Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Een totaalaanpak voor goed gedrag
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Omgaan met goed gedrag / pbs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Welkom bij onze PBS reis
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Presentatie SWPBS-team
Week van de intern begeleider
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Ouderavond Toermalijn
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Informatieavond klas
Ouders en school samen Maart 2016
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Duurzame inzetbaarheid
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Informatieavond groepen 8
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doubleren.
5 valkuilen & Tips.
Doubleren.
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Hoe volgen wij onze kinderen?
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Transcript van de presentatie:

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) University of Oregon Naam trainers Logo werkplek Datum Naam school © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012) 1 1

© Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012) Welkom! © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

© Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Succesvolle PBS-start van het schooljaar © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Programma van vandaag Succesvolle PBS-start Evaluatie technieken van het groene en gele niveau Pijler: samenwerking met ouders - Ouderbetrokkenheid vergroten Oefening: Ouders informeren en enthousiasmeren voor een interventie Escalatie en de functie van gedrag - Gedragsfunctie-analyses Afsluiting © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

© Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012) Parkeerflap © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Evaluatie: elementen van het groene en gele niveau (borging) SWPBS © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Borging van het groene niveau Reactieprocedure/ tweeminutenregel Pleinplan Actief aanleren gewenst gedrag Beloningssysteem en bekrachtigen van gewenst gedrag SWPBS Consequenties op ongewenst gedrag Klassenniveau Gedragsincidentenregistratie © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Borging van SWPBS elementen: welke stappen zijn al gezet? Borgingskalender studiedag 4 Zelfbeoordelingsonderzoek Checklist: technieken van het groene en gele niveau © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Het zelfbeoordelingsonderzoek Najaar: 3e afname zelfbeoordelingsonderzoek Zicht op: in hoeverre zijn methodische elementen van de verschillende niveaus geïmplementeerd? Welke ontwikkelpunten willen we de komende tijd gaan oppakken? © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Checklist ‘Technieken van het groene en gele niveau © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Regelmatig evalueren van methodische elementen en technieken Groene niveau: Basiswaarden en gedragsverwachtingen (helder zijn in wat ik van leerlingen verwacht) Actief aanleren van gewenst gedrag (lessen in goed gedrag geven) Schoolbreed belonen en bekrachtigen van gewenst gedrag Belonen en bekrachtigen van gewenst gedrag in de klas Actief toezicht houden in de algemene ruimtes © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Regelmatig evalueren van methodische elementen en technieken Groene niveau: Minimaliseren van aandacht voor ongewenst gedrag (bijvoorbeeld door actief te negeren) Toepassen van de reactieprocedure en tweeminutenregel Invullen van de gedragsincidentenregistratie Het voeren van een oudergesprek vanuit krachten (4:1) © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Regelmatig evalueren van methodische elementen en technieken Gele niveau: Introductiegesprek met een leerling over Check In Check Out Ouders informeren en enthousiasmeren voor Check In Check Out Een positief contact onderhouden met de leerling bij het aftekenen van de dagkaart © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Checklist: Bevindingen van het schoolteam Dit zetten wij vol vertrouwen in : …… Deze onderwerpen verdienen extra aandacht : © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Brainstorm/ Oefening © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Pijler: samenwerking met ouders © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Ouderparticipatie versus ouderbetrokkenheid Ouderparticipatie= Ouders die deelnemen aan activiteiten of hand- en spandiensten Ouderbetrokkenheid= Uit het gedrag van ouders blijkt dat zij zich gedeeld verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kinderen. Ouders zijn (emotioneel) betrokken bij de ontwikkeling van hun kind, bij zijn school en zijn leraar Ouderparticipatie kan leiden tot meer ouderbetrokkenheid. Ouders die regelmatig op school komen voor allerlei activiteiten, raken nu eenmaal meer betrokken bij de school. Maar ouderparticipatie kan ouderbetrokkenheid ook tegenwerken (eisen stellen, versterken van de negatieve kijk van het kind op de leerkracht: ‘nu ik vaak op school ben en die juf zie, snap ik wat je bedoeld’, scheve gezichten van ouders die niet meemogen op schoolreisje (zonder dat hierover wordt gecommuniceerd waardoor ouders zich gepasseerd voelen en dit negatieve gevolgen kan hebben voor de ouderbetrokkenheid.) © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Ouderbetrokkenheid Van wezenlijk belang dat een school ouderbetrokkenheid stimuleert en alle begrip toont voor de basale emoties die iedere ouder heeft wanneer het gaat om zijn kind. Is een proces dat zich vooral thuis afspeelt De ene ouder uit die emoties in overbezorgdheid, de ander wordt boos en belt de school woedend op omdat hij vindt dat de maat vol is. Een derde ouder wordt volslagen passief en een vierde vertoont ‘hoogopgeleide agressie’ door de school te dwingen een bepaalde aanpak te volgende die de privé psycholoog voorschrijft. Ouderbetrokkenheid wordt gekenmerkt door: ouders tonen belangstelling, scheppen voorwaarden voor het maken van huiswerk en begeleiden hun kind daarbij zo nodig, het bezoeken van ouderavonden en het tonen van respect voor de leraar. Kortom het is een proces dat zich vooral thuis afspeelt. © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Waarom investeren in ouderbetrokkenheid? Eén belangrijke reden: leerling wordt er beter van! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt: Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het functioneren van leerlingen binnen de school, op hun cognitief en sociaal functioneren, hun schoolprestaties en hun werkhouding (Smit e.a. 2006) Niet zozeer participatie op school maar betrokkenheid thuis levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling en het leersucces van kinderen (Cijvat & Voskens, 2008) Kern van effectieve ouderbetrokkenheid is een kwalitatief goede communicatie met elke individuele ouder (Jacobs, 2008) Ouderbetrokkenheid heeft een positieve invloed op het schoolklimaat en de gerichtheid van de school op haar omgeving, er ontstaat meer openheid (Smit e.a. 2006) Misvatting: Een goede communicatie wordt niet gewaarborgd door ouderparticipatie, zoals zo vaak wordt gedacht. © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Hoe kunnen wij investeren in ouderbetrokkenheid? Leerondersteuning door ouders Leerling- en oudergesprekken Handelingsplannen Ouderbijeenkomsten (bijv. over opvoedkundige thema’s)/ ouderavonden Ouder enquête (schoolzelfevaluatieinstrument) Denktank-gesprekken Samenwerkingsovereenkomst met ouders Leuke activiteiten Ouderkamer Veel van deze activiteiten vinden waarschijnlijk plaats in jullie school. Ouderenquete: meet slechts de gemiddelde tevredenheid van ouders. Wanneer het gemiddeld wel goed zit, bestaat het risico dat je als school snel tevreden bent. De school moet het juist hebben van de ontevreden ouders. Deze ouders geven de school juist informatie op basis waarvan zij zich kan verbeteren. © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

ouderbetrokkenheid op alle niveau’s © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012) 22 22

Wat kan een positieve ouderbetrokkenheid de school opleveren? Brainstorm Wat kan een positieve ouderbetrokkenheid de school opleveren? © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Wat kan een positieve ouderbetrokkenheid de school nog meer opleveren? Ouders voelen zich welkom in de school Het wordt makkelijker om een beroep te doen op ouders als het kind tegen problemen aan loopt Helderheid ten aanzien van wederzijdse verwachtingen Goede mond- op mond reclame onder ouders (toename aantal leerlingen) © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Opdracht 1 © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Opdracht 2 © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

© Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Ouders betrekken bij een interventie Informeren en enthousiasmeren Belang benadrukken van een goede samenwerking met ouders Ouders in hun kracht zetten Als school benut je verschillende momenten om ouders te betrekken bij het onderwijs van hun kind. Één van de vele voordelen van een goed contact met ouders is dat het makkelijker wordt om een beroep op ouders te doen als er problemen zijn met het kind en je voor het kind een extra interventie wilt inzetten. Het inzetten van een interventie uit het gele of rode niveau van de piramide heeft een grotere kans van slagen als het kind zowel thuis al op school op een positieve manier aangemoedigd wordt. Dit kan alleen maar als ouders achter de gekozen aanpak staan en er sprake is van een partnerschap met ouders. © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Introductiegesprek met ouders Kracht van de herhaling. Oefenen met vaste stappen © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Introductiegesprek met ouders: de stappen Benoem dat het fijn is dat de ouders aanwezig zijn. Benoem het doel van het gesprek. Benoem dat er veel dingen goed gaan met het kind op school en dat er ook een aantal dingen zijn waar je samen met het kind aan wilt werken (geef concrete voorbeelden) Vraag of de ouders dit herkennen (benut eventueel data als ouders niet herkennen dat dit een lastige taak is voor hun kind) Benadruk de rol van de ouder . © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Introductiegesprek met ouders: de stappen Geef uitleg over de interventie Geef ruimte voor eventuele vragen, twijfels of ruimte om emoties te uiten. Ondertekenen van de gemaakte afspraken . © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Introductiegesprek met ouders Eigen casus Oefening rollenspel Ouder(s), leerkracht en observant (4:1) © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)

Afsluiting Als school benut je verschillende momenten om ouders te betrekken bij het onderwijs van hun kind. Één van de vele voordelen van een goed contact met ouders is dat het makkelijker wordt om een beroep op ouders te doen als er problemen zijn met het kind en je voor het kind een extra interventie wilt inzetten. Het inzetten van een interventie uit het gele of rode niveau van de piramide heeft een grotere kans van slagen als het kind zowel thuis al op school op een positieve manier aangemoedigd wordt. Dit kan alleen maar als ouders achter de gekozen aanpak staan en er sprake is van een partnerschap met ouders. © Picapedia/Yorneo/PI Research (oktober 2012)