De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bibliotheekcoöperatie voor digitale innovatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bibliotheekcoöperatie voor digitale innovatie"— Transcript van de presentatie:

1 Bibliotheekcoöperatie voor digitale innovatie

2 Waarom innoveren met ICT?
‘De Bibliotheek’ wil mensen helpen om slimmer, vaardiger en creatiever te worden, zodat zij kunnen meedoen in de samenleving.

3 De snelle digitalisering van Nederland…
12-19 jarigen 70-79 jarigen Facebookgebruikers In Nederland Heeft een internetaansluiting Heeft een smartphone Wie relevant wil blijven voor klanten moet investeren in en innoveren met ICT.

4 Empowering empowerment
De technologie die mensen in staat stelt zich persoonlijk te ontwikkelen verandert. We zitten midden in die transitie.

5 2017 2020 Invloed technologie op persoonlijke ontwikkeling analoog, papieren boek digitale technologie TRANSITIE

6 De ‘klant’ zit aan het stuur

7 De standaard is al bepaald…

8 BATEN TIME TO MARKET PRIJS-KWALITEIT KOSTEN TRANSFORMEREND
CRM Werkplek 21e eeuw Community management Innovation labs Methoden: agile, scrum, lean startup TRANSFORMEREND EXPERIMENTEEL “Optimale digitale klantbeleving in brede, educatieve Bibliotheek” Strategische afhankelijkheid / waarde BEDRIJFSKRITISCH ONDERSTEUNEND ILS ERP WAAS …. Kantoorautomatisering Hardware Software Netwerk Support PRIJS-KWALITEIT KOSTEN Operationele afhankelijkheid / waarde

9 “Wil ‘de Bibliotheek’ relevant blijven voor haar klanten en gebruikers, dan is een meer efficiënte en effectieve inzet van ICT vereist.“ BCI-diensten … is een coöperatie van, voor en door bibliotheekorganisaties en bundelt de krachten op het gebied van ICT-innovatie.

10 De gouden cirkel van BCI-diensten
We ondersteunen de bibliotheekfunctie nú en in de toekomst We versterken de innovatiekracht van bibliotheken en POI’s door bij te dragen aan de gezamenlijke innovatieagenda We werken in coöperatief verband samen om onze doelen te realiseren Van, voor en door bibliotheken en POI’s

11 Het coöperatieve model: samen aan de knoppen
Rochdale Principes Vrijwillig en open lidmaatschap Democratische controle door de leden Economische participatie door de leden Autonomie en onafhankelijkheid Educatie, training en informatie Samenwerking Zorg voor het collectief Van, voor en door bibliotheken en POI’s

12 Hoe werkt BCI? BATEN TIME TO MARKET PRIJS-KWALITEIT KOSTEN
Gezamenlijke innovatieprogramma’s - Ontwerpen van diensten met meer waarde voor bibliotheek gebruikers BATEN TIME TO MARKET CRM Werkplek 21e eeuw Community management Innovation labs Methoden: agile, scrum, lean startup Effectiever innoveren met ICT Gezamenlijke innovatieprogramma’s - Experimenteren met ICT-gebruik en nieuwe ontwikkelingen TRANSFORMEREND EXPERIMENTEEL “Optimale digitale klantbeleving in brede, educatieve Bibliotheek” Strategische afhankelijkheid / waarde Versterken van sociaal ondernemerschap via coöperatieve aanpak - creëren van nieuwe mogelijkheden voor het verwerven van eigen inkomsten BEDRIJFSKRITISCH ONDERSTEUNEND ILS ERP WAAS …. Kantoorautomatisering Hardware Software Netwerk Support Beheersen ICT kosten Efficiënter inkopen Standaardisatie van technologie en systemen Benchmark ICT PRIJS-KWALITEIT KOSTEN Operationele afhankelijkheid / waarde

13 KORTOM : VERBINDEN, VERBETEREN, VERNIEUWEN
Beter benutten van de mogelijkheden: Inbesteden in plaats van aanbesteden Krachten bundelen in de ruimste zin van het woord: formatie en kosten.

14 Concreet Diensten en lidmaatschap

15 Diensten voor leden Kernpakket Optionele diensten
Kick off workshop digitale innovatie Benchmark ICT Optionele diensten Inrichting en beheer: Kantoorautomatisering Bibliotheekautomatisering Ondersteuning en/of krachtenbundeling bij aanbestedingen Advisering informatiebeleid Ontwikkelen lokale digitale klantstrategie. Gestandaardiseerde en veilige internettoegang (Biebroam) Informatiediensten aan gemeenten en zorgaanbieders

16 Case : CRM CRM is een organisatiestrategie gericht op het creëren van duurzame, wederzijds betekenisvolle relaties tussen een bibliotheek en haar klanten (naar Peelen, 2003) CRM is een organisatiestrategie gericht op het realiseren van duurzaam onderscheidend vermogen door maatschappelijke waardecreatie, waarbij klantinzicht, klantbeleving en klantbetrokkenheid centraal staan (naar Van Leeuwen, 2014) Virtuele bibliotheek Bereik Binding Fysieke bibliotheek Verdieping Verrijking ILS (Bicat) E-books KB CDR / Luisterboeken Mailchimp/Outlook Ticketsysteem Wiel is al uitgevonden!

17 Lidmaatschap Contributie € 500 Kernpakket Benchmark € Kick-off workshop digitale innovatie € 2.000 Optionele diensten In overleg te bepalen door het collectief Weegt mee in het stemrecht

18 Van De ICT-leveranciers bepalen veelal de route van het spoorboekje, de ‘roadmap’ en het eindstation. Naar Als bibliotheekorganisaties zelf de regie nemen en bedenken welke diensten we willen aanbieden aan klanten en hoe we dat willen doen met behulp van ICT tegen een betaalbare prijs. Hoe verder? BCI- biedt bibliotheekorganisaties een coöperatief samenwerkingsverband om te verbinden, verbeteren en vernieuwen op het gebied van ICT-Innovatie

19 Meer informatie? Neem contact met ons op: Peter van Eijk e: m: Henk Snier e: m: De coöperatie BCI-diensten is een initiatief van BISC en Cubiss


Download ppt "Bibliotheekcoöperatie voor digitale innovatie"

Verwante presentaties


Ads door Google