Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bétapartnersconferentie
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
INDUCTIE OP DE WINKLER PRINS
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Verbinding opleiding en praktijk
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
NME: kiezen, leren, meedoen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Bijeenkomst September 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Geïntegreerde schoolverbetering
Bijeenkomst September 2015
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Het project Begeleiding Startende Leraren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen Werken in ontwikkelteams

ROWF 5 schoolbesturen 5 lerarenopleidingen 300 + studenten per jaar. 12 locaties 5 lerarenopleidingen HVA, UVA/ILO, VU, Inholland, ALO. 300 + studenten per jaar.

Gericht op starters. Concerns van starters (onderzocht) Begeleiden startende leraren Opbrengst gericht werken/ ouderbetrokkenheid. Omgaan met verschillen/ pesten.

Wat uitspraken ROWF Samen opleiden Leren; individueel leren en leren van en met elkaar Samen ontwikkelen i.c.m. onderzoek Een academisch / onderzoekend klimaat dat een onderzoekende houding stimuleert (leerlingen, studenten en leraren) Duurzaam……. Onderzoek doen is gewoon En is gericht op innovatie

Doelen project Versterken samenwerking Invloed curriculum opleidingen Programma/ activiteiten adhv thema’s Delen Koppelen aan inductiefase (duurzaam)Professionaliseren/ stimuleren onderzoekend leren van leraren studenten en leerlingen.

Onderzoekend / onderzoekende houding? Wat is dat? Waarom belangrijk? Hoe ontwikkel je dat? Wat maakt leren van leraren effectief? Testje! (KAHOOT)

Een OZH Kritisch, beschouwend, reflectief. Kennis toepassen, bewustwording Nieuwsgierig, begrijpend, vernieuwend. Delen van kennis, open houding. Onderzoek (willen /leren) doen.

Effectief? Leren is vooral een sociale activiteit Gekoppeld aan de werkplek (voelbaar, toepasbaar) Gericht op verbinden verschillen en verbanden In samenhang met beleid. Onderbouwing en samenhang Het doorbreken van isolement van docenten

Onderzoekend! Onderzoek: In hoeverre de ROWF ontwikkelteams de aspecten van een onderzoekende houding stimuleren. (welke meest /minder) In hoeverre de structuur van de ontwikkelteams voldoen aan de succesfactoren van effectieve professionalisering. (welke meest /minder)

Ontwikkelteams Brede samenstelling. Alle partners. Studenten startende leraren ervaren / onderzoeksleraren (school / instituuts) opleiders Onderzoekers Alle partners. Opleidingen. Ic. Opleiders / onderzoekers Scholen.

3 teams Team 1: Jaar 1 Omgaan met verschillen Jaar 2 Pesten Team 2: Jaar 1 Opbrengst gericht werken Jaar 2 Ouderbetrokkenheid Team 3: Begeleiden van startende leraren

werkwijze 20 bijeenkomsten, elke 2 weken. Vraagstelling / probleemanalyse Expert input Individueel (praktijk) onderzoek Evaluatie Delen 3x.

Opbrengsten Individueel / veel variatie. Zicht op structuur van onderzoeken Input op inductietrajecten Focus ipv generiek Motivatie tot delen Koppeling met andere activiteiten Frisse start NRO onderzoek kennisbenutting Inzet opleidingen professionalisering Scholing / inzet onderzoeksleraren

Belemmeringen Betrokkenheid (individueel en school) (eigen) schoolorganisatie Tijd (hoewel beschikbaar, niet altijd voelbaar) Prioriteiten (waan van de dag) Generiekheid

Worsteling Verschillen in niveau Verschillen in ontwikkeling Verschillen in cultuur Afstemmen Communicatie

Vervolg?? Vakdidactisch ontwikkelteam. BETA. Studenten, starters, ervaren/onderzoeksleraren en onderzoeker. Aanvraag onderzoeksateliers Met als thema hoe richt je je lessen toekomstgericht in. Lo team, Gamma team, Beta team en Talen team.

En jullie?? ???? Vragen/ opmerkingen/tips?? H.vanderlinden@ROWF.nl