Psychomotorische therapie in de kinder- en jeugdpsychiatrie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Haptotherapie, wat is dat?
Introductiebijeenkomst
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Ik heb iets van autisme of zo
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Autismespectrumstoornis
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Marit Dhondt Master PMT
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
In een jeugdgevangenis
gespreksvaardigheden
Welkom ik maak me sterk.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Complementaire zorg Les 5 Healthy Ageing.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Doelen behalen met activiteiten
Wat is DRAMA??.
Bouw aan je veerkracht.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Doelen behalen met activiteiten
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Duurzame inzetbaarheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Lachgas Lachgas Mogelijk ziet u de metalen patronen van lachgas wel eens op straat liggen of heeft u het wel eens in het nieuws gehoord, maar wat is het.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Donkere dagen en depressiviteit
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Stress management bij Autisme
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

Psychomotorische therapie in de kinder- en jeugdpsychiatrie “Ervaren wat je voelt” Psychomotorische therapie in de kinder- en jeugdpsychiatrie

Wie ben ik? Bart Sollie Psychomotorisch therapeut, Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie, locatie Ede SPANNING Lichaamssignalen Bart Sollie, psychomotorisch therapeut bij Karakter in Ede; Spannend om hier te zijn, ik merk kriebels in mijn buik, heb de neiging om met iets in mijn handen te spelen (lichaamssignalen). Ik moet het gaan ervaren, vertrouwen hebben in mijn kunnen, jullie meenemen in dit mooie vak. Gestudeerd in Zwolle, als sociotherapeut bij Karakter begonnen, nu sinds 3,5 jaar als PMT’er in Ede. www.karakter.com 9/17/2018

Wat is psychomotorische therapie (PMT)? Therapievorm waarin bewegings- en/of lichaamsgerichte werkvormen centraal staan, dit om de cliënt te laten verkennen, herkennen en erkennen in zijn of haar (bewegings)gedrag en/of (lichaams)signalen en te oefenen en ervaren met gedragsalternatieven. Bewegen als middel, niet als doel. Werkvelden (VGZ, Revalidatie, Psychiatrie, Tbs-kliniek, Eigen praktijk, Speciaal onderwijs) Ervaren staat centraal! Therapievorm waarin bewegings- en/of lichaamsgerichte werkvormen centraal staan, dit om de cliënt te laten verkennen, herkennen en erkennen in zijn of haar (bewegings)gedrag en/of (lichaams)signalen en te oefenen en ervaren met gedragsalternatieven. Werkvelden (VGZ, Revalidatie, Psychiatrie, Tbs-kliniek, Eigen praktijk, Speciaal onderwijs) Ervaren staat centraal (ballonnen opblazen) www.karakter.com 9/17/2018

PMT in de kinder- en jeugdpsychiatrie Individuele PMT Sherborne Mindfulness Runningtherapie Groeps-PMT Themagericht Rots en Water Psycho-educatie AD(H)D, kinderen en jongeren Psychomotorische systeemtherapie Observatie en behandeling Behandelvormen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie: Individuele PMT, afgestemd op het doel zoals geformuleerd in het behandelplan Groeps-PMT, veelal themagericht waarbij er aandacht is voor de individuele doelen, thema’s wordt nog op terug gekomen Psychomotorische systeemtherapie; Door een combinatie van psychomotorische- en systeemtherapie wordt het gezin met praktisch gerichte oefeningen in het hier en nu, ondersteund bij het verder ontwikkelen van vaardigheden en het stimuleren van ieders kwaliteiten. Gezinsleden leren elkaars mogelijkheden en beperkingen beter kennen, ze te gebruiken en er mee om te gaan. Alle vormen zowel observatie op kwaliteiten, beperkingen, patronen, interacties als behandeling hiervan. www.karakter.com 9/17/2018

Hoe? Hulpvraag gericht Uitgaan van competenties Kind of Jongere doet het goed omdat hij of zij het kan Hulpvraag afgestemd op behandelplan, eventueel specifiek gemaakt naar PMT. Veelal vragen rondom emotiesregulatie, sociale vaardigheden, impulsregulatie, zelfbeeld vergroten. Uitgaan van de competenties, compentiemodel met sterke kanten en valkuilen op het gebied van taken en vaardigheden Wanneer het kind of de jongere de vaardigheden beschikt om met voor hem of haar lastige situaties om te gaan zal hij of zij deze ook gebruiken. Versterken van deze vaardigheden staat centraal in de behandeling. www.karakter.com 9/17/2018

PMT Modaliteiten Oefenen, ervaren en ontdekken Verkennen, herkennen en erkennen Driehoek Denken, Voelen en Doen Oefenen; in het hier en nu oefenen met gedragsalternatieven Ervaren; in het hier, nu en daar. Vanuit oefenen gaan ervaren wat de gedragsalternatieven in andere contexten betekenen (transfer) Ontdekken; in het toen. Waar komt het gedrag van nu vandaag, wat zijn de patronen of schema’s? Binnen de verschillende activiteiten die aangeboden worden binnen de sessie worden er interventies gedaan op denken, voelen en doen en eventuele siganelen die hierbij passen. www.karakter.com 9/17/2018

Casus Casusbeschrijving Meisje, 17 jaar Schets sessie Wat draagt ervaren in het bewegen bij? Bewustwording Verandering Iris, Meisje van 17 wordt aangemeld bij de PMT met de vraag om zelfbeeld te verbeteren en haar weerbaarheid te vergroten. Veel gepest in verleden, PTSS, Conversiestoornis en ADHD zijn gesteld. Conversiestoornis = Een conversiestoornis is een stoornis waarbij het lichaam psychische klachten omzet in lichamelijke klachten Een deel van de sessie staat de activiteit badminton centraal, we spelen zo vaak mogelijk over. Echter steeds wanneer de shuttle op de grond valt moet Iris een voorwerp, bijvoorbeeld kegel of een ring, uit de bak pakken en deze vasthouden tijdens het spelen. De voorwerpen stapelen zich op terwijl we aan het overslaan zijn. Het spelen en vasthouden wordt steeds moeilijker. Op een gegeven moment gooit Iris de spullen neer en gaat op de bank zitten, bij navraag blijkt ze er geirriteerd van te worden. Al pratende blijkt ze vaker dingen op zich te nemen die niet bij haar horen, bijvoorbeeld huiswerk van vriend maken. Binnen de activiteit heeft Iris ervaren dat ze heirin grenzen moet aangeven, “niet alles is haar kegeltje, soms hoor het bij de ander”. www.karakter.com 9/17/2018

PMT Thema’s 7 PMT thema’s Ervaren! Welke thema’s worden herkent? Motorische instrumentele sensibiliteit Motorische sociale sensibiliteit Ruimte Kracht Lichaamsbeleving Vertrouwen Relaxatie Naar: 7 PMT thema’s, door: M vd Blink en F Dijk Individuele doelen zoals bij individuele PMT, daarnaast themagericht werken. PMT thema’s Motorische instrumentele sensibiliteit betekent de gevoeligheid van iemand voor het andere om hem heen. Mensen die vanwege welke psychopathologie dan ook, teveel naar binnen gekeerd zijn, zijn ook minder in contact met hetgeen om hen heen is. 2. Motorische sociale sensibiliteit is de gevoeligheid die iemand heeft voor de sociale context om hem heen. Voor de ander om hem heen dus. e kunnen zeggen, leiding nemen, leiding geven, leiding volgen, rekening houden met elkaar, wachten op elkaar, luisteren naar elkaar, elkaar verdragen, etHet gaat dan om het kunnen maken van contact met anderen, kunnen samenwerken met anderen, om de afstand en nabijheid die je inneemt ten opzichte van anderen, Maar ook het hanteren van sociale grenzen, assertiviteit 3. Ruimte: Hierbij gaat het om het (durven) innemen van ruimte, het delen van ruimte, het bewegen door de ruimte, het maken van een eigen plek, het opeisen van ruimte, 4. Kracht: Binnen het thema kracht wordt er gewerkt aan het doseren van kracht, of het leveren van kracht, of het (durven) inzetten van kracht, of juist het bewegen met minder kracht (en bv. meer gemak….) Krachtgebruik kan voor iemand die impulsief is, vaak te veel en/of te heftig zijn (soms leidend tot agressiviteit), maar voor een ander is kracht gebruik heel beladen en gerelateerd aan schuld en daderschap, aan aanvallend zijn en ruzie. De truc is om controle te kunnen hebben (te kunnen kiezen) over de kracht die je wilt inzetten bij je handelen. 5. Lichaamsbeleving: Het gaat hierbij om hetgeen je aan en van je lijf kan beleven, voelen, waarnemen en betekenis kan geven, tijdens je bewegen en handelen. Soms gaat het over negatieve lichaamsbelevingen, waarbij het een doel kan zijn om je lijf weer meer te gaan waarderen. Soms gaat het over onbekende lichaamssignalen die je kunnen helpen om op tijd te stoppen met activiteiten, werk of andere handelingen. Bv. de astmapatiënt die beter kan aanvoelen wanneer hij weer benauwd wordt en bijtijds maatregelen kan nemen. 6. Vertrouwen: Het gaat hierbij zowel om vertrouwen in jezelf, als om vertrouwen in de ander / het andere. 7. Relaxatie: Relaxatie is een ander woord voor ontspanning en heeft dan ook alles te maken met het wel / niet / meer / minder ontspannen zijn. Het kunnen ontspannen, het weten wanneer spanning / ontspanning goed of slecht voor je is, het toepassen van ontspanningstechnieken, het ervaren van spanning en ontspanning, het controle hebben over je eigen spanning en ontspanning. Ervaren; ga op je ballon zitten. Welke thema’s worden herkent? www.karakter.com 9/17/2018

Psychomotorische systeemtherapie Volgende thema’s kunnen centraal staan: Versterken van de hiërarchie en verhelderen van grenzen binnen het gezin Vergroten of versterken van de samenwerking, afstemming en interacties binnen het gezin Vergroten van opvoedingsvaardigheden van ouders passend bij de gezinsfase Vergroten van kennis en inzicht omtrent het ontwikkelingsprobleem of stoornis van het kind Leren omgaan met gedragsproblemen Volgende thema’s kunnen centraal staan: Versterken van de hiërarchie en verhelderen van grenzen binnen het gezin Vergroten of versterken van de samenwerking, afstemming en interacties binnen het gezin Vergroten van opvoedingsvaardigheden van ouders passend bij de gezinsfase Vergroten van kennis en inzicht omtrent het ontwikkelingsprobleem of stoornis van het kind Leren omgaan met gedragsproblemen Door te ervaren en te doen zijn bijvoorbeeld de patronen en posities al snel helder, het gebruik van videomateriaal is ondersteunend in de bewustwording van sterke kanten en valkuilen hierin. www.karakter.com 9/17/2018

VIDEO www.karakter.com 9/17/2018

Wat was er te zien? www.karakter.com 9/17/2018

Interventies Afstemmen op (bewegings)niveau van de kinderen Ouders regie geven, onderling laten afstemmen Ruimte en snelheid aanpassen www.karakter.com 9/17/2018

VIDEO www.karakter.com 9/17/2018

Resultaat? (Gedeeld) plezier Succeservaringen Kinderen en Ouders meer vertrouwen Positieve interacties Ouders ervaren meer regie www.karakter.com 9/17/2018

Bedankt voor uw aandacht EINDE Bedankt voor uw aandacht Vragen en/of Opmerkingen? www.karakter.com 9/17/2018