dataverzamelformulieren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Resultaten enquête tuchtwet
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Voorspellende analyse
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Het opstellen van vragenlijsten
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff.
Antwoordcategorieën bij eenmalige gebeurtenissen
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
CanDo Coaching.
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Methoden & Technieken van Onderzoek
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Leesvaardig Examentraining.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Lezen, schrijven en argumenteren
Onze oplossing heeft vele voordelen ten opzichte van borduren!
Cursus Leesvaardigheid
RadQuest 2.0 In samenwerking met ASolutions presenteert de
Het brancheboek.
Inleiding tot marktonderzoek
Overtuigende tekst/betoog
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Een vergadering organiseren
Onze oplossing heeft vele voordelen ten opzichte van borduren!
Een beschouwing schrijven
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Dataverzamelingsmethoden
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Om de PowerPoint te starten:
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
volgende bladzijde terug
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Project English BOL niveau 4.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Voorspellende analyse
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

dataverzamelformulieren Hoofdstuk 11 Het ontwerpen van dataverzamelformulieren

De functies van een vragenlijst De onderzoeksdoelstellingen worden vertaald in specifieke vragen aan de respondenten. Die vragen en de antwoordcategorieën worden gestandaardiseerd zodat elke deelnemer op dezelfde prikkels reageert. De gebruikte woorden, de volgorde van de vragen en hoe de vragenlijst eruitziet, zorgen dat de respondent meewerkt en gemotiveerd blijft tijdens het hele onderhoud. Vragenlijsten dienen als permanente onderzoeksverslagen. Afhankelijk van het soort vragenlijst kan een vragenlijst het proces van data-analyse versnellen. Ten slotte bevatten vragenlijsten de informatie waarmee je de betrouwbaarheid kunt inschatten en ze worden gebruikt bij follow-up-validatie van de deelname aan de enquête van de respondenten.

Het ontwikkelen van een vragenlijst

Het ontwikkelen van vragen Onderzoeksvragen Een onderzoeksvraag: wordt gebruikt om open, verbale communicatie van de kant van individuele deelnemers mogelijk te maken. Onderzoeksvragen meten: Houdingen Overtuigingen Gedragingen Demografische zaken

Het ontwikkelen van vragen Dingen die je ‘wel’ moet doen De vraag moet over één enkele kwestie of onderwerp gaan. De vraag moet kort zijn. De vraag moet door alle respondenten op dezelfde manier geïnterpreteerd worden. De vraag moet woorden uit het kernvocabulaire van de respondent bevatten. De vraag moet indien mogelijk in grammaticaal opzicht een enkelvoudige zin zijn.

Het ontwikkelen van vragen Dingen die je ‘niet moet doen De vraag mag niet uitgaan van criteria die niet meteen overduidelijk zijn. De vraag mag geen betrekking hebben op iets wat buiten het vermogen of de beleving van de respondent ligt. De vraag mag geen specifiek voorbeeld gebruiken en doen alsof dat in het algemeen geldt. De vraag mag niet gaan over specifieke details als de respondent zich alleen algemene dingen zal herinneren. De vraag mag niet van de respondent eisen dat hij ergens naar moet raden.

De indeling van de vragenlijst Vijf functies van de inleiding Identificatie van de enquêteur en opdrachtgever Opdrachtgever bij naam genoemd Opdrachtgever niet bij naam genoemd Doel van het onderzoek Uitleg van de selectie van respondenten Verzoek tot deelname/verschaffen van een reden om mee te doen Beloningen Anonimiteit Vertrouwelijkheid Screening van de respondent

De indeling van de vragenlijst Meest voorkomende vraagvolgorde Het vaststellen van de volgorde van de vragen De inspanningsbenadering: toegepast als de onderzoeker beseft dat de mate van geestelijke inspanning voor groepen vragen verschillend is. Sectiebenadering: de vragen worden op basis van een gemeenschappelijk doel ingedeeld.

Het voorcoderen van de vragenlijst Voorcoderen: op de vragenlijst cijfers zetten waardoor je na de afname van de enquête de data gemakkelijk kunt invoeren in de computer. Twee redenen waarom een cijfer de voorkeur heeft: Cijfers zijn gemakkelijker en sneller in een computerbestand in te toetsen. Programma’s voor computertabellen werken efficiënter als ze cijfers verwerken.

Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer: met behulp van softwareprogramma’s voor het ontwerpen van vragenlijsten hanteren gebruikers de computertechnologie om vragenlijsten te ontwerpen en te verspreiden. Voordelen: Makkelijker Sneller Gebruiksvriendelijker Meer functionaliteit

Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer Het maken van een enquête: Vragenlijst Vragenbibliotheek Details Lay-out van de enquête Preview Publiceren Aankondigingen verzenden

Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer Het aanmaken van databestanden en het verzamelen van data Het analyseren en rapporteren van data Het uittesten van de vragenlijst

Het ontwerpen van observatieformulieren Observatieformulieren: bedoeld voor onderzoekers om de gedragingen te noteren die door onderzoekers tijdens observatieonderzoek worden waargenomen. Het structureren van observatieonderzoek Opbouwen en opsplitsen Opbouwen: eerst observeren en op basis van die observaties een en ander onderverdelen in categorieën. Opsplitsen: de categorieën worden vastgesteld voordat de observant op pad gaat en ze staan vermeld op een observatieformulier.