De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar"— Transcript van de presentatie:

1 Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
DigiStart Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar POI BoekStart 28 november 2017

2 Onderzoek Vorige week Week van de Mediawijsheid
Huis van de mediawijsheid / KB kernpartner Mediawijzer.net Inspiratiepagina voor bibliotheken Peter Nikken, lector Jeugd & media op Windesheim en Nji Samen Mediawijzer.net onderzoek naar media en mediagebruik voor kinderen en jongeren Jaarlijks terugkerend onderzoek: Iene Mienie Schermtijd is niet perse slecht. Als het maar niet die activiteiten verdringt die belangrijk zijn voor ontwikkeling van het kind Varierend van 1.5 tot zes uur per dag, maar gemiddeld een kwart van de peuters en kleuters drie uur per dag Voorbeeldgedrag ouders: wat jij doet ziet je kind en wil hij ook; of wat in een spel gebeurt mag hij ook Richtlijn kinderarts 1 uur per dag tot 5 jaar Mediaopvoeding vinden ouders lastig, 1 op de vier…

3 Mediagebruik en -activiteiten
Vanaf 4 maanden schermgebruik / tablet Kinderen vanaf twee jaar kijken 1 uur per dag naar schermen Vijf tot zesjarigen: 3 uur per dag Swipen vanaf twee jaar Meer leren van personen dan van schermen Media-gebruik: (voor)leesboekjes meest gebruikt (85%), tv kijken (82%) en tablet (85%)

4 Mediagebruik en -activiteiten
Media-activiteiten: boekjes lezen (87%), filmpjes kijken 79%), educatieve spelletjes (60%) 15% van gezinnen geen boekjes (voor)gelezen! 45% van de ouders, m.n. hoogopgeleiden, heeft behoefte aan praktische handvatten mediaopvoeding Vraagbaak: eigen familieleden, vrienden, ouders, websites Bron: Iene Miene Media 2017

5 Vertrekpunt Doelgroep jonge ouders en professionals
De activiteiten voor de doelgroep 0-4 jaar richten zich naast baby’sen peuters ook op de intermediairs, zowel ouders als professionals. Dat is belangrijk omdat de doelgroep van jonge ouders en de professional in de kinderopvang een grote behoefte heeft aan informatie over verantwoord gebruik van nieuwe media door jonge kinderen. In de komende periode wordt deze doelgroep voorzien van de gewenste informatie. Dit gebeurt door het uitbouwen van het bestaande programma BoekStart, dat zich nu richt op leesplezier en taalontwikkeling van baby’s en peuters. Hier wordt informatie op het gebied van mediaw sheid en mediaopvoeding voor de allerkleinsten aan toegevoegd dat helpt om mediabewustwording mogelijk te maken.

6 Pilot Mediaopvoeding 0-6 jaar Expertise vergroten bij bibliotheken
Ervaringen opdoen in bibliotheken Samen: BoekStart, NJi, KB, Mediawijzer.net, provinciale en lokale netwerk

7 Boekstart De Bibliotheek op school Mediawijzer.net Kind en Media
Positionering Boekstart De Bibliotheek op school Mediawijzer.net Kind en Media

8 (tussen) Resultaten Basistoetsingskader NJi: 0-meting Training NJi
Behoefte ouders Ervaringen Bibliotheek VANnU en Bibliotheek Rivierenland Inspiratiedocument Kennisdeling via BiebtoBieb

9 Training Deel 1: Deel 2: Alle medewerkers! FO, BO en DI Alleen BO
Wat en waarom? Eigen visie medewerkers Kennis en informatiebronnen Rol bibliotheek Interne samenwerking Deel 2: Alleen BO Eigen visie bibliotheek Lokaal netwerk In gesprek met ouders: hoe? Aan de slag

10 Behoefte ouders van jonge kinderen
Alle kinderen maken regelmatig gebruik van media Overgrote deel van de ondervraagde ouders komt in de bibliotheek voor leesboekjes Bibliotheek wordt nog niet gezien als vraagbaak voor mediagebruik en mediaopvoeding Informatiebronnen: Google, CJG/Consultatiebureaus, school/kinderopvang of familie, vrienden, flyers, tijdschriften

11 Behoefte ouders van jonge kinderen
Ouders herkennen vragen of zorgen, maar zien het nog nu nog niet als zorgelijk, pas later Interesse in thema Actief en interessant aanbod is voorwaarde Passend bij eigen dagindeling

12 Ervaringen bibliotheken
Bibliotheek Rivierenland: Tiel Bibliotheek VANnU: Rucphen Ervaringen bibliotheken Bibliotheek is wegwijzer geen opvoeder

13 Hoe nu verder? Mediaopvoeding in Digitale Educatieve Strategie KB: bibliotheek is wegwijzer! Inspiratiedocument / delen van kennis Landelijke uitrol i.s.m. Nji en Mediawijzer.net Verbinding DigiStart met bouwstenen BoekStart en MediaDiamant Opnieuw aanbieden van training i.s.m. NJi, Kind en Media DigiStart = Mediaopvoedpunt (fysiek en digitaal) + programmering + deskundigheid + collectie (fysiek en digitaal + lokaal netwerk

14 Van Toolbox naar MediaDiamant

15 Betrokkenen Joëlle Bakx – Bibliotheek VANnU
Yvonne van der Logt – Bibliotheek Rivierenland Peter Nikken – NJi Esther van Beekhoven – NJi Jolyn Berns - NJi Julienne van den Heuvel – KB Marleen Wijnen – KB

16 Vragen?

17 Rollen? KB POI Bibliotheken


Download ppt "Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar"

Verwante presentaties


Ads door Google