Voor goed bijzonder onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Realisatie kindcentrum
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteitszorgsysteem SPO
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Informatiemanagement
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
5 februari 2003 Workshop.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Stichting Lek en IJssel
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitszorg Les 4.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Voor goed bijzonder onderwijs
Themabijeenkomst 14 november 2016
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Voor goed bijzonder onderwijs

Instrument voor kwaliteitszorg en benchmarking VOspiegel.nl Versie Besturenraad Bas Borm en Anneke de Wolff

Programma 1. Goede kwaliteitszorg 2. Informatie over VOspiegel.nl, versie Besturenraad 3. VOspiegel.nl, versie Besturenraad gebruiken voor: nulmeting monitoren en zelfevaluatie benchmarking 4. Demonstratie instrument

PDCA PLAN ACT Do Check

PLAN ACT Do Check Strategisch beleidsplan Jaarplan school Managementcontract Pop’s Verbeteracties Doelen bijstellen PLAN ACT Do Popgesprekken Managementrapportages Evaluaties en rapporten daarvan Jaarverslag Uitvoering van jaarplan Uitvoering van activiteiten (toezien op….) Check

Goede kwaliteitszorg vertrekpunt is de missie en visie van de school zelf focus: leerprocessen en leeropbrengsten van leerlingen doel (en werkwijze): gemeenschappelijk leren, door gebruik van Plan-Do-Check-Act-cyclus

Goede kwaliteitszorg leerlingen, ouders en personeel zijn in ieder geval erbij betrokken versterkt de samenhang binnen de school en het beleid (visie – processen – opbrengsten) zet aan tot systematisch handelen er wordt gezocht naar externe feedback en vergelijking van eigen normen met die van anderen

VOspiegel, versie Besturenraad waardering van de school en het onderwijs bij leerlingen, ouders en personeel voor elk van de 3 doelgroepen zoveel mogelijk gelijke vragen (360º feedback) alle relevante onderwerpen komen aan bod vormgeving van identiteit komt terug bij alle onderdelen

Online instrument afname digitaal, via code (dmv brief of e-mail), leerlingen: klassikale afname afname is anoniem resultaten direct beschikbaar na afname basale statistiek in getallen en grafieken eenvoudig overzetbaar naar Word format voor verbeterplan

Opbouw gesloten vragen (5 puntsschaal) variërend van 43 (ouders) tot 90 vragen (personeel) 11 versies: onderscheid HAVO/VWO – VMBO onderscheid onder- en bovenbouw personeel: onderscheid OP - OOP

Onderwerpen enquêtes Algemeen Schoolcultuur/ schoolbeleid De lessen De leraren Middelen en voorzieningen (gebouw, inrichting, lesuitval) Pedagogisch klimaat

Personeel: extra onderwerpen waardering/ voldoening werk samenwerking collega’s interne communicatie kwaliteitszorg uitdagings-/ ontplooiingsmogelijkheden de schoolleiding Ouders/ personeel: ‘samenwerking met ouders’

Benchmarken met VOspiegel.nl Meerwaarde: dmv vergelijking: verruiming van blik, op gang brengen van ontwikkeling focus op eigen niveau (instelling – locatie – team), voorkomen van afschuiven; gerichte verbeteracties plannen met andere scholen een gedeeld uitgangspunt: start voor onderling leren

Plan van aanpak Stap 1: bepaal het doel Stap 2: wel of niet benchmarken? zo ja, landelijk of binnen eigen kring? Stap 2a (bij keuze voor benchmarking binnen eigen kring) maak duidelijke afspraken Stap 3: consensus over de vragen: de sjablonen of zelf enquêtes samenstellen? Stap 4: instellen werkgroep kwaliteitszorg, opdracht meegeven

Plan van aanpak Stap 5: voorbereiding (informeren, oefenen) en communiceren Stap 6: definitief vaststellen, labels maken, groepen maken, codes en online zetten van enquêtes Stap 7: voortgang afname volgen en bewaken Stap 8: analyse uitkomsten, eventueel beknopt eerste verslag

Plan van aanpak Stap 9: presentatie en bespreken uitkomsten met diverse respondentgroepen Stap 10: verbeterplan of vervolgacties/ beleid formuleren Stap 10a: nader onderzoek met nieuwe, zelf samengestelde enquête (zie overige sjablonen VOspiegel.nl) Stap 11: Breed communiceren van de uitkomsten en conclusies

Zelfevaluatie met VOspiegel.nl een continu ‘review proces’ op alle niveaus om op basis van ‘evidence’ antwoord te kunnen geven op de vraag: ‘hoe goed doen we het?’ 3 stappen: hoe doen we het? (hoe is de kwaliteit van..?) hoe weten we dat? (evidence), VOspiegel.nl wat gaan we nu doen?

Volledige zelfevaluatie waardering leerlingen (VOspiegel.nl) waardering personeel (VOspiegel.nl) waardering ouders (VOspiegel.nl) waardering partners en afnemers (vervolgopleidingen, bedrijven) opbrengsten onderwijs (bijv.IDU gegevens, examenresultaten, inspectie-oordelen) financiële resultaten (materieel, personeel), bijv. OiC Gewenste (beleid) - bereikte -> conclusies

Resulaatmeting INK-managementmodel VO Spiegel Leider- Schap Management van medewerkers Manage- ment van processen Mede- werkers Onderwijs- resultaten Financiële beleid & strategie Klanten& leveranciers Management van middelen Maatschap- pij Verbeteren en vernieuwen

Overige gebruikersmogelijkheden VOspiegel.nl (binnen eigen school) voor evaluatie van (vernieuwing)projecten of implementatiefasen bij begeleiding van startende docenten als voorbereiding op functioneringsgesprek: (docent zelf en één of meer klassen vullen in) als basis voor ontwikkelen van POP’s om begeleiding van klassen of individuele leerlingen met leerproblemen te monitoren

Voor goed bijzonder onderwijs