23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost Columbus: hoe inbedden in een schoolbeleid rond onderwijsloopbaan-begeleiding? 23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Programma 11.15-11.30 1 Beleidskader voor Columbus 11.30-12.00 2 Wat verstaan we onder OLB? Columbus naderbij bekeken 12.00-12.15 3 Ondersteuningsaanbod 12.15-12.45 4 Praktijkgetuigenis GO! Atheneum Bree
Onze verwachtingen Columbus kunnen situeren binnen een ruimer beleidskader. Inzicht hebben in wat Columbus (niet) is. Inzicht hebben in hoe Columbus binnen een OLB-beleid op school kan ingebed worden.
1 Beleidskader voor Columbus
Columbus: een olifantendracht … Vanaf begin jaren ‘90 controverse rond het al dan niet invoeren van een oriënteringsproef 2013: masterplan hervorming so 2015: exploratie-instrument Columbus (instrument in ontwikkeling)
Actoren Columbus Regeerakkoord en beleidsnota Onderwijs 2014-2015: ontwikkeling verplichte niet-bindende oriënteringsproef Opdrachtgever: minister H. Crevits Opdrachthouder: Vluhr (expertenteam KUL, UGent, UA, Arteveldehogeschool Gent) In de schoot van de Vlor: overlegplatform studiekeuze SOHO fungeert als klankbordgroep, ondersteunt de implementatie op scholen en bouwt mee aan een draagvlak voor het instrument bij alle actoren Website: https://columbus.onderwijskiezer.be/.
2a Wat verstaan we onder onderwijsloopbaan-begeleiding?
Bouwstenen visie OLB – waarden PPGO! Ontwikkelen van ‘loopbaancompetenties’: horizonverruiming, zelfconceptverheldering, keuzebekwaamheid Zelfsturing ≠ sturing: emancipatorische benadering Continu proces ≠ scharniermomenten – leerlijnen uitzetten Geïntegreerde aanpak Samenwerking en afstemming tussen alle actoren Hefboom voor gelijke kansen Visietekst OLB GO! http://pro.g-o.be/blog/Documents/DEFvoorsite_GO!_Visietekst_onderwijsloopbaanbegeleiding_v3.pdf
2b Columbus naderbij bekeken
Columbus: doel en opzet 21/04/2016 Studiekeuzeproces van jongeren in 3e graad SO versterken bij overgang van secundair naar hoger onderwijs Columbus als onderdeel van een OLB-traject: een instrument naast andere instrumenten en acties, explorerend, niet oriënterend Onafhankelijke, wetenschappelijke onderbouwde spiegel (leerling is eigenaar van feedback) Geeft globaal zicht op voorkeuren en sterktes met het oog op verder studeren in HO
Columbus: inhoud (1) https://www.youtube.com/watch?v=dzylSqp0Sw0
Columbus: inhoud (2) Modules Columbus Duur Mogelijkheid afleggen vanaf 2018-2019 Basecamp - Studiekeuzetaken 12’ 3 keer in 5e 3 keer in 6e Wie ben ik? - Zelfbeeld - Motivatie - Studiev. : organiseren - Studiev.: verwerken 3’ 8’ 5’ 1 keer in 5e 1 keer in 6e Wat wil ik? - Interesses 13’ Wat kan ik? Talige strategieën Woordenschat Redeneren Wiskunde 15’ 28’ 77’ 1 keer enkel in 6e
Accenten bij implementatie Columbus Columbus inbedden in een OLB-traject op school Afleggen begin 5e en ten laatste voor kerst 6e jaar Eigenaarschap van de leerling respecteren Relativiteit instrument en feedbackrapport Feedback kan nooit bindend zijn, zelfs geen advies (wel een ‘spiegel’) Inplannen van OLB-gesprekken met leerlingen Noodzaak professionalisering leraren
3 Ondersteunings-aanbod
Professionaliseringstraject OLB – incl. Columbus (1) Principes Ondersteuning van kerngroepen uit scholen(gemeenschappen) én hun CLB Gezamenlijk door pedagogische begeleidingsdienst én permanente ondersteuningscel Zowel individuele ondersteuning als collectief leren Zowel begeleiding van het proces als vormingsmomenten
Professionaliseringstraject OLB – incl. Columbus (2) Onderdelen Fase 1 (schooljaar 2017-2018) Vormingssessies voor codi’s, CLB-directeurs, directeurs so en CLB-medewerkers in mei en juni 2018 Fase 2 (schooljaar 2018-2019) Uitgebreide intake met kernteam van scholengemeenschap/school en CLB OLB-scan 2-daagse kick-off: opstellen van een schoolontwikkelingsplan Implementatie wordt ondersteund via individuele begeleidingen Posterbeurs Lerend netwerk Vorming datagebruik, vorming loopbaangesprekken voeren Fase 3 Script verkennen landschap hoger onderwijs (samen met Onderwijskiezer), tool werking klassenraden, tool rollen en taken (in ontwikkeling)
Save the date – woensdag 2 mei 2018 “Bruggen bouwen tussen secundair en hoger onderwijs: de onderwijsloopbaan van jongeren” Studie- en ontmoetingsdag van het secundair en het hoger onderwijs Vlor /SOHO-platform Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88 – Brussel 10u – 16u Doelpubliek: medewerkers onderwijs- en studentenbeleid, clb-medewerkers, studiekeuzebegeleiders, pedagogische begeleiders, schoolverantwoordelijken (directeurs, middenkader), opleidingsverantwoordelijken hoger onderwijs
Dank voor uw aandacht! Vragen? Hilde De Meyer Beleidscoördinator GO! 0473 83 84 49 hilde.de.meyer@g-o.be Ingrid Van Oost Pedagogisch medewerker OLB van de POC GO! 0495 41 72 81 ingrid.van.oost@g-o.be
4 Praktijkgetuigenis GO! Atheneum Bree