Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Stand van zaken herstructurering en grootschalig onderhoud Oostendam
eCompetence Framework (e-CF)
‘kwaliteit & snelheid’
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Integriteitrisico’s in kernprocessen
Kortsluiting op een 10/3kV transformator Managementsamenvatting onderzoek ernstig incident 24 september te Ommen Versie november 2012 “Ja, dit kan.
Het vormgeven van een revitaliseringsproces Woerden, 10 juni 2010 Robert Jansen, Oranjewoud.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Woonservicegebieden De Heumense aanpak. Opbouw presentatie Algemeen De gemeente Heumen Samenwerking “Welzijn, wonen en zorg” sinds 2003 Resultaten.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Gebiedsbureau Weert-Nederweert-Leudal Ambitienota
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Milieuproblematiek Spoorzone 24 november Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Manifest Gezonde Leefomgeving
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Klankbordsessie 2 december 2015
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Herinrichting Peelplein en Stevensstraat
Second opinion business case Spoorzone Delft
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Omgevingswet en Gezondheid
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Leegstand en regionale samenwerking
Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van de robuustheid van Basisnet Spoor Jaarcongres Relevant 14 december 2017 Monique Berrevoets Vincent van der Vlies

Inhoud van de presentatie Aanleiding Aanpak Onze bevindingen Conclusies en aanbevelingen

Weet u wat het Basisnet Spoor is? Ga naar www.menti.com Voer code 94 63 23 in

Gevaarlijk?

Is dit terecht of onterecht? Vraag 3

Maar wat nu als een dergelijk incident in de binnenstad plaatsvindt…

Visie: een Basisnet Spoor in balans Robuust basisnet in balans Ruimtelijke ordening Transport Veiligheid

Risicoplafonds

Risicoplafonds

Maar toen…….. Brieven Staatssecretaris 26 mei, 21 juni, 11 juli en in het bijzonder van 3 oktober 2016: Grofmazig: Het Basisnet is strak ingeregeld en kan eigenlijk geen stootje hebben als er ontwikkelingen zijn in de vervoersmarkt. ‘Ik heb daarom besloten onafhankelijk onderzoek in te stellen naar mogelijkheden om de robuustheid van het Basisnet te vergroten. Daarbij worden ook mogelijkheden bezien om ProRail een meer sturende rol vooraf te geven, bijvoorbeeld via de capaciteitsverdeling of door het, cf. de motie-De Boer (nb: motie 29984-675), inbouwen van prikkels voor het optimaliseren van het gebruik van de Betuweroute’.

Centrale vraag: “Welke mogelijkheden zijn er om de robuustheid van het Basisnet spoor te vergroten?” Ten aanzien van wat robuustheid is: Absorptiecapaciteit van het netwerk voor incidentele en structurele omleidingen mogelijkheden voor meer sturing vooraf instrumenten om Betuweroute optimaal te benutten opties voor monitoring en optimale informatievoorziening Uitmondend in een overzicht van quick-wins en lange termijn maatregelen

Onze bevindingen: veiligheid Veiligheid is verworden tot compliance Betuweroute in Nederland goed voor de externe veiligheid Gebrek aan mogelijkheden voor locatiespecifieke veiligheidsverbeterende maatregelen Negatieve perceptie spoorvervoer (“giftreinen”)

Onze bevindingen: transport Economische ontwikkelingen en nieuw transport (nieuwe/uitbreiding bedrijven, geopolitiek, spotmarkt) Optimale logistiek versus Betuweroute (herkomst<->bestemming en omloop, beveiligingssystemen) Overschrijding plafonds door aanleg derde spoor (‘tijdelijk’, afstemming Duitsland, ook zonder werkzaamheden overschrijdingen) Integraliteit andere milieu-aspecten (geluid, trillingen, rangeren op emplacementen)

Onze bevindingen: ruimtelijke ordening Verdichtingsopgave en leefbaarheid eigen grondgebied (niet overal begrip voor noodzaak transport, onbekendheid met mogelijkheden voor ontwikkeling binnen kaders, nimby, eigen belang centraal) Verbetering monitoringssystematiek nodig (aantallen vs risico’s, doorlooptijd, informatiebehoefte vanuit wantrouwen)

Onze bevindingen: Basisnet in balans Verbeteringen door Basisnet spoor (ontkoppeling RO en vervoer, risicoplafond =>flexibiliteit, beschouw gehele route (Europees Basisnet), duidelijkheid voor hulpverlening) Gebrek aan flankerend beleid (overgangsfase eindproduct werkgroep Basisnet spoor en inwerkingtreden Basisnet, afstemming Duitsland) Sturing op transporten en de markt (verloop stromen binnen én buiten Nederland, onvoorziene marktontwikkelingen, vergroten flexibiliteit)

Conclusie Basisnet in essentie een goed systeem, maar nu geen goede balans in RO- Vervoer-Risico Meer focus op compliance dan veiligheid: ook zonder normoverschrijding veel commotie Negatief imago spoortransport terwijl dit juist een veilige modaliteit is Op meerdere routes onvoldoende ruimte en flexibiliteit Onvoldoende oppakken rollen door actoren in Basisnet spoor Informatievoorziening behoeft verbetering Integrale aanpak ontbreekt Routeringsbesluit op dit moment te voorbarig

Is er sprake van NIMBY en hoe uit zich dat? Vraag 4

Welke gemeente heeft er dan voorrang bij herverdeling op het netwerk? Vraag 5

Aanbevelingen Spoorspecifiek systeem! Verbetering absorptiecapaciteit Versnelde monitoring Optimaal gebruik Betuweroute Verbeteren proces / organisatie Basisnet Communicatie ‘naar buiten’

Moeten we het Basisnet afschaffen? Vraag 5

Laatste stand van zaken… Er is een loket bij ProRail Herijking over 2 jaar? Subsidie voor ERTMS?

Heeft u nog vragen? Monique Berrevoets 06 5372 6201 monique.berrevoets@anteagroup.com Vincent van der Vlies 06 5536 4831 v.vandervlies@berenschot.nl