Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Samenwerken in burgerschap
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Voorlichtingsavond groep 3
Het opleidingsprofiel:
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Competentiegericht leren vmbo
Van onderwijzen naar leren
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Informatieve bijeenkomst
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
23 maart 2017 profilering.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Leiding geven aan school ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Samenlevingsschool / KC
Specialistische lesplaatsen
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
We doen het samen Co-teaching.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen 2 november 2006 Marja van Graft

Samen leren regisseren

De regisseur

Taken REGISSEUR Script Cameramensen, decorbouwers, grimeurs stuntmannen etc. Omgeving Acteurs Film LERAAR Inhoud (doorgaande leerlijn) Directeur, coördinatoren, collega's, conciërge, intern begeleiders, ouders etc. School(-omgeving) Zich ontwikkelende, spelende leerlingen 'Het verhaal van het kind'

Script de inhoud (1) Kerndoelen 2006: - 'nog maar' 58 kerndoelen ........ - verdeeld over grotere leergebieden - geen aparte leergebiedoverstijgende kerndoelen Methoden - elk vak zijn eigen methode(n) ..... - jaarprogramma

Script de inhoud (2) Visie van de school - de autonome school profileert zich ..... . inhoudelijk: groene of tweetalige school . pedagogisch-didactisch: 'het nieuwe leren' Maatschappij - techniek, burgerschap, cultuureducatie, duurzame ontwikkeling, veiligheid, obesitas .... Actualiteit - Van Bommel en Van Nistelrooy bedanken voor Oranje

De acteurs de leerlingen: verschillen in: - achtergrond - intelligenties en leerstijlen - capaciteiten hebben eigen vragen en behoeften hebben sterke wil om zich te ontwikkelen → 'moeten' zich ontwikkelen

De regisseur de leraar: geeft leiding, faciliteert en - heeft kennis van zaken - is interactief, communicatief - motiveert, verleidt en daagt leerlingen uit - schept kansen en ruimte voor leerlingen is creatief en flexibel maar blijft eindverantwoordelijk voor de film, 'het verhaal van het kind'

Samen leren regisseren: van het inhoudelijk aanbod aan een diversiteit van leerlingen in verschillende situaties en omgevingen Als leraar ben je dus de regisseur van het inhoudelijk aanbod, waarbij je rekening houdt met de diversiteit van de leerlingen in je klas en gebruik maakt van situaies en de omgeving van je school. Daarvoor heb je gereedschap nodig zoals methoden en materialen, van instellingen als musea en verenigingen. Flexibiliteit en aanpassing zijn daarbij belangrijke begrippen. Je zult flexibel met de materialen waarover je als leraar beschikt moeten om kunnen gaan, elke keer weer aanpassen aan de situatie. Om onderwijsmaterialen flexibel in te zetten is het handig om een overzicht te hebben. Leerlijnen met tussendoelen zijn daarvoor goede handvatten. Ze staan veelal in methoden, maar methoden zijn vaak erg uitgebreid. Bij de nieuwe kerndoelen worden ook leerlijnen met tussendoelen ontwikkeld die gebruikt kunnen worden als leidraad in het onderwijs. Deze leidraad, TULE genoemd, kan ook als inspiratiebron worden gebruikt om –bijvoorbeeld voor een deel onderwijs te ontwikkelen, op momenten dat je als leraar of als team los van methoden aan de slag wilt gaan. En dat hoeft niet altijd het geval te zijn, maar kan ook goed op projectbasis gebueren. Nu meer obver TULE. TULE wordt uitgewerkt voor alle leergebieden en voor alle groepen. Van het leergebied Omgaan met jezelf en de wereld, deelleergebied Natuur en Techniek wordt kerndoel 45, een van de twee kerndoelen voor techniek, volgt hier een voorbeeld met uitwerking in een doorkijkje.

Hoe creatief omgaan met doorgaande leerlijnen? Gereedschap Kerndoelen TUssendoelen en LEerlijnen: TULE Methoden, materialen, instellingen, instanties

TUssendoelen en LEerlijnen: TULE handreiking aan (aanstaande) leraren, opleiders, leermiddelenontwikkelaars, inspecteurs etc. verkaveling van kerndoel in inhouden (kennis en vaardigheden) en activiteiten (van kinderen en leraren) over acht leerjaren het is een uitwerking van het onderwijsaanbod

TUssendoelen en LEerlijnen: TULE Vervlechting van: Leerstoflijn: inhouden van een leergebied Onderwijslijn: vakdidactische aanwijzingen 'Wat doet de leraar?' Leerlijn: overzicht van leerprocessen van kinderen 'Wat doen de kinderen?'

Tussendoelen opeenvolging van gemarkeerde momenten inhoud, vaardigheden en attituden structuur en perspectief leidraad

Criteria tussendoelen van eenvoudig naar complex van concreet naar abstract van macro naar micro en andersom van 'hier en nu' naar 'daar en toen/straks' van twee- naar driedimensionaal een logische opbouw afgestemd op de ontwikkeling van leerlingen

Regisseren met TULE TULE gebruiken als leidraad aanvullen met school-eigen activiteiten ontwikkelen van eigen leerlijnen en tussendoelen twee voorbeelden: - Wanita - Onderzoekend en ontwerpend leren

Voorbeeld 1 Wanita Kerninnovaties: authentiek onderwijs kunstonderwijs begeleidend onderwijs gedifferentieerd - adaptief – onderwijs samenhangend onderwijs

Voorbeeld 2 Onderzoekend en ontwerpend leren VTB-project: natuur- en techniekactiviteiten in groep 3-6 8 basisscholen, UvA en HvA doel: stimuleren van een kritische en nieuwsgierige houding vooraf vastgestelde onderwerpen/concepten vragen van leerlingen centraal inhoudelijke communicatie tussen leerlingen onderling ontwikkelen en aansluiten bij leerlijnen

Drijven en zinken: voorspellen (groep 3-4)

Drijven en zinken: presenteren (groep 3-4)

Samen leren regisseren. de school is aan zet. wie wil doet mee Samen leren regisseren? ... de school is aan zet ... ... wie wil doet mee ... ... ontwikkel eigen leerlijnen ... ... bepaal zelf de mate van innovatie ... ... wees creatief met doorgaande leerlijnen !