CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie VIAG Congres 2017 CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie Jos Smits Professional Partner
Vele verschijningsvormen van ICT Operationele afhankelijkheid Strategische afhankelijkheid Experimenteel Transformerend Bedrijfskritisch Ondersteunend Time-to-market Kosten Baten Prijs/ prestatie 1 Sturen op kosten. Helaas nog steeds zo bij de meeste gemeenten 2 Door de ondergrens zakken. Voorbeeld gemeentehuis waar brand uitbreekt: géén productie verlies want inloggen bij samenwerkende gemeente 3 Groei naar vraag naar informatie adviseurs. Is dat de oplossing? Moet het ruimtelijk domein de IV uit omgevingswet niet zelf begrijpen? 4 veel data experimenten maar valt op dat het bij experimenten blijft
Thema’s die de ICT van gemeenten raken 2 grote belemmeringen: 1 ICT landschap is sectoraal en niet data gericht 2 Organisatie ziet ICT als facilitair
ICT Benchmark Gemeenten 2017 - ICT-kosten stijgen met 10% tot €79 per inwoner - Stijging veroorzaakt door personeelskosten I en IB/Privacy - Werving van goed ICT personeel grootste zorgpunt - Gemeenten < 40.000 kunnen ICT niet meer zelfstandig uitvoeren
De rol van ICT wordt ook anders Focus op digitale innovatie Mate van verandering Focus op samenwerking met de business en effectiviteit Focus op ICT-services en efficiëntie De rol van ICT verandert dus substantieel waarbij digitaal het fysieke gaat vervangen. Dit vraagt ook een andere oriëntatie van de ICT-functie. Het moet anders. Van volgend naar leidend. Toegevoegde waarde
Paradigma shift: planning naar preparing De toekomstige informatievoorziening is Bi-modal: Modus 1: focus op stabiliteit Modus 2: gericht op innovatie Het gaat om een business strategie in een digitale wereld, hoe ICT de business kan innoveren. Het is dan ook een gezamenlijke strategie. I&A gaat niet alleen over automatisering maar vooral ook over informatisering 60-70% van de I&A kosten gaat naar informatisering Wat is informatisering? Het gaat om de data beschikbaarheid en kwaliteit) en het vermogen daar informatie van te maken I&A faciliteert de info functie, de info functie zelf, dat zijn jullie
Naar een ander organisatiemodel?! 1.0 2.0 3.0 CIO IT afdeling IT afdeling Informatie- management CIO Office Innovatie- kernen IT operations Cloudservices Oriëntatie op technologie (efficiency). Oriëntatie op informatiesystemen (effectiviteit) en technologie. ICT als strategisch middel, oriëntatie op innovatie, flexibiliteit, informatiesystemen èn technologie (transformatie) tijd
VERSCHIL in DENKEN Een paar conclusies uit Maak Waar! Permanent Bèta Zelf tot in de kern van je primair proces ICT begrijpen Bestuurders moeten zich realiseren dat ICT de kern is van hun primaire processen Digitale overheid is daarmee boardroom decision
De beleidsambtenaar van vandaag is de informatieadviseur van morgen Wat nu te doen? 1 Dicht de kloof met het primaire proces werken aan digitale zelfredzaamheid voor alle niveaus werken aan een duurzame samenwerking met de business 2 Experimenteer en leer werk bottom up en agile Sturing vindt plaats op basis van de resultaten van het experiment 3 Maak ICT wendbaar wendbaar maken van de infrastructuur bouwen aan een infostructuur De beleidsambtenaar van vandaag is de informatieadviseur van morgen
M&I/Partners Jos Smits 06-20594630 jos.smits@mxi.nl www.mxi.nl M&I/Partners is een onafhankelijk adviesbureau, opgericht in 1985. We zijn ruim 90 professionals sterk, waarvan meer dan 70 in eigen dienst. M&I/Partners begeleidt en adviseert haar klanten bij projecten op het snijvlak van management en ICT. Wij kiezen daarin voor opdrachten met maatschappelijke meerwaarde voor de publieke en semi-publieke sector. Bekijk onze website voor meer informatie: www.mxi.nl www.mxi.nl info@mxi.nl 030 – 2 270 500 Jos Smits 06-20594630 jos.smits@mxi.nl