Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen Werken in ontwikkelteams
ROWF 5 schoolbesturen 5 lerarenopleidingen 300 + studenten per jaar. 12 locaties 5 lerarenopleidingen HVA, UVA/ILO, VU, Inholland, ALO. 300 + studenten per jaar.
Gericht op starters. Concerns van starters (onderzocht) Begeleiden startende leraren Opbrengst gericht werken/ ouderbetrokkenheid. Omgaan met verschillen/ pesten.
Wat uitspraken ROWF Samen opleiden Leren; individueel leren en leren van en met elkaar Samen ontwikkelen i.c.m. onderzoek Een academisch / onderzoekend klimaat dat een onderzoekende houding stimuleert (leerlingen, studenten en leraren) Duurzaam……. Onderzoek doen is gewoon En is gericht op innovatie
Doelen project Versterken samenwerking Invloed curriculum opleidingen Programma/ activiteiten adhv thema’s Delen Koppelen aan inductiefase (duurzaam)Professionaliseren/ stimuleren onderzoekend leren van leraren studenten en leerlingen.
Onderzoekend / onderzoekende houding? Wat is dat? Waarom belangrijk? Hoe ontwikkel je dat? Wat maakt leren van leraren effectief? Testje! (KAHOOT)
Een OZH Kritisch, beschouwend, reflectief. Kennis toepassen, bewustwording Nieuwsgierig, begrijpend, vernieuwend. Delen van kennis, open houding. Onderzoek (willen /leren) doen.
Effectief? Leren is vooral een sociale activiteit Gekoppeld aan de werkplek (voelbaar, toepasbaar) Gericht op verbinden verschillen en verbanden In samenhang met beleid. Onderbouwing en samenhang Het doorbreken van isolement van docenten
Onderzoekend! Onderzoek: In hoeverre de ROWF ontwikkelteams de aspecten van een onderzoekende houding stimuleren. (welke meest /minder) In hoeverre de structuur van de ontwikkelteams voldoen aan de succesfactoren van effectieve professionalisering. (welke meest /minder)
Ontwikkelteams Brede samenstelling. Alle partners. Studenten startende leraren ervaren / onderzoeksleraren (school / instituuts) opleiders Onderzoekers Alle partners. Opleidingen. Ic. Opleiders / onderzoekers Scholen.
3 teams Team 1: Jaar 1 Omgaan met verschillen Jaar 2 Pesten Team 2: Jaar 1 Opbrengst gericht werken Jaar 2 Ouderbetrokkenheid Team 3: Begeleiden van startende leraren
werkwijze 20 bijeenkomsten, elke 2 weken. Vraagstelling / probleemanalyse Expert input Individueel (praktijk) onderzoek Evaluatie Delen 3x.
Opbrengsten Individueel / veel variatie. Zicht op structuur van onderzoeken Input op inductietrajecten Focus ipv generiek Motivatie tot delen Koppeling met andere activiteiten Frisse start NRO onderzoek kennisbenutting Inzet opleidingen professionalisering Scholing / inzet onderzoeksleraren
Belemmeringen Betrokkenheid (individueel en school) (eigen) schoolorganisatie Tijd (hoewel beschikbaar, niet altijd voelbaar) Prioriteiten (waan van de dag) Generiekheid
Worsteling Verschillen in niveau Verschillen in ontwikkeling Verschillen in cultuur Afstemmen Communicatie
Vervolg?? Vakdidactisch ontwikkelteam. BETA. Studenten, starters, ervaren/onderzoeksleraren en onderzoeker. Aanvraag onderzoeksateliers Met als thema hoe richt je je lessen toekomstgericht in. Lo team, Gamma team, Beta team en Talen team.
En jullie?? ???? Vragen/ opmerkingen/tips?? H.vanderlinden@ROWF.nl