Kwaliteitsgroep Informatiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
STRATEGISCHE PLANNING
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”
Kwaliteitssystemen en procedures
ICTB/NB Projectmanagement.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Programma Verbetering Bedrijfsvoering
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
6 stappen in Risico management
Insights & Essentials Willem van Putten
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Certificering van assetmanagement
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Business Process Management
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
SHEQ SHQ.
Voor goed bijzonder onderwijs
Welkom bij de Kwaliteitsgroep IM
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Human Resources Accounting
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsgroep Informatiemanagement Donderdag 29 juni 2017: Workshop 2 Valkuilen procesmanagement o.l.v. Paul A.J. Jahn

Inhoud presentatie Korte uitleg wat procesmanagement inhoudt. Waarom worden processen beschreven? De valkuilen van procesmanagement. De drie vragen. De werkwijze: drie groepen. Aantal tips.

Wat is een proces? Er zijn drie belangrijke elementen van een proces: Input – Activiteiten – Output Nieuwe elementen: Throughput - Outcome Definitie: Een proces is een verzameling van activiteiten die gezamenlijk input omzetten in output om een bepaald doel te realiseren.

Wat is een proces? Processen zijn in te delen in primaire, secundaire en besturingsprocessen, Operationele processen. Definitie Procesmanagement: Procesmanagement is een systematische en beheerste beinvloeding van processen om ervoor te zorgen dat organisatiedoelen worden gerealiseerd.

Waarom worden processen beschreven? Een tweetal definities zijn belangrijk: Een proces is een verzameling onderling samenhangende middelen en activiteiten die invoer omzetten in uitvoer. Een proces is een aantal activiteiten in een logische volgorde, gericht op het doelbewust totstandkomen van een product of dienst voor een (interne) klant.

Waarom worden processen beschreven? Voor het beschrijven van de processen zijn afspraken maken heel belangrijk. Het bepalen van de volgorde van activiteiten is op zich al een afspraak. Bij het maken van afspraken kan er een spanningsveld ontstaan in verband met het stellen van prioriteiten.

Kwaliteitsinformatiemanagement Denk aan “Kwaliteitsmodellen”, zoals het “INK-Managementmodel”. De bekende circels: Plan – Do – Check – Act (PDCA). Toetsing van processen kan plaatsvinden door middel van een procestoets door medewerkers of een interne audit. Inspireren – Mobiliseren – Waarderen – Realiseren (IMWR). Dit is vooral een motivatiecircel: de Satisfactie.

Valkuilen van procesmanagement De Valkuil: 80% van de energie wordt vaak gestoken in het beschrijven van processen. Echter, daarmee is pas 20% van de klus geklaard. U bent er nog lang niet. Het implementeren van de processen en vervolgens het werken volgens de principes van integraal procesmanagement vragen zeker 80% van de inspanningen.

Meerdere valkuilen Procesbeschrijvingen zijn vaak te ingewikkeld beschreven. Het management bepaalt hoe de procesbeschrijving eruit moet zien. Medewerkers worden onvoldoende betrokken. De ontwikkelfasen van het INK-Managementmodel geeft een beeld van de leerroute, maar het model wordt onvoldoende begrepen.

Meerdere valkuilen Processen zijn aan verandering onderheving. De omgevingsfactoren veranderen razendsnel en processen raken op die wijze achterhaald. Management en medewerkers zijn zich onvoldoende bewust van een adequate procesbeschrijving.

De drie vragen Welk spanningsveld bestaat er tussen beschrijven van processen en de werkelijkheid? Hoe wordt er in jouw organisatie met procesafspraken omgegaan? Welke strategische oplossingen zijn er om processen in de praktijk goed te laten verlopen?

De werkwijze: drie groepen Iedere groep beantwoord een vraag en geeft oplossingen of alle drie, afhankelijk van de tijd. De oplossingen worden op een flipover geschreven. De resultaten worden plenair teruggekoppeld.

Aantal tips Procesgeorienteerd organiseren, een visie: Bij procesmanagement staat de werkstroom centraal. Wordflowmanagement is een variant van processturing die met name voor administratieve processen een combinatie legt tussen automatisering, informatisering en processen.

Aantal tips Denk aan missie en visie van de organisatie omdat deze leidend zijn voor de inrichting van de processen. Wat is de doelstelling van het proces? Denk aan de negen elementen van het INK-Managementmodel. In dit model worden de volgende fasen onderscheiden: Activiteitgeorienteerd (kwaliteit die klant ervaart); Proces georienteerd (begin bij het primaire proces); Systeemgeorienteerd ( op alle processen intern organisatie);

Aantal tips Ketengeorienteerd (in welke mate de organisatie in ketens samenwerkt); Excelleren (organisaties willen uitblinken); Transformeren (van het heden naar de toekomst); Draagt de inrichting van de processen nog steeds bij aan de doelen van uw organisatie? (Denk hierbij aan het analyseren van de effectiviteit van procesmanagement). Denk aan proceskenmerken. Voorbeeld bij Defensie: Beleids- Plannings- Begrotingsproces (BPB-proces).

Aantal tips Denk ook aan “Benchmarking”: Het vergelijken van jouw organisatie met andere organisaties. Denk aan de processen “Sociaal Domein”. Men kan zoveel van elkaar leren!!!

Heel veel succes!!! Zijn er nog vragen?