Algemene vergadering 11 mei 2017
Statutaire aangelegenheden
1.3. Jaarverslag en jaarrekening 2016 1. Voorwaarden voor een kwaliteitsvol werk verbeteren Zetelbezoeken screening Nieuw regelgevend kader Ondersteuning GSK’s Gegroepeerde aanvraag → Veel rechtsonzekerheid voor leden → Samenwerking federaties op vlak van belangenverdediging en communicatie hierover → Intensieve inspanning secretariaat ter ondersteuning van de leden
1.3. Jaarverslag en jaarrekening 2016 2. Professionele capaciteiten versterken Vormingen gericht op opmaak programma (ToC, outcome mapping, IATI, financieel beheer, etc.) Eindtermendebat → Meerdere vormingen niet georganiseerd → Minder aandacht voor kwaliteitsverbetering 3. Versterken legitimiteit en relevantie Geen vooruitgang inzake toepassing Visie2020 Vertraging vernieuwde ngo-openboek → bijkomende aandacht nodig voor innovatie en transparantie
1.3. Jaarverslag en jaarrekening 2016
1.3. Jaarverslag en jaarrekening 2016
1.3. Jaarverslag en jaarrekening 2016
Vragen?
Debat & stemming
1.4. Jaarplanning en begroting 2017 Externe voorwaarden Actieplan financiële- en rechtszekerheid uitvoeren Netwerk federaties sterker inschakelen Ondersteunen leden in het toepassen van de regelgeving Deelname aan het NGSOC (overleg federaties-DGD- kabinet); 4 subcomité’s: Institutionele dialogen GSK Financiële verantwoording en opvolging Narratieve verantwoording Raad van bestuur / Algemene vergadering Platform financiën / Beleidsadviesgroep coöperanten
1.4. Jaarplanning en begroting 2017 2. Versterken legitimiteit en transparantie Mapping van innovatieve praktijken o.b.v.. leeskader programma’s Inhaalbeweging ngo-openboek Strategische reflectie rond transparantie Beleidsadviesgroep transparantie / data 3. Synergie, complementariteit en collectief leren Strategie en methode voor collectief leren uitwerken en uitvoeren Referente organisaties ondersteunen Verdeling van 6,6 VTE Ondersteuning in de voorbereiding van strategische dialogen Beleidsadviesgroep GSK
1.4. Jaarplanning en begroting 2017 4. Versterken van professionele capaciteiten Gedragen en proactief programma voor capaciteitsversterking van de leden nieuwe ‘technische werkgroep vorming’ Ondersteuning gemeenschappelijke programma’s en uitwering van een sectorvisie Consultatie betrokken ngo’s Integriteitsbeleid Evaluatieprocessen Begeleiding traject impactevaluatie: uitwerking methodologie en opstart evaluatieproces en uitstippelen leertraject Ondersteuning leden in certificering door DBE 5. Governance federaties Samenwerking belangenbehartiging en communicatie
1.4. Jaarplanning en begroting 2017
Vragen?
Debat & stemming
1.5. Situatie van de leden 4 leden van ngo-federatie hebben geen nieuwe erkenning gekregen Apopo Fracarita Belgium IPIS Viva Africa Ngo-federatie telt 40 gewone leden en 19 geassocieerde leden
1.6. Kwijting van de bestuurders
Inhoudelijke dossiers
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 1. Belang van de niet-gouvernementele samenwerking
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 2. Geïntegreerd beleid Gereduceerd tot initiatieven van de minister (o.a. via call for proposals)?
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 3. Meer samenwerking tussen actoren van de niet- gouvernementele samenwerking 33 gemeenschappelijke strategische kaders en strategische dialogen Gemeenschappelijke programma’s 11 gemeenschappelijke programma’s die 32 organisaties verenigen Zijn daar in de politieke beoordelingscriteria voor beloond Hogere beheerskosten toegekend Gegroepeerde aanvraag Voor 20 (kleinere) organisaties werd de toegang tot medefinanciering gegarandeerd door de gegroepeerde aanvraag
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 4. Concentratie
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 5. Administratieve vereenvoudiging Raamakkoord: vereenvoudiging op basis van vertrouwen en overleg Indiening programma’s: bijkomende concepten en onduidelijkheid Beoordeling programma’s: geen transparantie en bijkomende politieke criteria Verantwoording programma’s: wijze (en vereenvoudiging) niet bekend bij opstart programma’s ‘Only once-beginsel’ niet toegepast Hervorming leidt tot bijkomende processen
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 6. Voorspelbare financiering Raamakkoord: besparing van 8,5% t.o.v. 2014 (van €255 miljoen naar €233 miljoen) Bijkomende besparingen niet voorzien in raamakkoord: €17 miljoen onderbenutting in 2017 Middelen BFVZ Middelen synergieprojecten Globaal percentage besparing (2017 t.o.v. 2014) = 19,5%
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord 7. Overgangsmaatregelen Dealines steeds gehaald door de sector, niet door minister en administratie GSK’s ingediend zonder regelgevend kader Programma’s opgemaakt zonder regelgevend kader en bijkomende politieke beoordelingscriteria die pas na indiening bekend werden → geen transparante beoordeling
2.1. Politieke analyse uitvoering raamakkoord Opdrachten voor de federatie: strategische positionering rond toekomstige relatie met de overheid Sectorvisie rond kwaliteitsverbetering en professionalisering Sectorvisie rond structurele samenwerking (o.a. gemeenschappelijke programma’s); Strategisch debat rond gebruik van middelen voor maatschappijopbouw en goed bestuur en voor directe ondersteuning lokale civiele maatschappij; Politiek actieplan voor financiële- en rechtszekerheid voor de vijfjarenprogramma’s
2.2. Actieplan financiële- en rechtszekerheid Doelstellingen O,7% van BNP voor ontwikkelingssamenwerking Financiële en rechtszekerheid voor vijfjarenprogramma’s Gezamenlijk door federaties en koepels Te ondernemen acties Parlementair debat: commissie en plenair Debat binnen politieke partijen Vice-eerste ministers medestander maken van budget ontwikkelingssamenwerking Timing Mei / juni September / oktober