Welkom op de informatieavond groep 1-2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Wat weet de leerkracht van uw kind?
WELKOM Juf Leonie Juf Geanique.
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
op de informatieavond van groep 2B
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Het begint bij het jonge kind
Welkom op de informatieavond!
Welkom op onze informatieavond !
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderavond Groepsorganisatie
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Informatieavond schooljaar
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Juf Miranda Molengraaf
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Info avond groep 3 17 september 2015
Informatieavond groep 8
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Welkom op de informatieavond van groep 1d2d!. Opening.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
en het leerlingvolgsysteem
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Welkom Informatieavond groepsindeling schooljaar
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Welkom in groep 1 / 2 A. Waar gaan we het over hebben? Klassenpagina en bezetting groep 1-2A Klassenouders Voorwaarden om tot leren te komen Thema’s Hoe.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Passend onderwijs.
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Ouderavond groep 1-2 donderdag 7 september 2017
Informatieavond groep 4
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Welkom in groep 1.
Circuit en hoeken.
Informatieavond groep 4
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

Welkom op de informatieavond groep 1-2 16 januari 2018

Doel van de avond: U informeren over: Waarom spel belangrijk is voor de ontwikkeling van uw kind. Wat komt er op uw kind af in de groepen 1 en 2. Waar letten wij op betreffende de overgang naar groep 3?

Uitspraken van ouders: Kleuters doen niet zo veel, ze spelen alleen maar. Het echte leren begint pas in groep 3. Hij kan best een dagje thuisblijven, hij mist niet zoveel. Mijn kind moet meer uit het werkboekje werken. Mijn kind kent het alfabet al en kan rekenen + en – sommen, dus hij kan wel naar groep 3.

Spel : Het spel van kinderen is van groot belang voor hun ontwikkeling Spel : Het spel van kinderen is van groot belang voor hun ontwikkeling. Het gaat daarbij om de ontwikkeling van sociale vaardigheden, motoriek, taal en woordenschat en intellectuele activiteiten. Spel is voor de ontwikkeling van het kind net zo belangrijk als eten en slapen. Groep 3

Evenwicht Sociaal-emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Motorische ontwikkeling

Hoe volgen wij de leerlingen KIJK! is een ontwikkelingsvolgmodel waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen van 4 tot 7 jaar wordt gevolgd. Dit gebeurt aan de hand van 17 ontwikkelingslijnen. De leerkracht geeft per ontwikkelingslijn aan bij welke mijlpaal het kind zich bevindt. Een mijlpaal biedt inzicht in de ontwikkeling die het kind reeds heeft doorgemaakt en geeft aan wat de volgende stap is. Zo ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. KIJK! wordt 2 maal per jaar ingevuld door de leerkracht. CITO benoemen en het leervoorwaardenonderzoek

Sociaal emotioneel Zelfbeeld Relatie met volwassenen Relatie met andere kinderen Spelontwikkeling Taakgerichtheid en zelfstandigheid

Motoriek Grote motoriek Kleine motoriek Tekenontwikkeling

Cognitief Visuele waarneming Auditieve waarneming Mondelinge taalvaardigheid Beginnende geletterdheid Lichaam oriëntatie Ruimtelijke oriëntatie

Wie bepaalt of een kind overgaat naar groep 3? Beleid van school welke leerlingen overgaan van groep twee naar drie: Belangrijk: de ontwikkeling die de leerling doormaakt. Cognitieve, motorische en sociaal/emotionele ontwikkeling, maar ook naar de werkhouding, concentratie, en het gedrag van de leerling. De beslissing is gebaseerd op observaties, CITO (dit jaar nog) en een gesprek tussen de leerkracht en de intern begeleider (IB-er). Inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum.

Samenstelling groepen 3 Leerkracht > twee groepjes, o.a. rekening houdend met: Verdeling jongens-meisjes Gedrag Onderlinge verhoudingen Evenwichtige samenstelling op behoeften Interne begeleider en adjunct > voorstel voor drie groepen 3. Terugkoppeling naar de leerkrachten > zo nodig herhaling van de procedure. Informatie naar de leerkrachten van de groepen 3 > koppeling mogelijke doublures groep 3 Informatie naar ouders Wenmiddag

Alle Powerpoints komen op de site van Balans te staan Bedankt voor uw aandacht en nog veel plezier bij de workshops!

Workshopindeling Vanaf 19.00: inloop 19.15 – 19.30: welkom Lokaal Spel en sociaal-emotionele ontwikkeling Lokaal 1-2 E Groep A en G Motorische ontwikkeling Speelzaal Groep C, E en H Cognitieve ontwikkeling Lokaal 1-2 H Groep B en F Vanaf 19.00: inloop 19.15 – 19.30: welkom 19.35 – 20.00: eerste ronde 20.00 –20.10: pauze 20.15 –20-40: tweede ronde 20.45 –21.10: derde ronde Wilt u uw stoel meenemen naar de workshop?