De kracht van een luisterend oor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Hoe ontstond dit initiatief ?
Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Chatten moet je doen. Programma Welkom Humanitas Chat Online vs Offline Invullen ja of nee? Online kansen & Valkuilen Training Tot slot.. Een doordenker.
ODENSEHUIS … Ontmoetingscentrum voor mensen met beginnende dementie en hun familie en vrienden Het aantal mensen met dementie dat thuis woont groeit gestaag.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Opzet van de workshop Kennismaken
“Specialistische” zorg
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
ICT in een dynamische context
Topografie Nederland (8 dia’s)
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Samen verder!.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Slachtofferhulp Nederland
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing oktober 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
2005: onderzoek NiDi en VU: eenzaamheidsinterventies helpen niet.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
COLLECTE GEVANGENENZORG NEDERLAND. DE ORGANISATIE Wat? Een christelijke vrijwilligersorganisatie Doel? Ondersteuning en begeleiding van gevangenen en.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Professionalisering en intervisie
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Het buurthuis als ontmoetingsplek
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
Humanitas afdeling Nijmegen en omstreken
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Presentatie deelgebied 4
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Jeremy Rijnders & Rosalie Metze Hogeschool van Amsterdam
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De kracht van een luisterend oor Voorstellen Esmée Fokkema 25-01-2017 Informatieavond Sensoor Zuid-Holland Noord

is een basisbehoefte van ieder mens… Gehoord worden is een basisbehoefte van ieder mens… Luisteroefening met de aanwezigen doen: Lees een verhaaltje voor. bijvoorbeeld:   Een verhaaltje: “Om half negen schrok Kees wakker. Hij rekte zich uit, sprong uit bed en zette in de keuken een pot thee. Daarna ging hij naar de badkamer om de slaap van zich af te spoelen. Na zijn ontbijt rende hij naar de slaapkamer, kuste zijn vrouw, daarna zijn kinderen en ging vol stress de deur uit. Stel daarna achter elkaar de volgende vragen: (laat de deelnemers hun antwoorden opschrijven!) Hoe laat ging de wekker? (wordt nergens een wekker genoemd) Zette Kees beneden in de keuken een grote pot thee? (beneden werd niet genoemd) Heeft Kees de tijd genomen om zich te douchen? (onbekend, alleen dat hij zich afspoelde) Woont hij in een flat of een eengezinswoning? (onbekend) Werd hij na zijn ontbijt door vrouw en kinderen gekust? (onbekend, hij kuste hen) Ging Kees vol stress naar zijn werk? (onbekend of hij naar zijn werk ging) Laat de deelnemers per vraag hun antwoord oplezen. Als het goed is, antwoorden ze op iedere vraag: ”Weet ik niet”, maar die kans is klein. De antwoorden die ze geven, hebben veelal betrekking op hun eigen thuissituatie, of op wat ze gewend zijn. Nabespreken op Hoe kan het nou dat je allerlei dingen antwoordt, die je niet gehoord hebt. Luisteren vanuit referentiekaders. …maar niet iedereen kan of durft met zijn of haar verhaal in de eigen omgeving terecht.

Inhoud De organisatie Diensten De betekenis van échte aandacht Kwaliteit Financiering Sensoor in het sociaal domein Wat kan Sensoor betekenen? Samenwerking

De organisatie Sensoor, opgericht in 1958 onder de naam SOS Telefonische Hulpdienst, is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem, vertrouwelijk gesprek per telefoon (0900-0767), e-mail en per chat. In 2015 hebben de 900 vrijwilligers van Sensoor ruim 257.000 gesprekken gevoerd.

De diensten Telefoon (24/7): 235.488 gesprekken in 2015 via 0900-0767 (5 ct. / p.m.) Lokaal bellen is ook mogelijk Chat (dagdeel): 15.494 gesprekken in 2015 via chatfunctie www.sensoor.nl E-mail: Hulpvragers: 3.430 mails. Vrijwilligers: 3.114 reacties via het veilige e-mailsysteem Top 3 onderwerpen: Telefoon Eenzaamheid Psychosociale problemen Relatieproblemen Chat Psychosociale problemen Relatieproblemen Eenzaamheid E-mail Psychosociale problemen Relatieproblemen Eenzaamheid

Beller/chatter/mailer De betekenis van échte aandacht Een Sensoorgesprek, gevoerd door een getrainde vrijwilliger: Een gelijkwaardig mens-tot-mens gesprek; Hulpvrager kiest plaats en tijdstip; Verhaal van hulpvrager staat centraal; Alleen indien nodig of gewenst wordt geadviseerd of doorverwezen. Gevolgen: Mensen voelen zich gehoord De drempel om hulp te vragen wordt verlaagd (taboe/angst), Zelfredzaamheid wordt vergroot, Veel minder dure zorg of ondersteuning is nodig. Vrijwilliger = ≠ Beller/chatter/mailer Professional

Luisteren met aandacht Dat Sensoor een vangnet is voor de gehele samenleving is, is mogelijk dankzij.. onze vrijwilligers en beroepskrachten! (Die luisteren met aandacht naar elkaar.) Vrijwilligers die een eenvoudige maar prachtige en krachtige dienst verlenen aan hulpvragers: luisteren met aandacht. Sensoor heeft een eenvoudig primair proces: Uitgaan van vertrouwen en naar elkaar luisteren. Beroepskrachten Vrijwilligers

Enkele voorbeeldgesprekken ‘’De zorg voor mijn vader valt me soms zwaar’’ ‘’Sinds het auto-ongeluk ben ik niet meer de oude’’ Sensoor Huisarts GGZ Help mensen verder door een gesprek van mens tot mens Hier kun je vertellen over Sensoor. We kunnen een voorportaal zijn voor professionele hulp, een steuntje in de rug ernaast staan maar ook er zijn voor mensen die uitbehandeld zijn. Ook kunnen we soms doorverwijzen naar huisartsen/professionele hulp of via een sociale kaart naar andere organisaties. ‘’Ik voel me al weken somber’’ ‘’Ik denk dat ik gameverslaafd ben’’

De 26 locaties Groningen Leeuwarden Alkmaar Zwolle Zaandam Haarlem Borne Amersfoort Leiden Hilversum Apeldoorn Zoetermeer Den Haag Gouda Oosterbeek Rotterdam Dordrecht Nijmegen Spijkenisse Den Bosch Breda Middelburg Eindhoven Tilburg Venlo Heerlen

Totaal gesprekken in het jaar 2015: 257.526 235.488 gesprekken 15.494 gesprekken Wie belt? Man 36% Vrouw 62% Onbekend 2% Leeftijd < 30 7% 30-60 59% > 60 22% Onbekend 12 % Wie chat? Man 19% Vrouw 71% Onbekend 10% Leeftijd < 30 47% 30-60 22% > 60 1% Onbekend 30% Cijfers over het jaar 2015. Wie mailt? Man 23% Vrouw 61% Onbekend 16% Leeftijd < 30 39% 30-60 32% > 60 25% Onbekend 4% Hulpvragers: 3.430 mails Vrijwilligers: 3.114 reacties

Sensoor in cijfers Eerste helft van 2016: 127.163 gesprekken gevoerd met 950 Sensoor-vrijwilligers. Kleine stijging in gesprekspartners tot 30 jaar. Bij 1 op de 4 gesprekken neemt iemand contact op om te praten over zijn dag (24%) en in 1 op de 20 gesprekken is het onderwerp zelfmoord (5%) Een kwart van de mensen die contact opneemt voelt zich op dat moment verdrietig of somber (24%) Bijna 1 op de 4 hulpvragers is eenzaam (23%) Bijna 1 op de 3 hulpvragers is cliënt van de GGZ (30%) Velen zoeken contact om over luchtige of zware onderwerpen te praten. Bijvoorbeeld.. Sensoor is een belangrijke gesprekspartner voor mensen die eenzaam zijn: Voor veel hulpvragers is Sensoor een aanvulling op de reguliere hulpverlening;

Wat kan Sensoor betekenen in nazorg? Grote beschikbaarheid aan lijnen, dag en nacht Praten helpt bij het verwerken van ervaringen, bijv. na een reanimatie Emotionele ondersteuning bieden Zonodig doorverwijzen Hier kun je duidelijk maken dat Sensoor altijd een grote beschikbaarheid heeft aan lijnen. Daarmee zijn we van dienst voor iedereen. Praten helpt mensen om weer even ruimte in het hoofd te krijgen. Het schept lucht om weer verder te gaan. Vrijwilligers van Sensoor geven échte aandacht en verwijzen zonodig door.

Sensoor in het sociaal domein Specialistische hulp GGZ, ambulante hulp etc. Sociale wijkteams Basisinfrastructuur Laagdrempelige hulp zoals van huisartsen en scholen. Hier valt Sensoor ook onder. Uitleggen welke plek Sensoor inneemt in het sociale domein. Wij zijn in principe nuldelijnszorg. Aangeven dat we een belangrijke schakel (kunnen) zijn. Het eigen netwerk

De kwaliteit Gedegen selectieprocedure vrijwilligers SPEN-gecertificeerde basisopleiding inclusief mentorperiode Permanente deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers: Intervisiebijeenkomsten, themabijeenkomsten, verdiepingstraining, 24/7 achterwacht, jaargesprekken. Lid van Ifotes (International Federation of Telephone Emergency Services) Kwalificatie ‘Goed beschreven’ in de databank voor sociale interventies (Movisie) Onderzoeken: Verwey-Jonker Instituut ‘De betekenis van aandacht’; Cephir ‘Luisteren naar eenzaamheid’; IFOTES, ‘Motivatie vrijwilligers bij hulplijnen’

Financiering Sensoor verzorgt namens bijna alle Nederlandse gemeenten, via Vereniging Nederlandse Gemeenten, anonieme hulp op afstand Uitvoeringsstructuur op coöperatieve basis voor collectieve dienstverlening (Kindertelefoon, AKJ) Giften van particulieren, kerken en verenigingen Samen Financiering tot in 2021. organiseren met de kindertelefoon en het advies en klachtenbureau jeugdzorg (doel: een uitvoeringsstructuur op coöperatieve basis voor collectieve informatievoorzieningen en dienstverlening). Landelijke uitvoering met een lokale financiering. M.u.v. Utrecht, Amsterdam, Den Haag (franchise)

Doelstellingen toekomst Naamsbekendheid vergroten t.a.v. gesprekspartners Vrijwilligers werven Uitbouwen van relaties met de Nederlandse gemeenten. (Kennis maken, informatie verstrekken) & (Persoonlijk) contact leggen met de sociale wijkteams Bekend maken van de organisatie bij andere externe partijen zoals formele en informele zorg- en welzijnsorganisaties. Zodat nog meer mensen die behoefte hebben aan een gesprek ons weten te vinden Om onze bereikbaarheid te vergroten en een nog beter aanbod te hebben Zodat de gemeente en de sociale wijkteams weten aan wie zij de taak van anonieme hulp op afstand uitbesteden. Weten van ons bestaan, weten hoe Sensoor hen kan ondersteunen. Denk aan de GGZ, huisartsen

Samenwerkingsverbanden Sensoor vervult crisistelefoon voor: Lidmaatschappen

‘‘Pas wanneer je leert te luisteren om te begrijpen, in plaats van te luisteren om te reageren, ontstaat er echt contact’’ 0900-0767 www.sensoor.nl