De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Personeel & Organisatie
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Inter-provinciale studie detailhandel
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
V IERDE PIJLER VAN DE V LAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Hoofdstuk 8: Ondersteuning van gemeenten en provincies.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Op school en in de scholengemeenschap
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Vlaanderen geeft het voorbeeld Beleidsaccenten Emancipatiezaken Ingrid Pelssers.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
1 - 31/05/2016 Uitbreiden klimaatdoelstelling Welke meerwaarde kan de provincie bieden voor het grondgebied.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
EMPACT ! Collectief Impact Platvorm Chronic care
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Juridisch kader Het Vlaams parlement keurde het decreet houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies goed op 18.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Omgeving op Mensenmaat
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Stuurgroepvergadering De Ham Wetteren
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
2/01/2019 De Lokale Integrale Veiligheidscel inzake radicalisme, extremisme en terrorisme Preventie van gewelddadige radicalisering -> recent fenomeen.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Tweejaarlijks Verslag ‘Armoede uitbannen’
Transcript van de presentatie:

De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen

Duurzame ontwikkeling in België Grondwet art. 7bis “Bij de uitoefening van hun respectieve bevoegdheden streven de federale Staat, de gemeenschappen en de gewesten de doelstellingen na van een duurzame ontwikkeling in haar sociale, economische en milieugebonden aspecten, rekening houdend met de solidariteit tussen de generaties.” Bevoegdheid van federale staat, gewesten en gemeenschappen Coördinatie via Interministeriële Conferentie Duurzame Ontwikkeling (IMCDO) Ondersteuning door ambtelijke stuurgroep en technische werkgroepen Nationale strategie duurzame ontwikkeling Kadertekst + strategieën van gefedereerde entiteiten Samenwerkingswerven

De SDG’s in Vlaanderen 2008 Decreet duurzame ontwikkeling Beleid rond duurzame ontwikkeling is een inclusief, gecoördineerd en participatief beleid Vlaamse strategie duurzame ontwikkeling is coherent en beleidsdomeinoverschrijdend en wordt voorbereid in overleg met de verschillende bestuursniveaus en maatschappelijke actoren

De SDG’s in Vlaanderen 2008 2015 Decreet duurzame ontwikkeling Visie 2050 – Een langetermijnstrategie voor Vlaanderen Derde Vlaamse strategie duurzame ontwikkeling Onderschrijft de SDG’s en heeft duurzame ontwikkeling als leidend principe

SDG-implementatie-agenda De SDG’s in Vlaanderen 2008 Decreet duurzame ontwikkeling 2015 Visie 2050 – Een langetermijnstrategie voor Vlaanderen 2016 Mededeling aan de Vlaamse regering SDG-implementatie-agenda

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050  project vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  m.b.v. indicatoren  transitieprioriteiten

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR integratie van de SDG’s in interne werking, management en instrumenten van de overheidsinstellingen  workshops…

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR integratie van de SDG’s in interne werking, management en instrumenten van de overheidsinstellingen  workshops… samenwerking met steden, gemeenten en provincies en een aanpassing van de beleids- en beheerscyclus  workshops…

SDG-implementatie-agenda formulering duidelijke langetermijnvisie afgestemd met de SDG’s  Visie 2050 vertaling naar Vlaamse 2030-doelstellingen  project implementatie van de 2030-doelstellingen analyse van doelafstanden  m.b.v. indicatoren definitie en uitvoering van remediërende acties ondersteuning van goede praktijken  transitieprioriteiten uitwerking van monitoring- en rapporteringssysteem  VNR integratie van de SDG’s in interne werking, management en instrumenten van de overheidsinstellingen  workshops… samenwerking met steden, gemeenten en provincies en een aanpassing van de beleids- en beheerscyclus  workshops… aangepast belanghebbendenmanagement en vorming van nieuwe partnerschappen voor SDG’s  startevent…

Vlaams 2030-doelstellingenkader De SDG’s in Vlaanderen 2015 Visie 2050 – Een langetermijnstrategie voor Vlaanderen 2016 Mededeling aan de Vlaamse Regering 2017 Mededeling aan de Vlaamse Regering Vlaams 2030-doelstellingenkader

Situering & motivering één geïntegreerd 2030-doelstellingenkader een meetbaar 2030-doelstellingenkader een afgestemd en gedragen 2030-doelstellingenkader

Plan van aanpak FASE 1: ADMINISTRATIEVE VOORBEREIDING - DEEL 1 DOEL: inventarisatie en analyse bestaande doelstellingen FASE 2: MEDEDELING AAN DE REGERING DOEL: mededeling met conclusies fase 1 en plan van aanpak

Plan van aanpak FASE 3: ADMINSTRATIEVE VOORBEREIDING - DEEL 2 DOEL: administratief voorstel 2030-doelstellingenkader Conclusies van fase 1 zijn uitgangspunt Door de ‘uitgebreide WGDO’

Bedenkingen bij plan van aanpak Vanwege de strategische adviesraden Dubbel werk vermijden met andere lopende trajecten (Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, Mobiliteitsplan, Energie- en Klimaatplan, transitieprioriteiten Visie 2050, …) Te krap tijdsbestek voor voorziene expertenwerking Vanwege de beleidsdomeinen Te strakke timing voor fase 3  moeilijk interne terugkoppeling en nader onderzoek Daarom aangepaste projectaanpak en -timing op basis van volgende krachtlijnen Projecttiming aligneren op de timing van de langetermijn- beleidsplannen in opmaak Politiek-ambtelijke samenwerking en afstemming versterken Formele adviesvraag aan de strategische adviesraden over een politiek-ambtelijk ontwerp van 2030-doelstellingenkader voorzien

Gewijzigd plan van aanpak De SDG’s in Vlaanderen 2016 Mededeling aan de Vlaamse Regering 2017 2017 Mededeling aan de Vlaamse Regering Gewijzigd plan van aanpak

Plan van aanpak bis FASE 3: voorbereiding van politiek-ambtelijk ontwerp DOEL: - ontwerp van 2030-doelstellingenkader - beslissing van de Vlaamse Regering FASE 4: adviesvraag aan de strategische adviesraden en belanghebbendenoverleg DOEL: - tweede gedragen ontwerp van 2030-doelstellingenkader FASE 5: ONDERHANDELINGEN & BESLISSING DOEL: - geïntegreerd, meetbaar en gedragen 2030-doelstellingenkader - actieplan om knooppunten en hiaten aan te pakken

Dank voor de aandacht Vragen?