Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

De historie & de toekomst
3-jarigen in het basisonderwijs
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Kinderen online.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Levensvragen Over geluk…..
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Communicatie met ouders
Crisis en het domino-effect
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
M-decreet Een korte toelichting.
Het belang van voorlezen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Diversiteit & Inclusie
Freekids Kinderopvang
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Tevredenheidsonderzoek Totaal aantal deelnemers: 56
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Omgaan met meerdere talen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Studiedag Sociale Netwerken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Nee Zeggen!.
MIJN SPREEKBEURT GAAT OVER...
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
CKG de kleine parachute
Lokaal loket kinderopvang
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Lokaal loket kinderopvang
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV

Buitenschoolse Kinderopvang Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u Woensdagnamiddag van 12u tot 19u Vakantie- en schoolvrije dagen van 6u30 tot 19u 40 plaatsen voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar Worden ingenomen door een 100-tal verschillende kinderen Op woensdagnamiddag en in vakanties wordt er opgesplitst in 3 leeftijdsgroepen Momenteel: 12 dossiers individuele inclusieve buitenschoolse opvang

Team 7 kindbegeleiders Coördinator BOKDV Inclusie Coach Wekelijkse teamvergadering Wanneer nodig, overleg met: Ouders School Externe hulpverleners

Zoektocht Per kind bekijken welke opvangvorm mogelijk is zodat draaglast en draagkracht van alle betrokken partijen in evenwicht blijven. Bijvoorbeeld: voor sommige kinderen is onze voorschoolse opvang ideaal (minder kinderen per kindbegeleider), maar vakantieopvang veel te druk Centrale vraag: “Wat hebben wij nodig om de opvangvraag hier in onze BOKDV te kunnen doen slagen?”

De misverstanden over inclusieve buitenschoolse kinderopvang… Weerlegd door Natasha 

“Wij zijn daar niet voor opgeleid…” Ouders verwachten dit ook helemaal niet Er moeten geen eindtermen of doelen gehaald worden; het kind moet zich hier vooral goed voelen Het uiteindelijke doel blijft hetzelfde voor kinderen met en zonder specifieke zorg: een positief welbevinden en positieve betrokkenheid in opvang Het blijft altijd een beetje zoeken hoe we dit doel kunnen bereiken

“Kunnen we die kindjes niet beter in een apart groepje opvangen in onze BOKDV?” Inclusie gaat net over alle kinderen samen brengen Het is een win – win situatie

“Die kindjes moeten altijd in het oog gehouden worden…” Soms is wat meer aandacht / waakzaamheid wel noodzakelijk… MAAR: dit is even goed nodig bij een groepje jongens die wild aan het voetballen zijn Één op één begeleiding is niet nodig! Soms is het druk, balans zoeken is belangrijk

“De andere kinderen zijn bang van hen…” Dit komt voor indien er sprake is van fysieke agressie, MAAR: zinnetjes zoals “laat hem even gerust, hij is een beetje kwaad en kan dit alleen op deze manier laten zien” doen al een wonder! ook kinderen zonder het label “specifieke zorg” durven weleens agressief uit de hoek komen Kinderen voelen snel aan hoe ze met andere kinderen moeten omgaan

“We moeten hiervoor aangepast materiaal en een aangepaste infrastructuur hebben…” Hoeft vaak niet, het kan ook anders: bij activiteiten hoef je niet noodzakelijk te differentiëren; je kan dit aanvoelen op het moment zelf, of kinderen maken er zelf hun eigen leuke versie van… Indien er dan toch iets specifiek moet aangekocht worden, dan kan men de subsidie voor inclusieve opvang hiervoor gebruiken

“Die kindjes kunnen met weinig activiteiten mee doen…” Er bij zijn is vaak al voldoende Kinderen leren bij van elkaar Resultaat is niet hetgeen dat telt

“Als je er ééntje binnen haalt komen ze allemaal aankloppen…” Erkenning CIK zorgde inderdaad voor “toestroomangst”… We proberen gewoon een weerspiegeling van de maatschappij te zijn; dit gaat verder dan kinderen met een specifieke zorgbehoefte (diversiteitsverhaal) Bewaken grens 1/3 om inclusief te kunnen blijven

“Andere ouders willen niet dat hun kind daar bij loopt…”

Enkele belangrijke ondervindingen Het loopt uiteraard niet altijd allemaal even makkelijk, er moet voldoende ruimte zijn om te ventileren en te bespreken. Eerlijke communicatie tussen alle partijen is noodzakelijk: Laten uitschijnen dat alles goed loopt terwijl dit in werkelijkheid niet zo is, heeft geen zin Je moet je mening kunnen zeggen, zonder hiervoor de stempel “tegen inclusie” te krijgen

Enkele belangrijke ondervindingen Een goede start van de opvang hangt samen met een goede voorbereiding ervan Wij ervaren inclusie als een meerwaarde voor iedereen; het brengt je ook als team dichter bij elkaar “wat gebeurt, gebeurt”

Enkele belangrijke ondervindingen Centrale begrippen in onze inclusieve buitenschoolse opvang zijn sociale ontwikkeling, welbevinden, betrokkenheid en veiligheid