BoekStart Plus door Cisca van Hemert de Bibliotheek De Meierij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Introductiebijeenkomst
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Wet inburgering Heleen Veringa
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Plus. + Deelname aan de provinciale pilot Boekstart in Overleg met ambtenaar lokaal onderwijs over de invoering van Boekstart in Boxtel. + Financiering.

DIGITALE COLLAGE ESTHER
12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Burgerinitiatieven.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
(Voor)lezen is leuk!.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Rauw en troosten.
Meer voorlezen, beter in taal
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Korte systematische terugblik Project Interne bedrijfsvoering Scholing en opleiding Materialen Collectie Communicatie Financiën Conclusies Boekstart in.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom in groep 2!.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
Ouderavond
Van documenteren naar afstemmen en terug…
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Voorlezen in de kinderopvang
Nieuwsbrief 6 OBS De Driekleur Daltonlocatie 14 november 2017 AGENDA
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
De Kwaliteit Verbetercyclus
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Els Verkerk, directeur-bestuurder Stichting Opvoeden.nl
De BoekStartcoach.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Samen door de schoolpoort
[powerpoint openen, openen]
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Bibliotheek en erfgoed
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Cultuurparticipatie bij Dienst kinderopvang
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

BoekStart Plus door Cisca van Hemert de Bibliotheek De Meierij Mijn naam is Cisca van Hemert, ik werk als specialist voor bibliotheek de Meierij. Ik wil jullie meer vertellen over BoekStart Plus.

Niet elk kind krijgt dezelfde kansen bij zijn geboorte Niet elk kind krijgt dezelfde kansen bij zijn geboorte. Sommige kinderen worden geboren in een gezin van goed opgeleide, talige ouders. Andere kinderen hebben ouders die de Nederlandse taal niet of onvoldoende spreken of ouders die laaggeletterd zijn. Taal en met name beheersing van de Nederlandse taal, is een belangrijk instrument om je een goeie plek te verwerven in de Nederlandse samenleving en om mee te kunnen op school. De bibliotheek wil juist die ouders en hun jonge kinderen helpen, daar zit de Plus.

Wil je als bibliotheek die groepen helpen dan is een goed netwerk de basis van alles. Je moet als bibliotheek naar buiten treden en partners opzoeken. Als je iets wilt betekenen voor de jonge kinderen van allochtone en laaggeletterde ouders, zal je samen ten strijde moeten trekken. Je partners zijn gemeente, consultatiebureau, opbouwwerk, ROC die cursussen verzorgen voor de inburgeraars en laaggeletterden, bureau nieuwkomers.

Je zult elkaars ogen en handen moeten zijn, moeten samenwerken om juist voor die groepen van betekenis te kunnen zijn. De jeugdverpleegkundige spreekt allochtone en laaggeletterde ouders aan met de vraag of ze door de bibliotheek benaderd willen worden, dat zelfde doet de opbouwwerker, de pedagogisch medewerker uit het kinderdagverblijf, de mevrouw uit het Poolse winkeltje wil actief Poolse ouders benaderen. Zij willen allemaal de ogen en handen zijn om deze groep in beeld te krijgen zodat we ze verder kunnen helpen.

In de afgelopen drie jaar hebben we een concept ontwikkeld dat bestaat uit drie bestanddelen. We organiseren boekenparties, een wekelijkse inloopochtend met iedere maand een gast aan tafel en we hebben de voorleesfiets waardoor er bij allochtone en laaggeletterde ouders iedere week een voorlezer thuis kan komen voorlezen.

We organiseren boekenparties bij de mensen thuis volgens het concept van de vroegere Tupperware party’s. Een gastvrouw nodigt een aantal vrienden, buurvrouwen, familieleden of andere bekenden bij haar thuis uit om over voorlezen, liedjes zingen, tweetalig opvoeden en andere thema’s te praten. Twee medewerkers kunnen daar een enthousiast verhaal over houden en voorbeeldgedrag laten zien. Zij nodigen ouders uit om naar de inloopochtend te komen en hun kind gratis lid te maken van de bibliotheek.

Doel van een bijeenkomst is ouders enthousiast maken om al aan hun heel jonge kinderen voor te lezen, boekjes te gebruiken, liedjes te zingen en veel met hun kinderen te praten. We willen ouders verleiden om met hun jonge kinderen naar de bibliotheek te komen en daar materialen te komen lenen. We willen ze laten zien hoeveel plezier je samen met je kind kunt beleven aan interactief voorlezen en dat je daarmee een cadeautje uitdeelt aan je kind. We willen dat ze bekend zijn met de inloop.

We dragen uit dat voorlezen, liedjes zingen en praten met je kind het beste in ‘je harttaal’ kan gebeuren, de taal waarin je jezelf het beste uit kan drukken zodat kinderen een goede taalstrategie aanleren. Dat is de boodschap die deze ouders overal horen, op het consultatiebureau, van de peuterbegeleidster, van de pedagogisch medewerkers. Wel is het belangrijk om je kind zo vroeg mogelijk Nederlands te leren. We willen ouders stimuleren om bewust op zoek te gaan naar plaatsen waar ouders zelf en hun kinderen de Nederlandse taal kunnen leren. Speelzaal, inloopochtend, muziek op schoot, de voorleesfiets, vrouwengroep Zonnefleur.

Idee achter de boekenparty’s is dat de ene party leidt tot het organiseren van de volgende party. Om te starten met werven gebruiken we onder andere de inburgerings- en alfabetiseringsgroepen op het ROC, internationale vrouwengroep Zonnefleur, het consultatiebureau werft actief, de peuterbegeleidster en de pedagogisch medewerkers van speelzalen en kinderdagverblijven.

In de praktijk blijkt wel dat het idee, de ene party leidt tot de volgende party, niet altijd werkt. Als je ouders de vrije hand laat in het samenstellen van de groep die naar een volgende party komt, loop je kans dat er hoogopgeleide ouders deel gaan uitmaken van de groep. Onze ervaring leert dat je beter zelf actief de hand kan houden in de samenstelling van de groep.

Ouders geven zelf aan of ze met of zonder kinderen bij elkaar willen komen. Met kinderen kan je voorbeeldgedrag laten zien, zonder kinderen kunnen de ouders makkelijker hun aandacht bij het gesprek houden. Ouders geven ook aan wanneer ze bij elkaar willen komen, dat kan in principe op elk dagdeel. De medewerkers van de bibliotheek nemen voor de gastvrouw een pak koffie, thee, suiker, melk en koekjes mee en een cadeautje.

Hoe ziet zo’n boekenparty eruit Hoe ziet zo’n boekenparty eruit? We hebben de manier van werken en aanpak samen met de opbouwwerker bedacht en in de praktijk verder ontwikkeld. Het verloop van een party hangt van een heleboel factoren af, de sfeer, de interesse van de ouders, het taalniveau van de ouders. Daarom kent iedere party een eigen verloop, een eigen dynamiek en een eigen sfeer.

Inmiddels hebben we een receptenboek waaruit we, afhankelijk van wat de deelnemers interesseert en ter sprake brengen, ingrediënten te voorschijn kunnen halen. Er is gekozen voor een workshopachtige opzet om de ouders actief te betrekken bij de bijeenkomst. Onderwerpen die ter sprake kunnen komen: eigen ervaringen, belang van voorlezen, praten en zingen, BoekStart, tweetalig opvoeden, voorleesfiets.

Na afloop van de party worden de ouders doelgericht uitgenodigd om vervolgens samen op bezoek te komen in de bibliotheek. De afspraak mag niet vrijblijvend zijn, er wordt een concrete datum afgesproken, bij voorkeur op de wekelijkse inloopochtend die op vrijdagochtend in de bibliotheek wordt gehouden. Dan is ook een van de medewerkers aanwezig, die de boekenparty’s verzorgt.

Iedere vrijdag is er in de bibliotheek een inloop voor ouders met een baby of een peuter. In een gezellige, huiskamerachtige sfeer wordt er door twee getrainde vrijwilligers voorgelezen en liedjes gezongen. Ouders kunnen elkaar ontmoeten, er is een gratis bakje, thee of koffie. Daarnaast wordt er iedere maand een activiteit georganiseerd en hebben we een gast aan tafel.

Ieder maand hebben we een lokale gast aan tafel of wordt er een activiteit georganiseerd. Afgelopen jaar schoven de jeugdverpleegkundigenvier keer aan, met hen konden ouders in gesprek gaan over zindelijkheid of grenzen stellen in de opvoeding. We hadden plaatselijke deskundigen over onderwerpen als baby-draagdoeken, baby- massage, gezond eten, kennismaken met muziek op schoot, voorlezen door Milja Praagman uit Nog 100 nachtjes slapen.

Het afgelopen jaar hebben we het derde instrument aan BoekStart Plus toegevoegd: de Voorleesfiets. Dat is in Boxtel de benaming voor de VoorleesExpress. We kunnen de gezinnen nu naast een boekenparty en de inloopochtenden ook een voorlezer aanbieden die iedere week thuis komt voorlezen. We kunnen de ouders die deelnamen aan de boekenparty’s daarvoor rechtstreeks benaderen. Daarnaast werven we via dezelfde partners die ook onze ogen en handen voor de boekenparty’s willen zijn.

We proberen de voorleesfiets als symbool voor de Voorleesexpress zichtbaar te maken in Boxtel. Zo geven we bekendheid aan het project en komen we met enthousiaste mensen in aanraking die als voorlezer mee willen doen met het project. Zo was de fiets te zien op het lokale herfstfestijn, in de sinterklaasoptocht en op de bazaar.

Al bouwend en samenwerkend zijn we nu twee jaar aan de slag Al bouwend en samenwerkend zijn we nu twee jaar aan de slag. Het mooiste van alles is dat we, door intensief met elkaar in contact te zijn, prachtige bijvangst hebben en er als vanzelf nieuwe initiatieven ontstaan. Via de intensievere contacten met het ROC kregen we stagelopers en heeft Hanan, een jonge Somalisch vrouw, nu een vrijwilligerscontract. Samen met Omar zijn ze twee keer in de week in de bieb om inburgeraars wegwijs te maken en te helpen op de computer. Ze proberen klasgenoten met een baby of peuter naar de bibliotheek te halen.

Na een boekenparty met Turkse vrouwen gaven de vrouwen zelf aan dat ze weinig Turkse baby- en peuterboeken in huis hadden. We gaven twee ouders 150 euro mee toen ze in de zomer naar Turkije op vakantie gingen. Ze kwamen terug met veertig prachtige boeken waarop ze ook nog eens 40% korting hadden bedongen! We hebben de boeken met een feestje in gebruik genomen.

De Plus achter BoekStart geeft niet alleen aan dat we een intensieve variant hebben die zich richt op allochtone en laaggeletterde ouders, het geeft inmiddels ook aan dat het de bibliotheek een Plus aan waardevolle activiteiten oplevert!