PABO 4 TMS BCDE model.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Rekenproblemen en Dyscalculie
Informatieavond 22 april 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
BattleBots The school battle.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Werken naar onderwijsbehoeften
Drieslag functioneel rekenen
Lineair curriculum concentrisch.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Portfolio
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Rekenen boven het boekje
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Actieonderzoek instructietafel.
PLUSKLAS.
Planborden en dag- /weektaken
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Informatieavond groep 4
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Evaluatie Leerlijnen.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Bijeenkomst September 2015
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Twickel College Borne Havo/atheneum
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Robuust (woordenschat)onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

PABO 4 TMS BCDE model

BCDE model Hoe zit het in elkaar ? Van kiezen vanuit je gevoel, onderbuik… naar beredeneerd kiezen

Kern OMV project Leraren overzien de keuzes. Leraren kiezen bewust voor een bepaald differentiatie ontwerp. Studenten herkennen dat ontwerp. Zij kunnen het gesprek erover voeren (taal).

De pit: differentiatie =omgaan met verschillen =tegemoet komen aan verschillende onderwijsbehoeften van kinderen

Differentiatie is omgaan met verschillen. Welke verschillen eigenlijk? Zie je school / klasvoor je…

Differentiatie Tegemoet komen aan verschillen tussen kinderen Kinderen verschillen op vele manieren... Sociale laag Etniciteit Intelligentie Voorafgaand leren Ervaringen Interesse Mobiliteit Gezondheid Vitaliteit Religie Opvoeding Ontwikkelingsfase

Differentiatie Drie invalshoeken De drie belangrijkste verschillen tussen kinderen rekening mee te houden bij het vormgeven van onderwijs: -Vorderingen. Wat heeft een kind al geleerd? -Interesse. Wat doet een kind graag? -Leerstijl. Manier van omgaan met de dingen, aanpak Met in acht neming van de kenmerken van de ontwikkelingsfase van kinderen.

Scholen verschillen in hun aanpak en de mogelijkheden van hun differentiatie. Wat doen wij eigenlijk?

Doorslaggevend in de vormgeving van onderwijs: de opvatting van leerkrachten. Leerkrachten, jullie dus, staan in een bepaalde traditie. Didactisch: lineair of concentrisch curriculum Pedagogisch: conformistisch of non- conformistisch Organisatorisch: individu of groep als uitgangspunt

Welke schoolsoorten zijn er? Focus op didactiek Schooltypen Welke schoolsoorten zijn er? Focus op didactiek

Onderwijstraditie 1 Lineair curriculum (opsplitsing in delen met een relatief vaste volgorde) Cursorische vormgeving Gebruik van programma’s en methoden of leerlijnen (leraar als uitvoerder) Gericht op aanleren van vaardigheden en terugvraagbare kennis Nadruk op instructie en oefenen Behaviorisme

Onderwijstraditie 2 Concentrisch curriculum Werken met en rond gehelen Gebruik maken van verschillende bronnen Leraar als ontwerper en uitvoerder van onderwijs Gericht op kennisconstructie (begrip, samenhang) Onderwijsvormen: ontdekkend leren en gesprek Authentiek toetsen Constructivisme

Onderwijstraditie 3 Klassikaal onderwijs De klas of groep als eenheid Onderwijs wordt voor een groep georganiseerd Waarde van de groep als middel tot onderwijs en opvoeding Organisatie: één leraar - één groep Kind volgt onderwijs

Onderwijstraditie 4 Individu uitgangspunt Denken in individuele leerroutes en plannen Onderwijs wordt rond individuen georganiseerd Groepsactiviteiten als middel tot individueel leren Onderwijs volgt kind

klas / groep individu B C lineair E D concentrisch

B C E D Toenemende perfectie in leraar sturing Directe instructie Directe instructie op maat B C Toenemende perfectie in leraar sturing E D Toenemende sturing van eigen leren dialoog Interactie

Prototype B Lineair curriculum / klas als uitgangspunt (leerstofjaarklas) Werken met de methode Convergente differentiatie Differentiatie gericht op behalen van een periodedoel voor zoveel mogelijk leerlingen Verschijningsvormen: Basisstof, extra stof, verdiepingsstof Voor en na instructie Gelaagde instructie Begeleide verwerking Vorderingen van de groep (allemaal aan eindstreep, volgende blok)

Prototype C Lineair curriculum / individu als uitgangspunt Onderwijs gericht op de door de leraar waargenomen onderwijsbehoeften van een kind Werken in de zone van naaste ontwikkeling Leerlijnen en doelen als ordeningsmiddel (naast de methode) Organisatie middel: groepsplan Organisatievorm: kleine instructie groepen en zelfstandige verwerkingsvormen. Klassenmanagement: circuitmodel en dag- en weektaak Variant: Leraren werken samen in een cluster: team teaching

Prototype D Concentrisch curriculum / individu als uitgangspunt Accent op eigenaarschap van leren Accent op balans betekenisvol en zinvol Leerling heeft invloed op eigen activiteiten (keuze m.b.t. doelen, inhouden, werkvormen producten, samenwerking...) Leerling werkt aan betekenisvolle gehelen (thema’s). Accent op reflectie / gesprek met de leerling over het leren Leraar als facilitator van leren

Prototype E Concentrisch curriculum / klas als uitgangspunt Onderwerp staat centraal Aandacht voor de balans betekenisvol / zinvol Community of learners Differentiatie door verschil in activiteiten en het niveau van de verwerkingen in eisen aan het product en het proces . Coöperatieve werkvormen Leraar als meerwetende volwassene Leraar creëert onderwijsleersituaties, met het oog op de inhoud en de onderwijsbehoeften van de groep en verschillende kinderen daarbinnen. Variant: thematisch werken; langer werken aan of rond een groter onderwerp

Welke dingen kun je je afvragen….? -Maken we bewuste keuzes maken t.a.v. differentiatie, klassenmanagement, scheppen van een klimaat, organisatie, planning. -Hoe zit dit op schoolniveau (koers) en klassenniveau.? -Wanneer “ben je al school/leraar/student goed in …(een bepaald profiel) ?” -Wanneer werk ik in een ander profiel? -Wat doe ik dan anders? Waarom?? -Waar “moet ik dan goed in zijn?” Checklists.