Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
Dienst Time Out Projecten
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
netwerk organisatiebeheersing
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Organisatiecultuur.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Op school en in de scholengemeenschap
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Kwaliteitszorg in archieven
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Van actie naar interactie
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitszorg Les 4.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Kennisdag: Het nieuwe {samen}werken Kwaliteitscirkels: Samenwerken aan verandering, verbetering en uitmuntendheid Ruud Bourmanne

VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Agenda Inleiding VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

Beleids- en beheerscyclus Andere (sectorale) uitdagingen Inleiding Beleids- en beheerscyclus Uitdagingen: Interne controle Beheers-controle Organisatie-beheersing Audit Kwaliteitszorg Zelfevaluatie Klachten-beheer Rechtspositie-regeling Planlast-verlaging MAT Kwaliteits-handboek Verwachtingen van medewerkers SMK’s Erkennings-normen Duurzame ontwikkeling Verwachtingen van klanten/burgers/doelgroepen Andere (sectorale) uitdagingen Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

Inleiding Vaststellingen: Uitdagingen dezelfde voor iedereen, MAAR: Iedereen pakt de uitdagingen individueel aan Indien problemen  beroep op externe expertise Volgen van opleidingen/trainingen/vormingen Inhuren van adviseurs/consultants Versnippering (vraag & aanbod) Duur Kennis, expertise & knowhow blijven binnen de muren van de individuele besturen Kennisdag KPLO 17/09/2018

Inleiding Externe expertise (advies-bureaus) Bestuur ... Bestuur 1

Inleiding Externe expertise (adviesbureaus) Bestuur 1 Bestuur ...

Inleiding Externe expertise (adviesbureaus) Bestuur x Kennis-verspreiding Externe expertise (adviesbureaus) Bestuur x Bestuur ... Bestuur ... Bestuur ...

Onvoldoende sectordynamiek waarbij besturen elkaar versterken Inleiding Onvoldoende sectordynamiek waarbij besturen elkaar versterken Leren van elkaar Elkaar inspireren Kennisdelen Uitwisselen van ervaringen, instrumenten, documenten, informatie, … Geen of onvoldoende centrale aansturing of coördinatie Rol voor de VVSG??? Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Agenda Inleiding VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

VVSG Traject naar Uitmuntendheid Invullen van de eerste noden (= inspanningen uit het verleden) Om te voldoen aan wettelijke eisen - decreten Zelfevaluaties (CAF, SWOT, EFQM, PROSE, …) Vrijwillige initiatieven op het vlak van o.a.: Processen Procedures Indicatoren Kwaliteits- & administratieve handboeken Klachtenbeheer Informatisering Kennisbeheer Organisatie- optimalisatie … Wat? 3 fasen: 1e fase: Invullen van de eerste noden (= ad hoc fase) van: De wet- en decreetgever (Gemeente- en OCMW-decreet, Woonzorgdecreet, kwaliteitsdecreten, …) De burgers / klanten De medewerkers Derden De organisatie zelf Opvolging? Samenhang? Systeemdenken? Duurzame resultaten en effecten?

VVSG Traject naar Uitmuntendheid Wat? 3 fasen: 2e fase: Opzetten & implementeren van een kwaliteits-managementsysteem  PDCA-cyclus realiseren Systematisch werken aan integrale kwaliteit Recuperatie van inspanningen uit het verleden Vele goede initiatieven uit het verleden  realiseren van duurzame effecten Vanuit de praktijk Gefaseerd Lange termijn Kwaliteitscirkels, ROP’s, vormingen & begeleidingen

VVSG Traject naar Uitmuntendheid Wat? 3 fasen: 3e fase: Evolueren naar uitmuntendheid: Inbrengen van de resultaten en de inspanningen van het kwaliteitsmanagementsysteem Periodieke zelfevaluaties Permanente verbetering – de lat steeds hoger Benchmarking en -learning Zelfevaluatie van de organisatie. Voorwaarde voor verdere groei en ontwikkeling?

VVSG Traject naar Uitmuntendheid Klanten Personeel Ad hoc Samen-leving Onvoldoende opvolging, samenhang en systeem-denken Permanente verbetercyclus  Plan Do Check Act Basis voor het permanent verbeteren van de werking, dienstverlening en de tevredenheidsresultaten van de klanten/ burgers/ doelgroepen Noodzakelijke voorwaarde om excellente resultaten te behalen op lange(re) termijn Sleutel-prestaties Resultaats-gebieden CAF, INK, EFQM, … VVSG-leidraad voor (kwal.)management 17/09/2018 Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO

VVSG Traject naar Uitmuntendheid Vertaald in vragen Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

VVSG Traject naar Uitmuntendheid Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

VVSG Traject naar Uitmuntendheid WZC DGAT GAW DVC DC HRM Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Agenda Inleiding VVSG-traject naar uitmuntendheid Kwaliteitscirkels Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

Kwaliteitscirkels Een kleine groep van organisaties die samen stapsgewijs toewerken naar integraal & geïntegreerd (kwaliteits)management (= ICS of systeem van organisatiebeheersing) Onder begeleiding van de VVSG (kader & projectplan) Nadruk op: Samenwerking tussen de deelnemers Kennisdeling en uitwisseling van ervaringen, kennis, informatie, documenten en instrumenten tussen de deelnemers Leren van elkaar Duidelijk mandaat & engagement van de deelnemers om stappen te zetten in het traject Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

Kwaliteitscirkels 12 stappenplan  schema Op basis van een globaal projectplan Elk werkjaar een jaarprogramma i.s.m. de deelnemers 3 tot 4 werksessies per werkjaar: Aanreiken van werkkaders & werkmateriaal Uitwisseling & samenwerking  recupereren van inspanningen uit het verleden Rapporteren van realisaties en vooruitgang a.d.h.v. projectplanning Netwerking en vergelijkende analyses en onderzoeken tussen de deelnemende organisaties Elkaar ondersteunen en begeleiden richting integraal (kwaliteits)management Ondersteund door een digitaal platform (website & extranet(ten)) Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

Eerste werkjaar: ervaringen Kwaliteitscirkels Eerste werkjaar: ervaringen Positief: Uitgangskaders & ondersteunend materiaal Leren van elkaar – elkaar inspireren – verrijkend  platform Praktijk- en toepassingsgericht Extranet (veel potentieel) Aandachtspunten: Wordt het doel wel bereikt? Verschillende verwachtingen: Focus op netwerking Focus op uitwerking van opdrachten Heterogene organisaties  timing Heterogene groep van deelnemers  timing Extranet: eenvoudig opstarten Groepsdynamiek: geven en nemen >< consumeren VERTROUWEN MANDAAT & ENGAGEMENT VAN DE DEELNEMERS Kennisdag KPLO 17/09/2018

Tweede werkjaar: OCMW’s regio Kempen Kwaliteitscirkels Tweede werkjaar: OCMW’s regio Kempen Kleine homogene groep 1 actiepunt of thema in consensus voorafgaandelijk afgesproken Concreet uitwerken & opdrachten # invalshoeken om hetzelfde uit te werken  verrijkend Kennisdag KPLO 17/09/2018

Ruud Bourmanne – Kennisdag KPLO 17/09/2018

Toekomst  aanbod op twee niveaus: Kwaliteitscirkels Toekomst  aanbod op twee niveaus: Netwerking  Regionale ondersteuningspunten Cf. ROP welzijnsvoorzieningen  > 300 deelnemers Praktijkboek Kwaliteitszorg in Welzijnsvoorzieningen Professionele Vaardigheden Methodiek- en visieontwikkeling Leren van elkaar – uitwisselen Kennisdag KPLO 17/09/2018

Toekomst  aanbod op twee niveaus: Kwaliteitscirkels Toekomst  aanbod op twee niveaus: Uitwerking  Kwaliteitscirkels Concrete topics samen uitwerken  opdrachten uitwerken Kennisdag KPLO 17/09/2018

Kwaliteitscirkels Succesfactoren: Kleine homogene groepen Vertrouwen  geven & nemen (niet consumeren) Duidelijk mandaat & engagement van de deelnemers Voorafgaandelijk vastgelegde thema’s per werkjaar  concrete doelstelling vooropstellen Duidelijke kaders: basiskaders – referentiekaders – visie – breder kader – waar naartoe? Cf. Traject naar Uitmuntendheid Cf. Leidraad en werkboeken Concreet: praktijk- en toepassingsgericht Vertalen naar de praktijk (taal- en vakjargon van de werkvloer) Combinatie: face to face ontmoetingen (3/4 x per jaar) + digitale ondersteuning en samenwerking (tussentijds) Kennisdag KPLO 17/09/2018

Vragen? Bedankt & veel succes! Indien verdere vragen om informatie over het VVSG-Traject naar Uitmuntendheid en de kwaliteitscirkels: ruud.bourmanne@vvsg.be Kennisdag KPLO 17/09/2018