ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tenure track: een goed instrument voor talentmanagement? Korte samenvatting resultaten Conferentie Het spoor van talent VSNU Ben Fruytier.
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
techniek, communicatie en didactiek
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Portfolio Faculteit der Letteren
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Activerende werkvorm (awv):
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Alumnivereniging EUR Masters of Financial Planning Aanleiding In januari 1998 isde eerste selecte groep van de postacademische opleiding Master of Financial.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Inrichten van een dienst Weblectures
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Welkom Informatiebijeenkomst voor medewerkers over AFS 4 juli 2013.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
THEMA BIJEENKOMST UKB – 17/9/2015 RESEARCH DATAMANAGEMENT.
Rol van de UB Pitch 3: UvA. RDM Support2 Research data management - kennissessie directeuren UKB 17 september 2015 RDM-ondersteuning in de praktijk: Bibliotheek.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Onderwijsvisitatie Informatica Briefing op Maandag, 9 februari, 2009 lokaal G.05 van 13u15 tot 13u45 voor evaluatie op februari 2009.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
KLAAR VOOR DE START Werkconferentie Opleidingscommissies
Resultaten ICT monitor 2002
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Guus Eilers ICT&O Platform, 14 maart 2002
Blackboard implementatieplan
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Functioneel beheer middag
Workshop Checklist informatievoorziening
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Uitkomst Quickscan Kampen
Transcript van de presentatie:

ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten Stand van zaken november 2000 Marcel Mirande, IOWO 1 februari 2001

Vraagstelling Op welke manieren bevorderen universiteiten op het centrale en facultaire niveau het gebruik van ICT in het onderwijs van hun instelling?

Aanpak 11 beleidsinstrumenten werden onderscheiden Een vragenlijst werd samengesteld Toegestuurd aan elektronische discussielijst van Podium, verband van universitaire ICTO-contactpersonen Respons: alle 14 universiteiten Antwoorden werden gescoord volgens sleutel

11 beleidsinstrumenten (1) Universitair ICTO beleidsplan (2) Centraal budget voor ICTO (3) Kennis- of expertisecentrum of coördinatiepunt voor ICTO (4) Facultaire beleids- of werkplannen (Werkzaamheid facultaire plannen) (5) Facultaire ICTO-contactpersonen (6) Interfacultair ICTO-overleg

beleidsinstrumenten (vervolg) (7) Standaard voor teleleerplatforms (Gebruik van teleleerplatforms) (8) Financiële facilitering van laptop (Studenten beschikken over laptop) (9) Professionalisering van docenten (10) Technische en onderwijskundige ondersteuning (11) Externe financieringsbronnen

Totaalscore per universiteit (maximaal 140 punten)

De verder te gebruiken tinten per universiteit

Universitair ICTO-Beleidsplan? ja=10, ICTO als onderdeel=5, nee=0

Centraal ICTO-budget? ja=10, nee=0

Centraal ICTO-coördinatiepunt? ja=10, nee=0

Aantal fte’s van een aantal ICTO-coördinatiecentra

Facultaire ICTO-plannen Facultaire ICTO-plannen? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10

Werkzaamheid Facultaire ICTO-plannen Werkzaamheid Facultaire ICTO-plannen? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10

Facultaire ICTO-contactpersonen Facultaire ICTO-contactpersonen? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10

Interfacultair ICTO-overleg? ja=10, nee=0

Standaard teleleerplatform? ja=10, nee=0

Welk teleleerplatform als standaard? Teletop: UT Edubox: OU Polaris: UM Blackboard: TUD, UvA, KUB, EUR, VU, RUG Geen standaard: KUN, TUE, WU, UL

Aantal faculteiten dat teleleerplatform gebruikt Aantal faculteiten dat teleleerplatform gebruikt? geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10

Aantal opleidingen met studenten-laptop/pc geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10

Aantal opleidingen dat laptop/pc faciliteert geen=0, een=1, enkele=3, helft=5, meerderheid=7, allemaal=10

Regeling ICTO-professionalisering docenten centraal=10, centraal en facultair=10, hier en daar facultair=5, niet=0

Regeling technische/onderwijskundige ondersteuning docenten centraal=10, centraal en facultair=10, hier en daar facultair=5, niet=0

Vindt ook externe financiering van ICTO plaats Vindt ook externe financiering van ICTO plaats? (>0,5 miljoen) ja=10, nee=0

Conclusie: de meerderheid der universiteiten beschikt over Een ICTO-beleidsplan Een centraal ICTO-budget Een ICTO-coördinatiepunt Facultaire ICTO-contactpersonen Een interfacultair ICTO-overleg Een standaard voor het teleleerplatform Een centrale regeling voor professionalisering en voor ondersteuning van docenten En maakt gebruik van externe financiering

Aanbeveling Indien een instelling heeft gekozen voor een standaard teleleerplatform, dan zijn er op centraal niveau voorzieningen nodig, zoals: Een ICTO budget Een ICTO-coördinatiepunt Professionalisering van docenten Technische ondersteuning Interfacultair ICTO-overleg