Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les BO-5 2 november 2017 Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
16. 30 uur. Welkom & korte inleiding 16. 45 uur 16.30 uur Welkom & korte inleiding 16.45 uur “Aanpassen”, annematt Collot D'Escury- Koenigs 17.45 uur Soep & broodjes 18.00 uur ronde 1 –rondetafelgesprekken 18.35 uur Wisselen tafels 18.45 uur ronde2 – rondetafelgesprekken* 19.20 uur plenaire Afronding 19.30 uur Einde bijeenkomst Programma
Wat zijn beroepsopdrachten? De opdracht kent een mix van literatuuronderzoek, praktijkontwerp en – onderzoek, reflectie, analyse en vaardigheden waaraan studenten gedurende het semester werken. In de beroepsopdrachten leren studenten systematisch de theorie die zij op de opleiding leren toe te passen in de praktijk. Een beroepsopdracht is een complexe integratieve leertaak op hbo-niveau waarin (o.a.) delen van de generieke kennisbasis in combinatie met de vakspecifieke kennisbasis worden aangeleerd en getoetst
Student Experts Opleiding School Student Werkplekbegeleider Betrokkenen Student School Opleiding Vakdidacticus instituut Schoolopleider Werkplekbegeleider Experts Student
Wat betekent dit voor werkplek- begeleiders? Werkplekbegeleiders moeten studenten de mogelijkheid geven de opdrachten uit te voeren. Werkplekbegeleiders geven de studenten feedback bij de uitvoering van de opdrachten.
Beroepsopdracht 5 Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les Jaar 3, semester 1 In het eerste jaar hebben de studenten bij Ontwikkeling van de Adolescent kennis gemaakt met leerlingen in allerlei soorten en maten. Nu leren de studenten hoe zij rekening kunnen (moeten) houden met die diversiteit door te differentiëren. Het gaat daarbij om verschillen in leer-stijlen, niveau, in achtergronden en om leer- en gedragstoornissen.
Leerdoelen methodisch/planmatig werken mbv de HGW cyclus en komen tot handelingsstrategieën. relevante kenmerken van leerlingen in kaart brengen mbv valide onderzoeksinstrumenten die mogelijk van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling. de taken van de mentor beschrijven rekening houden met (relevante) leerlingkenmerken en het eigen gedrag hierop aanpassen (differentiëren in klassenmanagement, instructie, leerstof, werkvormen, evaluatie)
‘aanpassen’ aNnematT Collot D'Escury- Koenigs GZ-psycholoog, Kinder- en Jeugdpsycholoog Specialist NIP, forensisch psycholoog en docent aan de UvA.
Korte pauze
Tafel 1. Dianne Hoefakker (KSH) RONDEtafelgesprekken o.l.v. vier Schoolopleiders ROSA - gemixte groepen - Twee rondes Tafel 1. Dianne Hoefakker (KSH) Tafel 2. Hugo van den Berg (Thamen) Tafel 3. Astrid Prins (Hermann Wesselink College) Tafel 4. Hans Luijk (Herbert Vissers College)
Dank voor jullie komst & bijdrage!