nav hun sollicitatie verplicht aan de LC-scholing deelnemen, hebben een addendum bij hun arbeidsovereenkomst ontvangen. Het salaris behorende bij de functie docent LB is voor een bepaalde periode opgehoogd naar LC

Addendum De promotie vindt plaats voor de periode 1 januari 2011 (met terugwerkende kracht) tot uiterlijk 1 augustus 2013. Bij een positieve beoordeling wordt de arbeidsovereenkomst omgezet naar de docent LC-functie Bij een negatieve beoordeling blijft de benoeming als docent LB

Andere deelnemers aan de LC-scholing Er zijn ook docenten die deelnemen aan de scholing, maar die geen addendum hebben mbt de tijdelijke aanstelling In dat geval kan de beoordeling niet leiden tot terugkeer naar LB functie Dit betreft bijvoorbeeld docenten die al benoemd waren als LC-er Het gaat om uitzonderingsgevallen

Consequenties voor beloning Het salaris is voor de bepaalde periode opgehoogd en ingepast in LC-schaal Daarbij is één promotieperiodiek toegekend Bij negatieve beoordeling blijft de docent LB Dat deel van het feitelijke salaris op het moment van beoordelen, dat het maximum van LB overschrijdt, wordt in omvang bevroren en verder toegekend in de vorm van een bestuurlijke toelage, bovenop het maximum salaris van de LB-functie

Waarom behoud toelage Bij de start van het LC-traject is besloten om te streven naar zo groot mogelijke deelname aan de scholing Het behoud van de toelage betekent dat docenten de scholing nooit “voor niets” doen, ze lopen geen risico ergens energie in te steken zonder dat het iets oplevert De extra inspanning op zich is een beloning waard, omdat we iets op gang willen brengen

Criteria voor positieve beoordeling op addendum Met goed gevolg de verplichte scholing voor de docent LC functie afgerond Er is een schriftelijk POP opgesteld en ondertekend Er is sprake van voldoende functioneren in de functie van docent LC

Planning procedure Eindpunt : advies m.b.t. definitieve benoeming aan voorzitter MBO-College voor 1 augustus 2013 Voeren van beoordelingsgesprekken met alle nieuwe LC-docenten door de opleidingsmanager tussen april en zomervakantie 2013 9 9

Planning van de gesprekken moet voor 1 april klaar zijn Vóór 1 februari : doornemen van alle docenten die aan LC-scholing deelnemen: Voldoen ze aan de eisen (scholing, POP en functioneren) Welke twijfel is er nog Is er een extra gesprek nodig

Wanneer is een extra functioneringsgesprek verstandig Als het er naar uitziet dat de docent niet aan alle eisen gaat voldoen Zo helder mogelijk vastleggen wat er nog ontbreekt en hoe dat nog aangevuld kan worden

Voldoen aan de scholingseisen De deelnemers aan de scholing ontvangen een certificaat als zij de scholing met voldoende resultaat hebben afgerond. Dit wordt beoordeeld door de trainers. Iedere deelnemer moet 3 certificaten hebben : klassenmanagement en 2 andere modules (tenzij vrijstelling voor één module is verleend) Bij de doorbraakprojecten Kwaliteitszorg wordt de helft van het oordeel door de manager bepaald en de andere helft door de trainer. Beide moeten voldoende zijn.

Het POP Tijdens de eindbeoordeling kunnen ontwikkelafspraken worden gemaakt voor de periode na de LC-scholing. Het gaat om concrete afspraken, die zijn vastgelegd en ondertekend Op die manier wordt voldaan aan de eisen: Het moet een actueel en toekomstgericht POP zijn Er moet een schriftelijk document zijn, waarop de persoonlijke ontwikkel-afspraken zijn vastgelegd

Advies mbt POP In geval van twijfel aan het functioneren als LC-docent : niet wachten met het maken van ontwikkelafspraken tot de eindbeoordeling Dan eerder ontwikkelafspraken vastleggen, bij voorkeur tijdens extra functioneringsgesprek

Het functioneren in de praktijk Als hulpmiddel is er per resultaatgebied van de LC-functie een beschrijving gemaakt van gedrag dat hoort bij voldoende functioneren en van gedrag dat hoort bij onvoldoende functioneren. Dit heet: Handleiding voor OM’s en P&O Dit is niet bedoeld als afvinklijstje. Het kan worden gebruikt bij de voorbereiding van de beoordeling.

Het beoordelingsformulier In de handleiding is ook aangegeven waar op het beoordelingsformulier de genoemde resultaatgebieden kunnen worden ondergebracht We hanteren het standaard beoordelingformulier

Het beoordelen Er zijn geen normen mbt hoeveel onvoldoendes je mag hebben, wat de gemiddelde score moet zijn, etc. Deze komen er ook niet Het is handig van tevoren te bedenken wat het eindoordeel zal zijn en een proef scorelijstje te maken Hoe je van de deeloptelling tot een totaal oordeel komt, blijft afhankelijk van het geval Het is van belang het er met elkaar over te hebben en de verschillen bespreekbaar te maken

Totaal ondersteunend materiaal Het addendum bij de arbeidsovereenkomst De LC-functiebeschrijving Het standaard beoordelingsformulier De handleiding met de gedragsbeschrijvingen De planning procedure definitieve benoeming Veel gestelde vragen van managers over beoordelen LC-ers

Observaties verzamelen Goede observaties zijn voorwaardelijk voor een gedegen beoordeling

Competenties beoordelen Weet welke competenties je wilt beoordelen Weet welk gedrag daarbij hoort Geldig beoordelen: zegt datgene dat je observeert iets over de competentie? Betrouwbaar beoordelen: beoordelen anderen die het gedrag observeren de competentie op dezelfde manier?

Valkuilen bij beoordelen Te snel oordelen Op basis van te weinig informatie beoordelen De ‘gevolgen’ van de beoordeling, beïnvloeden de beoordeling

Valkuilen bij observeren: De eerste indruk: beïnvloedt sterk onze observaties HALO-effect: geobserveerde heeft een bijzonder sterk punt of bijzonder talent waardoor andere competenties ook positiever worden ingeschat Horn-effect: geobserveerde heeft een bijzonder negatief punt, waardoor andere competenties ook negatiever worden ingeschat Toegeeflijkheidsfout: als ‘hulpverlener’ observeren en oppoetsen

Wat werkt wel? Gericht observeren: vb. lessenbezoek, inbreng tijdens vergaderingen Output van ontwikkelopdrachten, doorbraakprojecten etc. Observaties vanuit meerdere bronnen verzamelen: vb. 360-graden feedback of varianten daarvan Module-enquêtes raadplegen Lessenuitval inventariseren