De beloften van nabijheid ..en de afstand tussen beleid en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Eigen
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Project Wot nieuwland.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Handen in Een Burgers, zorgaanbieders en zorg- en welzijnsprofessionals werken met plezier samen en zijn tevreden over de resultaten. Een zorgmodel waarin.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorg, Wetenschap en Technologie
Opzet van de workshop Kennismaken
WMO en de kerken.
“Specialistische” zorg
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
ICT in een dynamische context
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Samen werken aan een gezonde regio!
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Aanleiding tot verandering
Burgerinitiatieven.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Bijeenkomst Transities Wijkteams District Oost 29 september 2015.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
ViaVia Info-presentatie
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Nee Zeggen!.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Wmo beleid in de Drechtsteden
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Basistekst : Talentontwikkeling
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Wij komen centraal te staan !
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De beloften van nabijheid ..en de afstand tussen beleid en praktijk Een kwalitatief onderzoek naar de gevolgen van de drie decentralisaties Thomas Kampen (t.kampen@uvh.nl; @ThomasKampen) Het project van de UvH

Onderzoek Tot welke veranderingen leiden de verwachtingen van nabijheid in beleid met betrekking tot jeugdzorg, langdurige zorg en participatie in de praktijken van professionals en burgers, welke gevolgen hebben die veranderingen voor de hulp en zorg aan burgers en participatie van burgers en hoe kunnen we die gevolgen verklaren? Beleidsanalyse Groepsinterviews met wijkteamleden en aanverwante professionals Participerende observaties bij SWT’s/Wmo-consulenten, gedurende reeds drie jaar Amsterdam (Oud-Oost), Eindhoven (Stratum), Leeuwarden (Oud- Oost), Rotterdam (Hoogvliet), Sittard-Geleen (Limbrichterveld), Zwolle (Holtenbroek)

Nabijheid Nabijheid in de sociologie Bureaucratie Professionalisme Nabijheid in beleid Overheid –burger Professionals – burgers Professionals onderling Burgers onderling Het project van de UvH

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Het project van de UvH

Overzicht, herkenbaarheid, efficiëntie “Door de versnipperde zorg te bundelen in één persoon en dichtbij, in de buurt, op de scholen, neer te zetten beschikken we straks over een vertrouwd gezicht voor jeugdigen en ouders” (Gemeente Amsterdam, 2013b, p. 33-34). “Mensen gaan niet meer langs drie loketten of organisaties maar er is één ingang waar in samenspraak met de burger een samenhangend ondersteuningspakket geboden wordt, laagdrempelig en dichtbij” (Gemeente Zwolle, 2014a, p. 4). Het project van de UvH

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Onoverzichtelijkheid naar wijkteams verplaatst Het project van de UvH

Onoverzichtelijkheid verplaatst naar SWT Interviewer 1: “Weet je de specialistische hulp wel te vinden? SWT-lid: “Nee, naja … Waar moet je bijvoorbeeld zijn voor schuldhulpverlening, alles rondom financiën? Specialistische hulpverlening is nog heel erg zoeken voor mij.” Interviewer 2: “En hoe is dit voor jou, wat merk jij ervan?” Specialist: “Voor ons is het heel anders. Het is juist veel eenvoudiger geworden. Alles waarvan we vroeger niet wisten wat we er mee moesten, kunnen we nu overdragen naar het sociaal wijkteam.”

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Onoverzichtelijkheid naar wijkteams verplaatst Toezicht Openheid Preventie Het project van de UvH

Toezicht, openheid, preventie “De wijkteams zijn door hun nabijheid (aan de keukentafel) en hun kennis van de concrete leefsituatie van hun cliënten goed in staat de risico's in te schatten” (Gemeente Leeuwarden, 2014, p. 71). We willen dat vragen stellen normaal wordt en dat je met vragen ook snel bij iemand terecht kunt: een andere ouder, een leerkracht of, als het wat ingewikkelder is, een zorgprofessional, maar dan een ‘expert van het gewone leven.’ Dichtbij, in de directe omgeving. Zo willen we werken aan een sterke pedagogische omgeving. (Gemeente Amsterdam, 2013b, p. 30) Het project van de UvH

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Onoverzichtelijkheid naar wijkteams verplaatst Toezicht Openheid Preventie Diffuse verantwoordelijkheid hindert preventie Het project van de UvH

Diffuse verantwoordelijkheid hindert preventie “Ik maak me wel eens zorgen of ik geen signalen mis als ik overal tegelijk op moet letten.”

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Onoverzichtelijkheid naar wijkteams verplaatst Toezicht Openheid Preventie Diffuse verantwoordelijkheid hindert preventie Inzicht Zorgzaamheid Maatwerk Het project van de UvH

Inzicht, zorgzaamheid, maatwerk “Het sociale wijkteam staat dichtbij de inwoners van een wijk en kan daardoor problemen in samenhang aanpakken” (Gemeente Leeuwarden, 2014, p. 60). Het dichtbij organiseren van de zorg biedt naar ons idee ook de beste garantie om zoveel mogelijk in te zetten op ontzorgen. […] De zorgprofessional is veel meer onderdeel van het sociaal netwerk, dus zal ook meer geneigd zijn die bij de oplossing te betrekken. (Gemeente Amsterdam, 2013, p. 7) Kerngedachte van de decentralisaties is dat gemeenten dichter bij de inwoners staan. Gemeenten kunnen maatwerk leveren: specifieke situaties vragen om specifieke oplossingen. De nadruk ligt daarbij, meer dan voorheen, op de eigen kracht en zelfregie van inwoners en hun netwerken. (Gemeente Amsterdam, 2013a, p. 11) Het project van de UvH

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Onoverzichtelijkheid naar wijkteams verplaatst Toezicht Openheid Preventie Diffuse verantwoordelijkheid hindert preventie Inzicht Zorgzaamheid Maatwerk Volle omvang problemen cliënt bemoeilijkt oplossingen Het project van de UvH

Volle omvang problemen bemoeilijkt oplossing “Als je eenmaal dichterbij komt, zie je pas hoe moeilijk mensen het hebben, hoe zwaar ze in de problematiek zitten.” “Ik ben heel erg voor het versterken van sociale netwerken maar we moeten wel oppassen met te denken dat daar de oplossing ligt. Sterker nog, in het netwerk ligt soms juist het probleem. (…) Het netwerk is zo sterk als de zwakste schakel.”

Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Perspectief Vertrouwdheid als middel tot Beoogd resultaat Onvoorziene gevolgen Overzicht Herkenbaarheid Efficiëntie Onoverzichtelijkheid naar wijkteams verplaatst Toezicht Openheid Preventie Diffuse verantwoordelijkheid hindert preventie Inzicht Zorgzaamheid Maatwerk Volle omvang problemen cliënt bemoeilijkt oplossingen Het project van de UvH Het project van de UvH

Wat gebeurt er aan de keukentafel? Prijzen en ontwijken Zorgen delen

Aansturen op zorg uit netwerk: Prijzen en ontwijken ‘Wat doet u allemaal?’ vraagt de professional aan twee dochters. Deze sommen op: contact onderhouden, boodschappen, de was, maaltijden, naar de tandarts. ‘Betrokken, goeie kinderen’, zegt de professional. ‘Zeker, alleen kom je niet ver’, zegt de vrouw. ‘Daarom heeft u ook kinderen’, zegt de professional. ‘Ik zit er wel eens mee’, zegt de vrouw. Een van de dochters zegt dat haar moeder het moeilijk vindt om hen te belasten, zo voelt ze dat dan. Ze werken allebei fulltime en hebben het druk, maar voor hen is het geen probleem om dit te doen. ‘Het voelt niet als last’, leggen de dochters uit.

Aansturen op professionele zorg: Zorgen delen ‘Waarom dagen we mijn broer niet wat meer uit? Hij kan toch wel af met wat minder zorg? Het wordt hem zo wel erg gemakkelijk gemaakt.’ Professional: ‘Ik geloof niet dat ik het met u eens ben. We moeten voorzichtig zijn. Ik weet niet of u ooit van totale desintegratie heeft gehoord?’ De broer schudt zijn hoofd en de professional vervolgt: ‘Laten we blij zijn dat hij nu een dagstructuur heeft, laten we zaken niet overhaasten.’

Verklaring verschil? Prijzen zien we vaak bij nabije professionals zonder zorgachtergrond, zorgen delen vaak bij professionals met zorgachtergrond Beide categorieën professionals rechtvaardigen hun handelen door te verwijzen naar zelfredzaamheid als na te streven resultaat

Conclusies Een kloof tussen beleid en praktijk Nabijheid geeft niet vanzelf zicht op oplossingen, vooral op meer problemen Voor afwijken van optimistisch beleid blijkt oproepen van schrikbeelden nodig Een kloof tussen woord (zelfredzaamheid) en daad (zorgzaamheid) van professionals Nabije professionals rechtvaardigen hun afwijkingen van beleid vaak in beleidstermen Het project van de UvH