VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
DYNAMIND Leerstofborging in vraaggestuurd leren
BattleBots The school battle.
Workshop Pabo Conferentie 2014
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Adaptief onderwijs.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Kun jij de plusklas aan?.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Onderwijskundig ontwerpen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Leren leren…..en het materiaal?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Voorbereid op Stage Les 4.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Autonomie in de derde graad
Actieonderzoek instructietafel.
Online seminar Take it easy
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Competentiegericht leren vmbo
PLUSKLAS.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Co-teaching Caroline Offerhaus
Niet differentiëren maar socialiseren
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
“Help mij het zelf te doen”
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Sijbrand Dijkstra ICT-Informatiemanager Ambionholding.
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Coaching in regioleren
Werken met het digitale bord
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Toekomstgericht personeelsbeleid
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Naam school Datum Logo van de school
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
Creatopia| Basisonderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
We doen het samen Co-teaching.
Aan de slag met vrijwilligers
Transcript van de presentatie:

VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN met mindmappen ruimte voor leervragen visualiseren leerproces samen verantwoordelijk focus op kernconcepten 4 uitgangspunten voor begeleiding Fase 1: ontwerpen leerkrachtmindmap mogelijke leervragen prikkels bedenken Fase 2: introduceren introduceren associëren uitwisselen clusteren uitwerken tot tak klassenmindmap Fase 3: vragen brainstormen waarderen adopteren inbrengen selecteren Fase 4: kennis bouwen ? kennis bouwen week 1 vragen beantwoorden week 3 week 6 Fase 5: evalueren ? collectieve ontwikkeling metacognitieve ontwikkeling individuele ontwikkeling Welke meerwaarde voor….? Leerlingen Leerkrachten Scholen versterkt intrinsieke motivatie bevordert zelfregulatie biedt ruimte voor adaptief leren ondersteunt “leren leren” biedt structuur in begeleiding is praktisch en effectief biedt ruimte voor eigen invulling versterkt eigen onderzoekende houding concretiseert W&T onderwijs biedt ruimte voor eigen invulling methode om 21ste eeuwse vaardigheden te integreren gebaseerd op Stokhof, De Vries, Bastiaens en Martens (2017) – meer info: harry.stokhof@han.nl.