ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten Stand van zaken november 2000 Marcel Mirande, IOWO 1 februari 2001
Vraagstelling Op welke manieren bevorderen universiteiten op het centrale en facultaire niveau het gebruik van ICT in het onderwijs van hun instelling?
Aanpak 11 beleidsinstrumenten werden onderscheiden Een vragenlijst werd samengesteld Toegestuurd aan elektronische discussielijst van Podium, verband van universitaire ICTO-contactpersonen Respons: alle 14 universiteiten Antwoorden werden gescoord volgens sleutel
11 beleidsinstrumenten (1) Universitair ICTO beleidsplan (2) Centraal budget voor ICTO (3) Kennis- of expertisecentrum of coördinatiepunt voor ICTO (4) Facultaire beleids- of werkplannen (Werkzaamheid facultaire plannen) (5) Facultaire ICTO-contactpersonen (6) Interfacultair ICTO-overleg
beleidsinstrumenten (vervolg) (7) Standaard voor teleleerplatforms (Gebruik van teleleerplatforms) (8) Financiële facilitering van laptop (Studenten beschikken over laptop) (9) Professionalisering van docenten (10) Technische en onderwijskundige ondersteuning (11) Externe financieringsbronnen
Totaalscore per universiteit (maximaal 140 punten)
De verder te gebruiken tinten per universiteit
Universitair ICTO-Beleidsplan? ja=10, ICTO als onderdeel=5, nee=0
Centraal ICTO-budget? ja=10, nee=0
Centraal ICTO-coördinatiepunt? ja=10, nee=0
Aantal fte’s van een aantal ICTO-coördinatiecentra
Facultaire ICTO-plannen Facultaire ICTO-plannen? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10
Werkzaamheid Facultaire ICTO-plannen Werkzaamheid Facultaire ICTO-plannen? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10
Facultaire ICTO-contactpersonen Facultaire ICTO-contactpersonen? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10
Interfacultair ICTO-overleg? ja=10, nee=0
Standaard teleleerplatform? ja=10, nee=0
Welk teleleerplatform als standaard? Teletop: UT Edubox: OU Polaris: UM Blackboard: TUD, UvA, KUB, EUR, VU, RUG Geen standaard: KUN, TUE, WU, UL
Aantal faculteiten dat teleleerplatform gebruikt Aantal faculteiten dat teleleerplatform gebruikt? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10
Aantal opleidingen met studenten-laptop/pc geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10
Aantal opleidingen dat laptop/pc faciliteert geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10
Regeling ICTO-professionalisering docenten centraal=10, centraal en facultair=10, hier en daar facultair=5, niet=0
Regeling technische/onderwijskundige ondersteuning docenten centraal=10, centraal en facultair=10, hier en daar facultair=5, niet=0
Vindt ook externe financiering van ICTO plaats Vindt ook externe financiering van ICTO plaats? (>0,5 miljoen) ja=10, nee=0
Conclusie: de meerderheid der universiteiten beschikt over Een ICTO-beleidsplan Een centraal ICTO-budget Een ICTO-coördinatiepunt Facultaire ICTO-contactpersonen Een interfacultair ICTO-overleg Een standaard voor het teleleerplatform Een centrale regeling voor professionalisering en voor ondersteuning van docenten En maakt gebruik van externe financiering
Aanbeveling Indien een instelling heeft gekozen voor een standaard teleleerplatform, dan zijn er op centraal niveau voorzieningen nodig, zoals: Een ICTO budget Een ICTO-coördinatiepunt Professionalisering van docenten Technische ondersteuning Interfacultair ICTO-overleg