Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Zelfsturing en executieve functies.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Stimuleren van creativiteit
Onderwijspsychologie
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Van doelen naar reflectie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Competentiegericht leren vmbo
PLUSKLAS.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Wat is belangrijk om te leren?
Dimensie 5 : Reflecteren Gepresenteerd door : Roy,Ibrahim,Johan, Stefan.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Geïntegreerde schoolverbetering
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Dalton op de Dorendal.
Talent in Ontwikkeling
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Het loopbaangesprek.
23 maart 2017 profilering.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Talent in Ontwikkeling
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Module 6; didactisch handelen
DA dag april 2016.
Covey trainingsavond.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Duurzame inzetbaarheid
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Duurzame inzetbaarheid
BOM-model PV 25/03/2014.
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jij als werkplekbegeleider!
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Leren leren door feedback
Heb jij ballen voor scrummen?
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO i-Self Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO

Zelfsturend Leren en Richting, Ruimte, Ruggesteun meten met de i-Self Regie nemen - initiatief nemen en verantwoordelijkheid Leerstrategieën gebruiken - doelen stellen, plannen, planning uitvoeren,monitoren en bijstellen Reflecteren - nadenken over resultaat (werk) en aanpak (zelf) Samenwerkend leren - anderen helpen en om hulp vragen

Extra factoren Motivatie - Kan ik deze taak doen? - Waarom doe ik deze taak? - Welk gevoel heb ik bij deze taak Vertrouwen - Vertrouwen om het schoolwerk aan te kunnen - Vertrouwen dat je nieuwe dingen kunt leren

Ondersteunen van Zelfsturend Leren Mogelijkheid om zelfsturende competenties in zetten Versterken van de zelfsturende competenties De omgeving is zeer belangrijk: hoe zet je deze competenties in op school? Denk aan bevorderen van de zelfstandigheid

Richting,Ruimte,Ruggesteun Richting -we gaan die kant op Doelen, regels en randvoorwaarden Ruimte -ga je gang Je keuzes maken Ruggesteun -we steunen je! Erkend, herkend en gewaardeerd worden Balans

Creatief vermogen, Richting,Ruimte,Ruggesteun meten met de i-SELF Nieuwsgierig Jezelf afvragen hoe iets zit Vindingrijk Spelen met mogelijkheden, intuïtie Anders durven zijn Langer een pad verkennen ook als anderen dat minder vinden Volhardend Doorzetten als het moeilijk is, omgaan met onzekerheid Interacterend met anderen Feedback vragen en geven, op idee, halfproduct en eindproduct Output gericht Aandacht voor resultaat, kritisch reflecteren Trots op werk Weten wat je bedoelt en uit kunnen leggen

Ondersteunen van Creatief Vermogen Mogelijkheid om creatieve vaardigheden in te zetten Versterken van de creatieve vaardigheden

Richting, Ruimte, Ruggesteun Richting -we gaan die kant op Doelen, regels en randvoorwaarden Ruimte -ga je gang Je keuzes maken Ruggesteun -we steunen je! Erkend, herkend en gewaardeerd worden Balans

Voorbeeld stelling Ik zorg dat ik mijn opdracht begrijp voordat ik eraan begin Past helemaal niet bij mij Past niet bij mij Past een beetje bij mij Past een beetje niet bij mij en een beetje wel bij mij Past helemaal wel bij mij

profielen

Resultaten Profielen - momentopname Voortgang - per competentie lijngrafiek in i-Self - profielen naast elkaar leggen Zelf-evaluatie - herken ik de leerling in dit beeld? 1x keer per jaar afnemen - voortgang&tijdsinvestering