Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Reflectie-portfolio beoordelen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Les 7: het voorbereiden van een les
Portfolio
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst September 2015
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Werken met groepen jonge kinderen
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Van startbekwaam naar …..
inductie* Module pedagogische tact
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Laaggeletterdheid en de BPV
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Differentiatie in de klas
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les BO-5 2 november 2017 Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les

16. 30 uur. Welkom & korte inleiding 16. 45 uur 16.30 uur Welkom & korte inleiding   16.45 uur “Aanpassen”, annematt Collot D'Escury- Koenigs   17.45 uur Soep & broodjes   18.00 uur ronde 1 –rondetafelgesprekken 18.35 uur Wisselen tafels   18.45 uur ronde2 – rondetafelgesprekken*   19.20 uur plenaire Afronding   19.30 uur Einde bijeenkomst Programma

Wat zijn beroepsopdrachten? De opdracht kent een mix van literatuuronderzoek, praktijkontwerp en – onderzoek, reflectie, analyse en vaardigheden waaraan studenten gedurende het semester werken. In de beroepsopdrachten leren studenten systematisch de theorie die zij op de opleiding leren toe te passen in de praktijk. Een beroepsopdracht is een complexe integratieve leertaak op hbo-niveau waarin (o.a.) delen van de generieke kennisbasis in combinatie met de vakspecifieke kennisbasis worden aangeleerd en getoetst

Student Experts Opleiding School Student Werkplekbegeleider Betrokkenen Student School Opleiding Vakdidacticus instituut Schoolopleider Werkplekbegeleider Experts Student

Wat betekent dit voor werkplek- begeleiders? Werkplekbegeleiders moeten studenten de mogelijkheid geven de opdrachten uit te voeren. Werkplekbegeleiders geven de studenten feedback bij de uitvoering van de opdrachten.

Beroepsopdracht 5 Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les Jaar 3, semester 1 In het eerste jaar hebben de studenten bij Ontwikkeling van de Adolescent kennis gemaakt met leerlingen in allerlei soorten en maten. Nu leren de studenten hoe zij rekening kunnen (moeten) houden met die diversiteit door te differentiëren. Het gaat daarbij om verschillen in leer-stijlen, niveau, in achtergronden en om leer- en gedragstoornissen.

Leerdoelen methodisch/planmatig werken mbv de HGW cyclus en komen tot handelingsstrategieën. relevante kenmerken van leerlingen in kaart brengen mbv valide onderzoeksinstrumenten die mogelijk van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling. de taken van de mentor beschrijven rekening houden met (relevante) leerlingkenmerken en het eigen gedrag hierop aanpassen (differentiëren in klassenmanagement, instructie, leerstof, werkvormen, evaluatie)

‘aanpassen’ aNnematT Collot D'Escury- Koenigs GZ-psycholoog, Kinder- en Jeugdpsycholoog Specialist NIP, forensisch psycholoog en docent aan de UvA.

Korte pauze

Tafel 1. Dianne Hoefakker (KSH) RONDEtafelgesprekken o.l.v. vier Schoolopleiders ROSA - gemixte groepen - Twee rondes Tafel 1. Dianne Hoefakker (KSH) Tafel 2. Hugo van den Berg (Thamen) Tafel 3. Astrid Prins (Hermann Wesselink College) Tafel 4. Hans Luijk (Herbert Vissers College)

Dank voor jullie komst & bijdrage!