Welkom op de informatieavond groep 1-2 16 januari 2018
Doel van de avond: U informeren over: Waarom spel belangrijk is voor de ontwikkeling van uw kind. Wat komt er op uw kind af in de groepen 1 en 2. Waar letten wij op betreffende de overgang naar groep 3?
Uitspraken van ouders: Kleuters doen niet zo veel, ze spelen alleen maar. Het echte leren begint pas in groep 3. Hij kan best een dagje thuisblijven, hij mist niet zoveel. Mijn kind moet meer uit het werkboekje werken. Mijn kind kent het alfabet al en kan rekenen + en – sommen, dus hij kan wel naar groep 3.
Spel : Het spel van kinderen is van groot belang voor hun ontwikkeling Spel : Het spel van kinderen is van groot belang voor hun ontwikkeling. Het gaat daarbij om de ontwikkeling van sociale vaardigheden, motoriek, taal en woordenschat en intellectuele activiteiten. Spel is voor de ontwikkeling van het kind net zo belangrijk als eten en slapen. Groep 3
Evenwicht Sociaal-emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Motorische ontwikkeling
Hoe volgen wij de leerlingen KIJK! is een ontwikkelingsvolgmodel waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen van 4 tot 7 jaar wordt gevolgd. Dit gebeurt aan de hand van 17 ontwikkelingslijnen. De leerkracht geeft per ontwikkelingslijn aan bij welke mijlpaal het kind zich bevindt. Een mijlpaal biedt inzicht in de ontwikkeling die het kind reeds heeft doorgemaakt en geeft aan wat de volgende stap is. Zo ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. KIJK! wordt 2 maal per jaar ingevuld door de leerkracht. CITO benoemen en het leervoorwaardenonderzoek
Sociaal emotioneel Zelfbeeld Relatie met volwassenen Relatie met andere kinderen Spelontwikkeling Taakgerichtheid en zelfstandigheid
Motoriek Grote motoriek Kleine motoriek Tekenontwikkeling
Cognitief Visuele waarneming Auditieve waarneming Mondelinge taalvaardigheid Beginnende geletterdheid Lichaam oriëntatie Ruimtelijke oriëntatie
Wie bepaalt of een kind overgaat naar groep 3? Beleid van school welke leerlingen overgaan van groep twee naar drie: Belangrijk: de ontwikkeling die de leerling doormaakt. Cognitieve, motorische en sociaal/emotionele ontwikkeling, maar ook naar de werkhouding, concentratie, en het gedrag van de leerling. De beslissing is gebaseerd op observaties, CITO (dit jaar nog) en een gesprek tussen de leerkracht en de intern begeleider (IB-er). Inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum.
Samenstelling groepen 3 Leerkracht > twee groepjes, o.a. rekening houdend met: Verdeling jongens-meisjes Gedrag Onderlinge verhoudingen Evenwichtige samenstelling op behoeften Interne begeleider en adjunct > voorstel voor drie groepen 3. Terugkoppeling naar de leerkrachten > zo nodig herhaling van de procedure. Informatie naar de leerkrachten van de groepen 3 > koppeling mogelijke doublures groep 3 Informatie naar ouders Wenmiddag
Alle Powerpoints komen op de site van Balans te staan Bedankt voor uw aandacht en nog veel plezier bij de workshops!
Workshopindeling Vanaf 19.00: inloop 19.15 – 19.30: welkom Lokaal Spel en sociaal-emotionele ontwikkeling Lokaal 1-2 E Groep A en G Motorische ontwikkeling Speelzaal Groep C, E en H Cognitieve ontwikkeling Lokaal 1-2 H Groep B en F Vanaf 19.00: inloop 19.15 – 19.30: welkom 19.35 – 20.00: eerste ronde 20.00 –20.10: pauze 20.15 –20-40: tweede ronde 20.45 –21.10: derde ronde Wilt u uw stoel meenemen naar de workshop?