Interactief oefenen, formatief toetsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Feedback Wat Soorten Door wie
Portfolio en betekenisvol leren
Hogescholen in Dialoog
Hoe rijk is een GP ervaring?
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Reflecteren.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
ODBS Pieterskerkhof Doelstellingen: - Aanleggen draadloos internet
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Gebruik van rubrics bij practica
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Toekomstgericht onderwijs
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Formatief versus summatief
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Interactief oefenen, formatief toetsen
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Toetsen? Doe het zelf!.
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
ETUDE Toetsservicesysteem
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Samenwerking die je vleugels geeft
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
kenniscarrousel peerassessment
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Interactief oefenen, formatief toetsen 31-10-2017

Begrip ‘formatief toetsen’? Geen eenduidige definitie Toetsen met als doel: stimuleren van verder leren Informatie over het leerproces ‘67 ..die leraren kunnen gebruiken voor onderwijs-beslissingen ‘87 ..en leerlingen kunnen gebruiken om hun leren te verbeteren ‘07 …en leerlingen motiveert

Stimuleren van ‘verder leren’ Meer verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leren Formatief: Gedurende een leerproces Waar staat de leerling in het leerproces? Waar moet de leerling naartoe werken? Op welke manier? Summatief: vaststellen van kennis/vaardigheden na afronding van een leerproces

8 methodieken met positief effect Feedback Vragen Toetsdialoog Reflectieve lessen Self assessment Peer assessment Rubrics Formatief gebruik van summatieve toetsen Welke opties zijn er om deze methodieken m.b.v. ICT te ondersteunen Hoe en wat je gebruikt bepaal je uiteraard zelf

Tools…

Summatieve toets formatief gebruiken Tools… Rubrics Selfassessment peerassessment Vragen met feedback Realtime feedback Summatieve toets formatief gebruiken Toetsdialoog

https://maken.wikiwijs.nl/98417 Tijdens workshop Samen kort door de tools Zelf/met collega’s kijken wat je wilt uitproberen Heel graag achteraf delen: wat vond je van het tool Ervaringen in de klas https://maken.wikiwijs.nl/98417