VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN met mindmappen ruimte voor leervragen visualiseren leerproces samen verantwoordelijk focus op kernconcepten 4 uitgangspunten voor begeleiding Fase 1: ontwerpen leerkrachtmindmap mogelijke leervragen prikkels bedenken Fase 2: introduceren introduceren associëren uitwisselen clusteren uitwerken tot tak klassenmindmap Fase 3: vragen brainstormen waarderen adopteren inbrengen selecteren Fase 4: kennis bouwen ? kennis bouwen week 1 vragen beantwoorden week 3 week 6 Fase 5: evalueren ? collectieve ontwikkeling metacognitieve ontwikkeling individuele ontwikkeling Welke meerwaarde voor….? Leerlingen Leerkrachten Scholen versterkt intrinsieke motivatie bevordert zelfregulatie biedt ruimte voor adaptief leren ondersteunt “leren leren” biedt structuur in begeleiding is praktisch en effectief biedt ruimte voor eigen invulling versterkt eigen onderzoekende houding concretiseert W&T onderwijs biedt ruimte voor eigen invulling methode om 21ste eeuwse vaardigheden te integreren gebaseerd op Stokhof, De Vries, Bastiaens en Martens (2017) – meer info: harry.stokhof@han.nl.