TRAINING VOOR MEDEWERKERS BUITEN DE NETWERKOMGEVING 2018 - RICHTLIJNEN VOOR DE GESPREKSLEIDER Diversiteit & inclusie: een stapsgewijze gids Voedsel- en diervoedingsveiligheid Financiële criminaliteit Gegevensbescherming
Beste manager/trainer, Deze presentatie is bedoeld als leidraad voor de verplichte trainingen van 2018 voor medewerkers buiten de netwerkomgeving. De aantekeningen onder elke dia bevatten de belangrijkste gesprekspunten. Druk deze dia's af met de aantekeningen en gebruik ze als richtlijn. Om goed op de hoogte te zijn van de inhoud en vragen van collega's beter te kunnen beantwoorden, raden we u aan de online trainingen voor deze onderwerpen te voltooien en deze presentatie en de gesprekspunten te bestuderen voordat u met uw teams aan de slag gaat. Mocht u vragen hebben over de klassikale training, dan kunt u de instructies voor klassikale gespreksleiders vinden onder Manager Tools in CourseMill of via e-mail een verzoek om hulp sturen naar trainingsummary@adm.com. We wensen u een productieve sessie! Learning & Development Team
Voorbereiding trainingsruimte: Checklist Druk deze presentatie af met aantekeningen, zodat u deze kunt gebruiken als richtlijn. Druk het document met instructies voor klassikale gespreksleider af. Dit kunt u vinden onder Manager Tools in CourseMill. Het omvat een presentielijst en uitleg over de manier waarop u in CourseMill kunt aangeven dat deelnemers de cursus hebben afgerond. Download deze presentatie naar de desktop-pc die u in de trainingsruimte gebruikt, zodat de video's worden afgespeeld zonder bufferen. Controleer of de dia's goed worden geprojecteerd op een scherm dat/een wand die iedereen kan zien. Zorg dat er voldoende stoelen zijn en een tafel voorin voor uw materialen. Zorg voor een flip-over of een whiteboard en stiften. Oefen uw presentatie aan de hand van de gesprekspunten en de dia's; neem de tijd op. Let op: hyperlinks werken alleen in de diapresentatieweergave. Het onderstaande webadres is beschikbaar als u dit wilt knippen en plakken: https://learningcenter.adm.com/admint/home.html
Overzicht van de training Deze cursus kan in ongeveer 50 minuten worden afgerond. Deze verkorte versie van de online trainingen is gericht op onderwerpen die van belang zijn voor medewerkers buiten de netwerkomgeving en voldoet aan de trainingseisen voor 2018. Zorg ervoor dat de medewerkers bij binnenkomst hun naam en werknemersnummer leesbaar op de presentielijst noteren I. Inleiding en trainingsdoelen (~1 minuut) II. Stapsgewijze handleiding voor Diversiteit en inclusie (~20 minuten) III. Voedsel- en diervoedingsveiligheid (~20 minuten) Financiële criminaliteit (~5 minuten) Gegevensbescherming (~5 minuten)
WELKOM! Schrijf uw naam en werknemersnummer leesbaar op de presentielijst zodat u kunt aantonen dat u de training heeft gevolgd. Start hier: Projecteer deze dia terwijl de medewerkers binnenkomen. Gesprekspunten: Welkom Voordat we beginnen heb ik een paar huishoudelijke mededelingen: Onderteken de presentielijst met uw voornaam, achternaam en werknemersnummer. Wij gebruiken deze gegevens om u erkenning te geven voor de training Deze sessie voldoet aan de trainingseisen voor 2018 Het duurt ongeveer 50 minuten Aan de slag Verplichte training 2018
De verplichte training voor 2018 is gericht op: Diversiteit en inclusie Voedsel- en diervoedings- veiligheid Financiële criminaliteit Gegevens-bescherming Gesprekspunten: ADM hanteert bij alle activiteiten de hoogste normen van integriteit en ethisch gedrag. Elk jaar trekken we tijd uit om potentiële problemen op het werk onder de loep te nemen en medewerkers te trainen om op de juiste manier te reageren. De training neemt ongeveer 45 minuten in beslag. U leert in deze tijd meer over enkele simpele acties die u kunt nemen om u betrokkener op te stellen en om uw rol bij de voedsel- en diervoedingsveiligheid beter te begrijpen. Ook leert u meer over wat ADM doet om fraude tegen te gaan en uw persoonlijke gegevens te beschermen. [NAAR VOLGENDE DIA]
Diversiteit en inclusie Voedsel- en diervoedings- veiligheid Financiële criminaliteit Gegevens-bescherming Gesprekspunten: We zullen eerst aandacht besteden aan diversiteit en inclusie. [NAAR VOLGENDE DIA]
Diversiteit en inclusie zijn prioriteiten bij ADM Aan het einde van deze module: Kent u technieken waarmee u een omgeving tot stand kunt brengen die meer betrokkenheid biedt Begrijpt u welke vaardigheden u moet toepassen om interacties op het werk gemakkelijker te laten verlopen Weet u welke acties u kunt nemen om iedereen zich betrokken en gewaardeerd te laten voelen Gesprekspunten: We zijn het er allemaal over eens dat diversiteit belangrijk is. Bij ADM zijn er veel verschillen in de manier waarop medewerkers denken en dingen ervaren. De hieruit resulterende rijke kennis en invalshoeken kunnen door ADM worden ingezet voor diverse uitdagingen. Maar wij kunnen de vruchten van diversiteit niet plukken als we geen omgeving creëren die uitnodigend is, betrokkenheid biedt en verschillen overbrugt Daarom hebben diversiteit EN inclusie prioriteit bij ADM [Lees de dia voor]
Diversiteit en inclusie Bekijk deze video en bespreek welke acties u kunt nemen om u betrokkener op te stellen. عربى български Português Français-Canada 中文 Čeština Deutsch English Español Français हिन्दी Bahasa Indonesia 日本語 मराठी Nederlands Polski Română русский Slovenčina Türk Українська Gesprekspunten: Klik op de videoregel in de voorkeurstaal voor uw team. Vergeet niet dat de presentatiemodus voor de diapresentatie moet zijn ingesteld, anders werken de hyperlinks niet. Bekijk deze video en denk na over de acties die u kunt nemen om te zorgen dat iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt. Vraag collega's om hun ideeën te delen. Schrijf ze op een flip-over of whiteboard en raadpleeg ze later ter versterking van deze acties.
Kennistest: Waar of niet waar Een klein gebaar van steun maakt dat mensen zich meer verbonden voelen - zelfs een normale begroeting kan ervoor zorgen dat een persoon zich betrokkener voelt. Waar Volgens onderzoekers is wantrouwen tegen vreemden mogelijk een natuurlijk instinct dat voorkomt bij alle mensen. Intimidatie en discriminatie zijn oneerlijke praktijken die het bepaalde personen moeilijk maken om hun werk uit te voeren en hun baan te houden - in veel situaties zijn deze praktijken bovendien tegen de wet. Lees elke uitspraak voor aan de groep en vraag iedereen aan te geven of de uitspraak waar of niet waar is. Klik om het antwoord te laten zien.
Kennistest: Kies het beste antwoord Wat kunt u doen om uzelf betrokkener te voelen als u het gevoel heeft een buitenstaander te zijn? Geef anderen het voordeel van de twijfel en probeer u niet te snel beledigd te voelen. Werk alleen samen met mensen met wie u op één lijn zit, zodat u zich meer op uw gemak voelt. Sta open voor nieuwe manieren om dingen te doen of om naar de wereld te kijken. Zowel A als C is een nuttige vaardigheid om op het werk contact te leggen met anderen. V Welke van de volgende is een goede manier om ervoor te zorgen dat nieuwkomers zich thuis voelen in uw team? Lach hun uit als ze “domme” vragen stellen, want op die manier leren ze tenminste iets. Stel hun voor aan mensen van andere afdelingen of andere teams, die informatie of middelen kunnen bieden. Knoop een gesprek aan tijdens de pauze en praat met hen over sport of hobby's. Zowel B als C kan nieuwkomers het gevoel geven dat ze erbij horen. Lees elke uitspraak voor aan de groep en vraag iedereen wat volgens hen het juiste antwoord is. Klik om het antwoord te laten zien.
Bespreek het volgende: Wat kunt u doen om betere relaties op te bouwen? Leer AL uw teamleden kennen Begroet alle teamleden en bied aan hun te helpen Laat blijken dat u meer wilt weten over hun werkstijl en ervaring, en wat de overeenkomsten en verschillen zijn Geef blijk van afkeuring wanneer u gedrag ziet dat anderen uitsluit Stimuleer de betrokkenheid van alle teamleden en laat zien dat u alle teamleden respecteert en waardeert Gesprekspunten: Denk na over wat u daadwerkelijk weet over uw teamleden. Vraag collega's hun ideeën over het werken aan betere relaties te delen. Klik vervolgens om enkele antwoorden weer te geven.
U heeft recht op een intimidatievrije werkomgeving Als u getuige bent of het slachtoffer bent van intimidatie, kunt contact opnemen met: Uw manager of leidinggevende Human Resources Compliance-team (compliance@adm.com) ADM Way Helpline (www.theadmwayhelpline.com) Vakbonden en ondernemingsraden Gesprekspunten: Praat met uw leidinggevende of manager als u onwettige intimidatie ziet of ervaart. Indien gepast kunt u het probleem ook zelf aanpakken. Indien uw directe leidinggevende betrokken is bij de intimidatie, kunt u contact opnemen met een collega van Human Resources, het Compliance-team of gebruikmaken van de ADM Way Hotline. Op sommige locaties zijn gekozen vertegenwoordigers van bijvoorbeeld vakbonden en ondernemingsraden ook beschikbaar als aanspreekpunt. (Opmerking: u kunt de namen van specifieke collega's tot wie ze zich kunnen wenden op een locatie vrij delen.)
Diversiteit en inclusie Voedsel- en diervoedings- veiligheid Financiële criminaliteit Gegevens-bescherming Gesprekspunten: We gaan nu verder met voedsel- en diervoedingsveiligheid
Voedsel- en diervoedingsveiligheid - waarom het zo belangrijk is Aan het einde van deze module weet u meer van de volgende zaken: De toewijding van ADM aan voedsel- en diervoedingsveiligheid en waarom dat zo belangrijk is De regelgeving waar onze processen en protocollen op zijn gebaseerd en hoe de controlestructuur van ADM deze handhaaft Hoe collega's binnen het bedrijf de voedsel- en diervoedingsveiligheid kunnen beïnvloeden De persoon met wie u contact moet opnemen als u vragen heeft of een probleem wilt melden Gesprekspunten: [Lees de dia voor]
Een boodschap van onze CEO, Juan Luciano “ADM streeft ernaar om de toonaangevende leverancier van ingrediënten voor voedsel en diervoeding te zijn. Daarom is het van belang dat we een norm stellen voor kwaliteit en veiligheid. Hiervoor zijn niet alleen de juiste systemen, processen en procedures nodig, maar nog belangrijker, mensen die elke dag toezien op de naleving en toepasselijkheid van deze programma's en normen. Zij maken echt het verschil. Uw deelname aan de training van vandaag laat zien aan dat u beseft hoe belangrijk het is dat wij streven naar perfecte kwaliteit en veiligheid voor de voedsel- en diervoedingsingrediënten in onze portfolio. Ik stel die toewijding zeer op prijs. Bedankt dat u er samen met ons naar streeft een vertrouwde partner te zijn voor klanten die de wereld van voedsel voorzien.” [Lees de dia voor]
Waarom voedsel- en diervoedingsveiligheid belangrijk is Kijk ook naar de video waarin Bill Manley, VP van Kwaliteit en voedselveiligheid, vertelt waarom het belangrijk is. عربى български Português Français-Canada 中文 Čeština Deutsch English Español Français हिन्दी Bahasa Indonesia 日本語 ಕನ್ನಡ मराठी Nederlands Polski Română русский Slovenčina Türk Українська Gesprekspunten: Klik op de videoregel in de voorkeurstaal voor uw team. Vergeet niet dat de presentatiemodus voor de diapresentatie moet zijn ingesteld, anders werken de hyperlinks niet. Kijk naar de video van Bill Manley waarin hij praat over het belang van de veiligheid van voedsel en diervoeding. Denk aan uw werk: op welke manier bent u van invloed op de veiligheid van voedsel en diervoeding? Vraag collega's om hun ideeën te delen. Schrijf ze op een flip-over of whiteboard en raadpleeg ze later ter versterking van deze acties.
De term “diervoeding” heeft nu de voorkeur Wat dieren eten, heeft uiteindelijk gevolgen voor de producten die wij eten en gebruiken. Het feit dat we de term 'diervoeder' hebben vervangen door 'diervoeding' geeft al aan dat we voortaan geen onderscheid meer maken tussen voedsel en diervoeding wanneer het gaat om het belang van veiligheidsnormen. Zo willen we veehouders, producenten, verwerkers en dergelijke erop wijzen dat ze net zo zorgvuldig moeten omgaan met hun kwaliteits- en veiligheidsprocedures voor diervoeding als voor producten en ingrediënten voor menselijke consumptie. [Lees de dia voor]
De toewijding van ADM aan de voedsel- en diervoedingsveiligheid Dit betekent dat ADM zich inzet voor: De veiligheid en beveiliging van haar processen en producten Naleving van de wettelijke voorschriften ter bescherming van de wereldwijde voedselproductie Naleving bij alle ADM-faciliteiten met federale, staats-, lokale, provinciale en tribale veiligheidswetten evenals niet-federale wetgeving inzake voedselveiligheid en regelgeving buiten de VS. [Lees de dia voor]
Waarom voedsel- en dievoerdingsveiligheid belangrijk is De mogelijke kosten van incidenten met de voedselveiligheid Fouten op het gebied van voedselveiligheid kunnen nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van mensen en dieren die onze producten gebruiken. Een uitbraak wordt door de FDA gedefinieerd als een geval waarbij twee of meer mensen ziek worden van hetzelfde verontreinigde eten of drinken. De ernst van het voedselveiligheidsincident wordt bepaald door de potentiële ernst van eventuele ziektes. Kans op ziekte kan variëren van onwaarschijnlijk bij kleine voedselveiligheidsincidenten tot ernstige ziekte en/of overlijden bij grote voedselveiligheidsincidenten. Klasse III Klasse II Klasse I Ernst Geringst Grootst Niveau (of klasse) van voedselveiligheidsincident [Lees de dia voor]
Voedsel- en diervoedingsveiligheidsincidenten kunnen zeer kostbare juridische en reputationele gevolgen hebben Salmonellabesmetting in 2008-09 bij Peanut Corporation of America 9 mensen overleden en minstens 714 mensen (waarvan de helft kinderen) werden ziek Grootste terugroepactie in de Amerikaanse geschiedenis waarbij meer dan 3900 producten en meer dan 200 bedrijven betrokken waren De Georgia Peanut Commission schatte de economische schade op minstens 1 miljard dollar De eigenaar/voorzitter van PCA werd in 2014 veroordeeld voor 67 federale aanklachten en kreeg in 2016 een gevangenisstraf van 28 jaar De voormalige Quality Control-manager werd ook veroordeeld voor het hinderen van de rechtsgang [Lees de dia voor]
Voedsel- en diervoedingsveiligheid versterkt de relatie tussen ADM en klanten Handhaving van deze normen biedt ADM de gelegenheid om onze voedsel- en diervoedingsveilig- heidsprogramma's als toegevoegde waarde aan te bieden aan onze klanten. Door de inspanningen van ADM op het gebied van voedsel- en diervoedingsveilig- heid kunnen klanten en hun klanten vertrouwen op de veiligheid en kwaliteit van onze producten. [Lees de dia voor]
Bereik van de toewijding van ADM Inspection Agency (Canadese voedselautoriteit) Voedsel Canadian Waar we ook zakendoen, overal hanteren overheidsinstanties voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid waaraan ADM zich houdt. Gesprekspunten: Deze kaart bevat niet alle overheidsinstanties, maar geeft een idee van het grote aantal overheidsinstanties en regels waarmee ADM in de dagelijkse praktijk te maken heeft. Deze autoriteiten hebben de gemeenschappelijke doelstelling om de volksgezondheid te beschermen tegen voedselveiligheidsincidenten door voorschriften uit te vaardigen met betrekking tot de voedselhygiëne en het beoogd gebruik.
Omdat . . . beide soorten voeding een impact hebben op consumenten! Hygiënevoorschriften op het gebied van voedsel- en diervoedingsveiligheid hebben betrekking op een aantal gebieden en vormen de basis van onze protocollen Voedselveiligheid Diervoedingsveiligheid Goede productiepraktijken HACCP of preventieve controles Global Food Safety Initiative (GFSI) Controles van de toeleveringsketen Sanitair transport Opzettelijke vervalsing, voedselfraude (bijvoorbeeld terrorisme) Goede productiepraktijken HACCP of preventieve controles Sanitair transport Diervoedingsfraude Voedsel krijgt traditiegetrouw meer aandacht, maar diervoeding krijgt nu evenveel aandacht. [Lees de dia voor] Omdat . . . beide soorten voeding een impact hebben op consumenten!
Dit in de praktijk brengen: Voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Laten we eens een scenario over HACCP bekijken Een operator in de fabriek ziet dat een sensor niet goed heeft gewerkt. De operator geeft een werkopdracht aan de onderhoudsafdeling om de sonde zo snel mogelijk te repareren. Wanneer de sonde arriveert, ziet onderhoud een specifieke 'CCP'-aanduiding afgedrukt op de sonde. Bij navraag bij de operator over de betekenis van CCP (kritisch controlepunt) krijgt onderhoud te horen dat de sonde gewoon moet worden vervangen. Dit doen ze zonder te weten dat de referentiewaarden voor de defecte sonde genoteerd moeten worden voordat deze verwijderd wordt en moeten worden overgebracht naar de nieuwe sonde. Moeten we ons daar zorgen over maken? Waarom wel of niet? Ja. Eventuele specifieke benamingen van onderdelen van de apparatuur moeten bekend zijn voordat onderhoud wordt uitgevoerd. In dit geval betekent 'CCP' kritisch controlepunt en dit CCP beschermt het ingrediënt tegen schadelijke bacteriën. De juiste werking van de nieuwe sonde, en daarmee dit CCP, hangt af van de referentiewaarden die overeenkomen met de referentiewaarden op de defecte sonde. Lees het scenario en vraag de collega's de vraag te beantwoorden voordat u klikt om het antwoord te laten zien.
Dit in de praktijk brengen: Voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Een faciliteit heeft problemen met het controleren van ongewenste micro-organismen tijdens de productie. De faciliteit maakt een gezuiverd voedselingrediënt en maakt een diervoedingsingrediënt als coproduct. Personeel van de faciliteit heeft een leverancier gevonden met een additief dat volgens de leverancier is goedgekeurd voor gebruik in het voedselingrediënt. Na het horen van deze informatie keurt de manager van de faciliteit de aankoop goed. Het additief wordt de volgende dag geleverd en wordt onmiddellijk toegevoegd aan het productieproces. Moeten we ons daar zorgen over maken? Waarom wel of niet? Ja. Er bestaan aparte voorschriften voor voedsel en diervoeding. En omdat het is goedgekeurd voor het één, betekent dat niet dat het ook is goedgekeurd voor het ander. Overleg met de manager voor kwaliteitszorg of het product als voedingsmiddel kan worden gebruikt. Deze collega kan u hierover uitsluitsel geven of u naar de juiste persoon in het bedrijf doorverwijzen. Lees het scenario en vraag de collega's de vraag te beantwoorden voordat u klikt om het antwoord te laten zien.
Dit in de praktijk brengen: Voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Een collega die containers bestelt met een plastic voering voor het bewaren van bepaalde voedingsmiddelen, ziet een goedkopere optie in een lokale catalogus en besluit deze aan te schaffen. Ze hebben dezelfde afmeting, maar het type plastic wijkt af van wat op dat moment wordt gebruikt. Moeten we ons daar zorgen over maken? Waarom wel of niet? Ja. Als het type plastic niet is goedgekeurd voor voedselcontact, moet het product worden beschouwd als vervalst. Het is belangrijk dat collega's alleen containers bestellen van erkende leveranciers die plastic voeringen gebruiken die zijn goedgekeurd voor voedselcontact. Lees het scenario en vraag de collega's de vraag te beantwoorden voordat u klikt om het antwoord te laten zien.
ADM hanteert een controlestructuur ter ondersteuning en begeleiding van onze inspanningen voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Op ondernemingsniveau houdt ADM voedsel en diervoeding veilig door: Het opstellen van reglementen, procedures en richtlijnen Het aanbieden van trainingen op het gebied van voedsel- en diervoedingsveiligheid, regulerend toezicht en deskundig overleg Het verrichten van interne voedselveiligheidscontroles op ADM-locaties en bij belangrijke leveranciers van ADM Toezicht op geïntegreerd risicobeheerdashboard voor wat betreft voedings- en diervoedingsveiligheid en het bijhouden van statistieken [Lees de dia of vraag de collega's deze zelf te lezen. U kunt ook een collega kiezen om de dia voor te lezen.]
ADM hanteert een controlestructuur ter ondersteuning en begeleiding van onze inspanningen voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Op divisieniveau houdt ADM voedsel en diervoeding veilig door: Toezicht op de ontwikkeling en implementatie van voedselveiligheidsplannen in faciliteiten Invoering van divisionele procedures en interne controleprogramma's Dagelijks beheer van kwaliteitsborging en kwaliteitsbewakingsprogramma's Op te treden als belangrijke schakel tussen het bedrijf en de faciliteit om het beleid en de procedures af te stemmen op de lokale richtlijnen [Lees de dia of vraag de collega's deze zelf te lezen. U kunt ook een collega kiezen om de dia voor te lezen.]
ADM hanteert een controlestructuur ter ondersteuning en begeleiding van onze inspanningen voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Op faciliteitsniveau houdt ADM voedsel en diervoeding veilig door: Deelname aan de ontwikkeling van een voedselveiligheidsplan in de faciliteit Implementatie van een voedselveiligheidsplan in de faciliteit Uitvoering van kwaliteitsborging en kwaliteitsbewakingsprogramma's Laatste contact van ADM Eerste contact van klant [Lees de dia of vraag de collega's deze zelf te lezen. U kunt ook een collega kiezen om de dia voor te lezen.]
Dit in de praktijk brengen: Voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Laten we eens een aantal scenario's bekijken aan de commerciële kant van ons bedrijf. Een merchandiser werkt met een klant die een bepaald voedingsmiddel wil aanpassen voor de verkoop. De merchandiser weet nog hoe een diervoedingsproduct op dezelfde manier werd aangepast, dus hij verzekert de klant dat hij het voedingsmiddel kan aanpassen en verkopen. Moeten we ons daar zorgen over maken? Waarom wel of niet? Ja. Er bestaan aparte voorschriften voor voedsel en diervoeding. En omdat het is goedgekeurd voor het één, betekent dat niet dat het ook is goedgekeurd voor het ander. Overleg met de manager voor kwaliteitszorg of het product als voedingsmiddel kan worden gebruikt. Deze collega kan u hierover uitsluitsel geven of u naar de juiste persoon in het bedrijf doorverwijzen. Lees het scenario en vraag de collega's de vraag te beantwoorden voordat u klikt om het antwoord te laten zien.
Dit in de praktijk brengen: Voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Een collega werd gevraagd om een product uit het magazijn te halen. Tijdens het controleren van de inventarislijst zag deze collega dat het product tijdelijk was geblokkeerd, maar er stond niet bij waarom. Het product werd op tijd vrijgegeven voor aflevering. Moeten we ons daar zorgen over maken? Waarom wel of niet? Ja. Producten die zijn teruggeroepen naar aanleiding van een probleem dat kan worden gecorrigeerd, kunnen tijdelijk worden geblokkeerd en vervolgens weer worden verkocht. In dit geval had de collega het product niet mogen pakken en had deze eerst meer vragen moeten stellen over hoe het product weer vrijgegeven zou kunnen worden. Bovendien had de collega die de blokkade invoerde in de inventarislijst specifieker moeten zijn. Lees het scenario en vraag de collega's de vraag te beantwoorden voordat u klikt om het antwoord te laten zien.
Dit in de praktijk brengen: Voorschriften voor voedsel- en diervoedingsveiligheid Laten we eens een scenario bekijken aan de transportkant van ons bedrijf. Een wagon was gereed om geladen te worden. Een collega zag dat er residu op de bodem van de wagon lag. Ze lagen al achter op schema, dus hij ging verder en laadde het product zonder eerst de laadvereisten te controleren. Moeten we ons daar zorgen over maken? Waarom wel of niet? Ja. Sommige producten mogen niet in contact komen met andere producten die in een eerdere lading in een container zaten. Laadvereisten dienen als richtlijn voor wanneer een wagon of andere container schoongemaakt moet worden voordat het nieuwe product wordt geladen. Als u dit niet doet, kan dit leiden tot besmetting. Lees het scenario en vraag de collega's de vraag te beantwoorden voordat u klikt om het antwoord te laten zien.
Bespreek het volgende: Welke gevolgen heeft het bewaken van voedsel- en diervoedingsveiligheid op u en de mensen en huisdieren waar u van houdt? Vraag de collega's te vertellen om wie ze geven. Waarom zijn voedsel en diervoeding zo belangrijk voor hen? Schrijf hun antwoorden op een flip-over of whiteboard. Hier kunt u na de training naar verwijzen, zodat het onderwerp goed wordt onthouden.
Bespreek het volgende: Hoe beïnvloedt u de veiligheid van voedsel en diervoeding op de plek waar u werkt? Vraag collega's te vertellen hoe zij van invloed zijn op de veiligheid van voedsel en diervoeding. Mogelijk moet u hier en daar wat informatie aanvullen of collega's helpen een verband te leggen tussen wat zij van dag tot dag doen en de veiligheid van voedsel/diervoeding. Schrijf hun antwoorden op een flip-over of whiteboard. Hier kunt u na de training naar verwijzen, zodat het onderwerp goed wordt onthouden.
Vergeet niet: de hulpmiddelen te gebruiken en misstanden te melden ADM beschikt over specifieke middelen om ervoor te zorgen dat er controlepunten zijn bij iedere schakel in de toeleveringsketen voor voedsel en diervoeding. Neem contact op met uw kwaliteitsmanager als u vragen heeft of behoefte heeft aan advies. Laat uw stem horen Als u merkt of vermoedt dat er sprake is van schending van beleid, de procedures of de toepasselijke wetten, meldt u dit bij: Uw manager of kwaliteitsmanager Indien nodig de ADM Way Helpline Het melden van kleine problemen kan helpen ADM te beschermen tegen terugroepacties en aanzienlijke kosten. [Lees de dia voor]
Diversiteit en inclusie Voedsel- en diervoedings- veiligheid Financiële criminaliteit Gegevens-bescherming Gesprekspunten: We gaan nu verder met financiële criminaliteit.
Wist u dat? Financiële criminaliteit kost bedrijven wereldwijd miljoenen dollars per jaar. Het betreft zowel bedrijven als particulieren, want het heeft gevolgen voor de kosten van goederen en diensten in de landen waar de financiële criminaliteit voorkomt. [Lees de dia voor]
Wij willen op een integere manier te werk gaan bij alles wat doen Bij ADM zijn we trots op onze reputatie op het gebied van eerlijkheid en ethiek in al onze zakelijke relaties met klanten, leveranciers en medewerkers. [Lees de dia voor]
Wat u moet weten De preventie van financiële criminaliteit is een gemeenschappelijke doelstelling in ons gehele bedrijf, op alle niveaus. We implementeren interne controles, beleidsregels en procedures om onze organisatie te beschermen tegen financiële criminaliteit. Te hoge declaraties, het verkeerd voorstellen van verkoopkosten en gemanipuleerde boekhouding zijn allemaal voorbeelden van fraude. [Lees de dia voor]
Wat kan collega's ertoe brengen om te frauderen? Misschien hebben ze geld nodig… Wellicht zijn hun omstandigheden veranderd en hebben ze moeite hun rekeningen te betalen. Misschien zien ze een kans… Wellicht is er sprake van een lacune in een procedure of realiseren ze zich dat ze toegang hebben tot rekeningen of systemen waarmee ze op frauduleuze wijze geld kunnen bemachtigen. Ze vinden het gerechtvaardigd… Ze kunnen hun onwettige gedrag rationaliseren of rechtvaardigen; misschien hebben ze ergens een klacht over (zoals het niet krijgen van loonsverhoging). Ze gaan er misschien van uit dat “iedereen het doet”. Handel integer en volg nauwgezet de beleidslijnen en procedures Vraag de collega's of ze hun ideeën willen delen en klik vervolgens om enkele antwoorden te tonen.
Frauduleuze activiteiten melden Maak het kenbaar als u iets ziet. Neem contact op met: Uw manager of leidinggevende Human Resources Compliance-team (compliance@adm.com) ADM Way Helpline (www.theadmwayhelpline.com) [Lees de dia voor] Noem specifieke personen op uw locatie met wie contact kan worden opgenomen.
Diversiteit en inclusie Voedsel- en diervoedings- veiligheid Financiële criminaliteit Gegevens-bescherming Ons laatste onderwerp is gegevensbescherming
Bescherming van persoonsgegevens is vandaag de dag belangrijk Waarom is dat zo volgens u? Particulieren delen meer persoonsgegevens dan ooit tevoren Persoonsgegevens worden gedeeld op sociale media en onlineservices Technologie stelt bedrijven in staat om persoonsgegevens op ongekende schaal te gebruiken Cyberveiligheidsrisico's en gegevenslekken En de gevolgen zijn ernstiger als persoonsgegevens niet worden beschermd. Veel landen scherpen hun regelgeving op het gebied van gegevensbeveiliging aan met hogere boetes en straffen bij overtreding van deze regels. Vraag de collega's naar hun ideeën en klik vervolgens om enkele antwoorden te tonen.
Er wordt meer gedaan om gegevens te beschermen De EU heeft regels opgesteld ter bescherming van persoonsgegevens; andere landen volgen Elk bedrijf heeft de verantwoordelijkheid persoonsgegevens te beschermen, zoals de gegevens van klanten, medewerkers en leveranciers De bescherming van persoonsgegevens is niet alleen een ethische kwestie, maar ook een juridische ADM neemt dit serieus [Lees de dia voor]
Personen hebben het recht te weten hoe hun gegevens worden gebruikt Als we persoonlijke gegevens van iemand verzamelen, bijvoorbeeld van klanten, leveranciers en medewerkers, moeten wij bepaalde informatie geven: De identiteit van de organisatie die de gegevens beheert Wat we met de gegevens gaan doen Met wie we de gegevens willen delen of aan wie we ze willen vrijgeven Hoe lang we de gegevens zullen houden Ook moeten we hun op de hoogte stellen van hun rechten: Het recht op toegang tot de gegevens Het recht om de gegevens te laten aanpassen of te verwijderen Het recht op gegevensportabiliteit, wat inhoudt dat gegevens niet mogen worden vastgezet of vergrendeld in een systeem of toepassing Het recht om een klacht in te dienen bij een instantie voor gegevensbescherming [Lees de dia voor]
We verwerken allemaal gegevens op enig niveau Neem computerbeveiliging serieus Volg de richtlijnen wanneer u gegevens plaatst of e-mailt Controleer of gegevens worden beschermd wanneer u iemand persoonlijk of telefonisch spreekt Rapporteer gegevensschendingen bij uw manager, de compliance-afdeling of de ADM Way Helpline [Lees de dia voor]
VRAGEN? Gesprekspunten: Heeft iemand nog vragen? Afronding: Dit is het einde van de training voor vandaag. Hartelijk dank voor uw aandacht en uw medewerking Neem gerust contact op met mij, uw leidinggevende of HR, als u nog vragen of opmerkingen heeft. Nog een prettige dag en wilt u bij het weggaan de presentielijst invullen als u dit bij binnenkomst niet heeft gedaan. [EINDE]
Herinneringen voor de gespreksleider Bewaar uw presentielijsten op uw locatie. Ze worden vaak gecontroleerd bij een interne audit. Om aan te geven dat de collega's de klassikale training hebben afgerond, uploadt u het afrondingsverslag naar CourseMill. Instructies en het .CSV-bestand dat u moet gebruiken, vindt u in het document met instructies voor gespreksleiders onder Manager Tools in CourseMill: https://learningcenter.adm.com/admint/home.html Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met: trainingsummary@adm.com Bedankt voor uw medewerking aan 100% trainingsafronding van Team ADM!