Insight Intake … Een goed begin is het halve werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Doen en blijven doen State of the art Stappenreeks van voorlichting
Presentatie Praktijkscholen
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
De rekentoets.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Informatie avond groep 8
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Welkom.
© Q&A Research & Consultancy 2009 Moederdag onderzoek 2009.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Op naar…
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Competentiegericht leren vmbo
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Op weg naar het voortgezet onderwijs
WELKOM.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Contactor schakelingen
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
Pourquoi apprendre le français?
Motorschakelingen - Omkeerschakeling
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Voorlichtingsavond 4 mavo
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Entreeschool: samen naar een goede basis
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Toetsing Vakdidactiek 2.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Kennismakingsavond brugklas 2KT 2018 – 2019
Transcript van de presentatie:

Insight Intake … Een goed begin is het halve werk Learning Door : Ludo Korsten Onderwijsadviseur

Assess - Manage - Navigate VMBO MBO 1 2 3 4 1 2 3 4 Leerling Insight Paspoort Insight Entrée Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding Insight Intake plaatsingsadvies Producten Insight Education Competenties meten en volgen Begeleiding Insight Toolbox

Assess - Manage - Navigate VMBO MBO 1 2 3 4 1 2 3 4 Leerling Insight Paspoort Insight Entrée Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding Capaciteiten Persoonlijkheid / Motivatie Extrinsieke factoren Rekentoetsen / Taaltoetsen Beroepsbeeld Insight Intake plaatsingsadvies Producten Insight Education Competenties meten en volgen Begeleiding Insight Toolbox

Intaketest Learning

Achtergrond Een grote verzameling deeltests Vragenlijst Capaciteiten Niveau 1 tot en met 5 Leerintelligentie Praktische intelligentie Persoonlijkheidskenmerken Emotie Gedrag Persoonlijkheid Vragenlijst Afname Op locatie (school), ná de test Thuis, voorafgaand aan de test Rapportage Controleert extrinsieke factoren

Overzicht capaciteit Cijfers Numerieke aanleg Berekeningen Bewerkingen Leerintelligentie Numerieke aanleg Cijfers Berekeningen Bewerkingen Verbale aanleg Woorden Tekst Logisch redeneren Redeneer vermogen Figuren Evaluatie vermogen Verschillen Ruimtelijk inzicht Componenten Spiegelbeelden

Overzicht persoonlijkheid Inzet Enthousiasme Extravert Consciëntieus ordelijk Degelijkheid Zorgvuldig Stabiel Behoefte aan begeleiding Behoefte aan externe stimulering Angst voor falen Stabiel (omgepoold) Extravert (omgepoold) Zorgvuldig (omgepoold)

Gebruik Intaketest Niveau 1: Advies- en plaatsingsinstrument Capaciteit en Persoonlijkheid / Motivatie Niveau 2: Begeleidingsinstrument Inhoudelijk / persoonlijk Begeleidingsstijl Intakegesprek = eerste POP-gesprek Niveau 3: Analyse Groepsrapportage Managementrapportage Longitudinaal onderzoek

Gebruik Intaketest Criterium: onderwijs Criterium: kenniscentrum Ideaalprofiel (welke resultaten had je willen zien?) Gespreksduur (stoplichtsignaal: rood – oranje – groen) Voor HTV traject: liefst landelijk profiel Criterium: kenniscentrum Leerbaarheid Competenties (aanbod) Vergelijking met kwalificatiedossier (vraag) Competentiesleutel  CompetentieMatch (welke opleidingen matchen beter)

Numerieke aanleg - Berekeningen

Verbale aanleg - Woorden

Redeneervermogen - Figuren

Evaluatievermogen

Ruimtelijk inzicht - Componenten

Mot E (Emotie) - Faalangst

Mot G (Gedrag) - Doorzettingsvermogen

Persoonlijkheidstest (Big Five) - Extraversie

Achtergrond Alle resultaten van de referentiegroep leveren een normale verdeling op. De referentiegroep wordt in 5 normgroepen verdeeld. In alle rapportages wordt dus een 5-punts schaal gebruikt. Geen lineaire verdeling, maar: 10%-20%-40%-20%-10%

Diverse rapportages Volledige rapportage Deelnemerrapportage Competentiesleutel Clusterniveau Competentieniveau CompetentieMatch Groepsrapportage Managementrapportage

Beroepsbeeldtest Learning

Achtergrond Leerlingen vallen ook vaak uit omdat ze het verkeerde beroepsbeeld hebben Controle op drie gebieden: werkprocessen bezwarende factoren geromantiseerd beroepsbeeld Vergelijken met expertgroep

Beroepsbeeldtest - frequentie

Beroepsbeeldtest - motivatie

Rapportage Rapportage op 3 gebieden: Aspecten Sociale vaardigheden Werktijden Oplettendheid en concentratie Competenties Constateringen Overzicht van de meest afwijkende aspecten  gesprekspunten

Reken- en Taaltoets Learning

Uitgangspunten Rekentoets 4 onderdelen en 12 subgebieden conform het referentiekader van Meijerink Getallen Verhoudingen Meten – meetkunde Verbanden Beschikbaar op 1F, 2F en 3F Parallelle toetsen om de voortgang te meten  vanaf mei 2012: random toetsen De vaardigheden worden zoveel mogelijk getoetst in het specifieke domein Korte toetsduur (1 uur voor 4 toetsen)

18-9-2018

18-9-2018

18-9-2018

Uitgangspunten Taaltoets Onderdelen conform het referentiekader van Meijerink Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid Grammatica Spelling / Leestekens Beschikbaar op 1F, 2F en 3F Random toetsen  voortgang meten De vaardigheden worden zoveel mogelijk getoetst in het specifieke domein Toetsduur (1,5 uur voor 4 toetsen) Aanvullende onderdelen mogelijk: spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid

Eerste analyse Rapportages: Rapportages per gemaakte toets Voortgangsrapportages (over meerdere toetsen) Groepsrapportages 18-9-2018

Informatie Adres De Wetstraat 1 6814 AN Arnhem Telefoon 026 - 355 7333 E-mail info@amn.nl Website www.amn.nl Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.