23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werken met de BaSO-fiche
Iedereen gelijke kansen op school
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Peter Van der Hallen Voorzitter Mireille Gillebeert VDAB Baan-brekend.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Deel 2 van de presentatie
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Handelingsgericht samenwerken
Directiedag CLB 12 februari 2015
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
competentieontwikkeling
Op school en in de scholengemeenschap
Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.
Vroegtijdig schoolverlaten 12 november Welkom 2.
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
LOB als doorlopende lijn
Stand van zaken visieontwikkeling gezinsopvang
Talent in school én bedrijf
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Aan de slag met Columbus
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
GO! Campus De Vesten Herentals
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Een (h)eerlijke grote stap naar het SO
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Scholieren over onderwijs in Gent
Infodag onderwijs Welkom!

Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Onderwijscentrum Gent
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderzoeksproject Service’
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost Columbus: hoe inbedden in een schoolbeleid rond onderwijsloopbaan-begeleiding? 23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost

Programma 11.15-11.30 1 Beleidskader voor Columbus 11.30-12.00 2 Wat verstaan we onder OLB? Columbus naderbij bekeken 12.00-12.15 3 Ondersteuningsaanbod 12.15-12.45 4 Praktijkgetuigenis GO! Atheneum Bree

Onze verwachtingen Columbus kunnen situeren binnen een ruimer beleidskader. Inzicht hebben in wat Columbus (niet) is. Inzicht hebben in hoe Columbus binnen een OLB-beleid op school kan ingebed worden.

1 Beleidskader voor Columbus

Columbus: een olifantendracht … Vanaf begin jaren ‘90 controverse rond het al dan niet invoeren van een oriënteringsproef 2013: masterplan hervorming so 2015: exploratie-instrument Columbus (instrument in ontwikkeling)

Actoren Columbus Regeerakkoord en beleidsnota Onderwijs 2014-2015: ontwikkeling verplichte niet-bindende oriënteringsproef Opdrachtgever: minister H. Crevits Opdrachthouder: Vluhr (expertenteam KUL, UGent, UA, Arteveldehogeschool Gent) In de schoot van de Vlor: overlegplatform studiekeuze SOHO  fungeert als klankbordgroep, ondersteunt de implementatie op scholen en bouwt mee aan een draagvlak voor het instrument bij alle actoren Website: https://columbus.onderwijskiezer.be/.

2a Wat verstaan we onder onderwijsloopbaan-begeleiding?

Bouwstenen visie OLB – waarden PPGO! Ontwikkelen van ‘loopbaancompetenties’: horizonverruiming, zelfconceptverheldering, keuzebekwaamheid Zelfsturing ≠ sturing: emancipatorische benadering Continu proces ≠ scharniermomenten – leerlijnen uitzetten Geïntegreerde aanpak Samenwerking en afstemming tussen alle actoren Hefboom voor gelijke kansen Visietekst OLB GO! http://pro.g-o.be/blog/Documents/DEFvoorsite_GO!_Visietekst_onderwijsloopbaanbegeleiding_v3.pdf

2b Columbus naderbij bekeken

Columbus: doel en opzet 21/04/2016 Studiekeuzeproces van jongeren in 3e graad SO versterken bij overgang van secundair naar hoger onderwijs Columbus als onderdeel van een OLB-traject: een instrument naast andere instrumenten en acties, explorerend, niet oriënterend Onafhankelijke, wetenschappelijke onderbouwde spiegel (leerling is eigenaar van feedback) Geeft globaal zicht op voorkeuren en sterktes met het oog op verder studeren in HO

Columbus: inhoud (1) https://www.youtube.com/watch?v=dzylSqp0Sw0

Columbus: inhoud (2) Modules Columbus Duur Mogelijkheid afleggen vanaf 2018-2019 Basecamp - Studiekeuzetaken 12’ 3 keer in 5e 3 keer in 6e Wie ben ik? - Zelfbeeld - Motivatie - Studiev. : organiseren - Studiev.: verwerken 3’ 8’ 5’ 1 keer in 5e 1 keer in 6e Wat wil ik? - Interesses 13’ Wat kan ik? Talige strategieën Woordenschat Redeneren Wiskunde 15’ 28’ 77’ 1 keer enkel in 6e

Accenten bij implementatie Columbus Columbus inbedden in een OLB-traject op school Afleggen begin 5e en ten laatste voor kerst 6e jaar Eigenaarschap van de leerling respecteren Relativiteit instrument en feedbackrapport Feedback kan nooit bindend zijn, zelfs geen advies (wel een ‘spiegel’) Inplannen van OLB-gesprekken met leerlingen Noodzaak professionalisering leraren

3 Ondersteunings-aanbod

Professionaliseringstraject OLB – incl. Columbus (1) Principes Ondersteuning van kerngroepen uit scholen(gemeenschappen) én hun CLB Gezamenlijk door pedagogische begeleidingsdienst én permanente ondersteuningscel Zowel individuele ondersteuning als collectief leren Zowel begeleiding van het proces als vormingsmomenten

Professionaliseringstraject OLB – incl. Columbus (2) Onderdelen Fase 1 (schooljaar 2017-2018) Vormingssessies voor codi’s, CLB-directeurs, directeurs so en CLB-medewerkers in mei en juni 2018 Fase 2 (schooljaar 2018-2019) Uitgebreide intake met kernteam van scholengemeenschap/school en CLB OLB-scan 2-daagse kick-off: opstellen van een schoolontwikkelingsplan Implementatie wordt ondersteund via individuele begeleidingen Posterbeurs Lerend netwerk Vorming datagebruik, vorming loopbaangesprekken voeren Fase 3 Script verkennen landschap hoger onderwijs (samen met Onderwijskiezer), tool werking klassenraden, tool rollen en taken (in ontwikkeling)

Save the date – woensdag 2 mei 2018 “Bruggen bouwen tussen secundair en hoger onderwijs: de onderwijsloopbaan van jongeren” Studie- en ontmoetingsdag van het secundair en het hoger onderwijs Vlor /SOHO-platform Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 – Brussel 10u – 16u   Doelpubliek: medewerkers onderwijs- en studentenbeleid, clb-medewerkers, studiekeuzebegeleiders, pedagogische begeleiders, schoolverantwoordelijken (directeurs, middenkader), opleidingsverantwoordelijken hoger onderwijs

Dank voor uw aandacht! Vragen? Hilde De Meyer Beleidscoördinator GO! 0473 83 84 49 hilde.de.meyer@g-o.be Ingrid Van Oost Pedagogisch medewerker OLB van de POC GO! 0495 41 72 81 ingrid.van.oost@g-o.be

4 Praktijkgetuigenis GO! Atheneum Bree