Natuur in Nederland Hoe gaat het met de natuur in Nederland?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Greenpeace op OBS Erasmus
Advertisements

De dieren in Madagaskar
Hoofdlijnen  Biodiversiteit Hoofdlijnen Natuurrapport 2007  Verstoringen/bedreigingen  Duurzaam gebruik.
Argumenten voor evolutie
Oppervlaktewater (rivieren, kanalen, meren , zee)
De olifant.
Gemaakt door: Kim van Dijk
Ecologie VWO 5.
WWf Door Wouter En Omar.
Canadese dieren.
De omvang van genetische verarming in bedreigde plantensoorten in Nederland: een praktijkvoorbeeld Cursus Populatiegenetica en Evolutiebiologie 2002.
De organisatieniveaus van de ecologie
Abiotische en biotische factoren
Papegaaien.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Basisboek BB 88: wereldecosystemen
De jaguar Jordy sterckx.
De dolfijn Door Silke en Joke.
Methodes voor de bepaling van de populatiedichtheid:
§ 4Globalisering en milieu
Soorten Aziatische olifant Leefgebied: Afrikaanse olifant India China
Ecologie Basisstof 6: Successie Basisstof 7: Aanpassingen bij dieren Basisstof 8: Aanpassingen bij Planten.
Gemaakt door: Maya Opdeweegh
Blok 1 Milieu en milieuproblemen VMBO B/K
Basisstof 1: Invloeden uit het milieu Basisstof 2: Voedselrelaties
Klimaatverandering.
Milieu en Natuur.
Basisstof 3: Kringlopen Basisstof 4: Piramides Basisstof 5: Populaties
Faunakennis. DatumLesonderwerp Roofdieren en Roofvogels Zoogdieren Reptielen en amfibieën Zangvogels en kraaiachtigen.
Flora en fauna.
Inhoud van de les Algemene informatie Inhoud van de flora- en faunawet
413 – ECOLOGIE.
Dinosaurussen Deze voorstelling gaat over de dinosaurussen. Dino’s zijn dieren die heel lang geleden op de aarde leefde. Door deze voorstelling leren jullie.
Safari in Zuid-Afrika.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
De zeehond Door Melissa en Lise.
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Hoofdstuk 11: Ecostromen
Bedreigde diersoorten en hoe dierentuinen ze beschermen
Ik mocht voor plannex een opdracht over de merel doen. Ik vond het gelijk leuk. Maar het was wel moeilijk.
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3.
7 Ecologie ©JasperOut.nl.
De lucht De lucht (een mengeling van vooral stikstof, kooldioxide en zuurstof) raakt vervuild door uitstoot van gassen.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Thema 9 Milieu.
WELKOM.
Hoofdthema’s in de biologie
Wet Natuurbescherming
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Thema 9 Milieu.
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Buitenlesdag - QUIZ Met de steun van:.
Thema 3 ecologie.
Ecologie Hoofdstuk 6.
Ecologie Hoofdstuk 6.
413 – ECOLOGIE.
Populaties Ecologie 7.4.
NATUURLES maar dan anders
Ecologie.
De natuur in Nederland Hoe gaat het met de natuur in Nederland?
Wet natuurbescherming en Natuurnetwerk Nederland
Aantekening: Ieder zijn milieu
Transcript van de presentatie:

Natuur in Nederland Hoe gaat het met de natuur in Nederland? Rode lijst, uitgestorven en bedreigde soorten. Wat zijn de belangrijkste problemen? Onderzoek in en naar de natuur: ecologie

Ruimte in Nederland In 1970 8% van Nederland bebouwd. In 2000 12%.

Nederland heeft mooie en bijzondere natuur Waddenzee Oostvaardersplassen Veluwe

Mens en natuur moeten ruimte delen.

Natuur in Nederland Hoe gaat het eigenlijk met de Nederlandse natuur? Helaas: veel Nederlandse soorten worden met uitsterven bedreigd. Deze soorten staan op de rode lijst.

In Nederland uitgestorven sinds circa 1960:

Hop Roodkopklauwier Zalm Grote hoefijzerneus

Bedreigd Bever Grote stern Aapjesorchis

Rode lijst In totaal staan er op de rode lijst (van 2004): 48 vlindersoorten 499 planten 35 vissen 78 vogels 25 zoogdieren 15 reptielen en amfibieën

Ook wat goed nieuws: Maar sommige soorten verdwijnen van de rode lijst omdat het weer beter met ze gaat... Zoals de Das en de Ooievaar Populaties van deze dieren groeien.

De Das Das – Meles meles lengte 70 - 80 centimeter (kopromp lengte) lengte van de staart 12 - 19 cm gewicht mannetjes das 9 - 17 kg gewicht vrouwtjes das 7 - 14 kg

De Das Verspreiding van de Das in Nederland:

De Das Belangrijkste problemen van de Das Jacht (tot 1960) Verkeer Verkleining en versnippering leefgebieden Door beschermingsplan komen er de laatste jaren weer meer dassen voor.

De grootste problemen van de Nederlandse natuur Toevoegen van factoren Vervuiling, overbemesting Onttrekken van factoren Verdroging door onttrekken van grondwater Areaalverkleining Verkleinen van leefgebieden Habitatversnippering Opdelen van leefgebieden

Toevoegen van factoren Bijvoorbeeld vervuiling

Toevoegen van factoren Let op: accumulatie van persistente stoffen!

Onttrekken van factoren Bijvoorbeeld verdroging: verlaging van grondwater Water is nodig voor landbouw Of water wordt juist weggepompt om land geschikt te maken voor landbouw

Areaalverkleining en habitatversnippering Rood: dorp/stad Lichtgroen: landbouw Overig: bos, broekbos en rivier

samengevat De mens heeft invloed op de omgeving waarin planten en dieren leven. Door deze invloed veranderen biotische en abiotische factoren. Als deze factoren te veel veranderen is een gebied niet meer geschikt en sterft de soort daar uit.

De natuur in Nederland Overheid heeft wetten opgesteld om de natuur te beschermen: Natuurbeschermingswet Wet milieubeheer (over afvalstoffen e.d.) Flora- en faunawet Bij ingrepen in het landschap moet eerst onderzocht worden wat de effecten op de natuur zijn.

Voorbeeld van een ingreep: Parkeerplaat in het Horsterpark? Figuur 1: Terreininrichting Horsterpark-Oost 1: Parkeerterrein met een capaciteit voor 200 personenauto`s 2: Busstation 3: Oprijbaan 4: Afrijbaan 5: Kinderboerderij met woonhuis (gereed medio 2007)

Voorbeeld van een ingreep: Koeien in het Horsterpark?

????? Hoe weten we welke soorten bedreigd zijn en met welke soorten het goed gaat? Hoe weten we welke effecten het bouwen van een weg of een fabriek heeft op de natuur? Hoe weten we of (bedreigde) soorten die we weer uitzetten het wel redden in dat gebied?

ONDERZOEK!