Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Hogere denkvaardigheden
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Onze doelen en visie in beeld
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Anders kijken, anders doen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
What is the meaning of? Student centered learning
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Module 6; didactisch handelen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bijeenkomsten vakdidactiek
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
14 december 2017 bijeenkomst 5.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Procedures aan begin van het jaar
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in? Tool WC-2: Opdrachten gebruiken die verbonden zijn aan de beroepscontext

Overzicht Doelen: Ontwikkelen van een kritisch oordeel van opdrachten die leren verbinden met de beroepscontext Verkennen van mogelijke effecten op leren wanneer deze opdrachten worden gebruikt in een klas We zullen: Belangrijke eigenschappen bespreken in paren Reflecties delen met de groep Voorbereiden om een opdracht uit te voeren in een klas Deze tool helpt docenten om de vijf opdrachten die het leren verbinden aan de beroepscontext kritisch te waarderen. Voortbordurend op hun discussie verkennen de docenten de mogelijke impact op het leren bij het gebruik van deze opdrachten in de les en denken ze na over hoe ze een opdracht of opdrachten kunnen gebruiken in hun eigen lespraktijk. De tool is gekoppeld aan Tool WC-1 opdrachten verbinden aan de beroepscontext en gebruikt dezelfde opdrachten voor de bespreking.

Leren door taken die verbonden zijn met de beroepscontext Er zijn 5 opdrachten waarover gediscussieerd kan worden. Elk paar begint met een andere opdracht, binnen 20minuten zouden alle opdrachten besproken moeten zijn. Vraag docenten om in tweetallen de belangrijkste kenmerken van elke opdracht te onderzoeken en te reflecteren op de mogelijke impact op leren wanneer de opdracht in de les gebruikt wordt. Elk duo kan kijken naar een andere opdracht, zodat alle opdrachten besproken worden in de beschikbare tijd.

Vragen voor discussie (paren) Voor elke taak kan afgevraagd worden: Is het voor de opdracht nodig dat leerlingen een rol op zich nemen of dat ze werken op een manier die verschilt van wat ze normaal doen? Welke kennis, vaardigheden of begrip kan er gewonnen worden, wiskundig of natuurwetenschappelijk gezien of op een andere manier, met het uitvoeren van deze opdracht? Op welke manieren kan dit leren verschillen van hoe het bij een conventionelere schoolse opdracht gestimuleerd wordt? Helpt de opdracht om leerlingen te motiveren of om de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren? Docenten dienen na te denken over de volgende vragen: Is het voor de opdracht nodig dat leerlingen een rol op zich nemen of dat ze werken op een manier die verschilt van wat ze normaal doen? Welke kennis, vaardigheden of begrip kan er gewonnen worden, wiskundig of natuurwetenschappelijk gezien of op een andere manier, met het uitvoeren van deze opdracht? Op welke manieren kan dit leren verschillen van hoe het bij een conventionelere schoolse opdracht gestimuleerd wordt? Helpt de opdracht om leerlingen te motiveren of om de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren?

Vergelijken van opdrachten In de groep, kunnen jullie de belangrijkste punten uit jullie discussie delen, maar probeer ook een vergelijking te maken tussen opdrachten. Zijn er verschillen in leren, wanneer dit gebruikt wordt in een klas? Breng de groep weer bij elkaar om de voornaamste punten uit de besprekingen te delen, waarbij er vergelijkingen getrokken worden tussen de opdrachten om verschillen die kunnen optreden in het daadwerkelijke leren te identificeren wanneer ze in de les gebruikt wordt

Finishing off Selecteer een van de vijf taken die je zou kunnen gebruiken in een klas, met of zonder aanpassingen. Probeer de opdracht uit voor de volgende bijeenkomst en observeer hoe studenten reageren. Na de les: Reflecteer op het leren van studenten gestimuleerd door de opdracht Bereid je voor om ervaringen te rapporteren aan de groep Docenten kunnen dan een van de opdrachten kiezen en deze uitproberen in de les, met of zonder aanpassingen, en observeren hoe de leerlingen reageren. Na de les kunnen zij de vragen hieronder (die u op een hand-out kunt overnemen om uit te delen) gebruiken voor persoonlijke reflectie en de bespreking met de groep tijdens de volgende bijeenkomst.   Waarom koos u deze opdracht voor deze klas? Heeft u de opdracht op enige wijze aangepast voordat u deze in de klas gebruikte? Zat de context van de werkplek het leren van wiskunde en/of natuurwetenschappen in de weg of ondersteunde deze dat juist? Leidde de opdracht tot leren dat goed bij de doelen van de het curriculum past? Wat, indien aanwezig, waren de verschillen? Was de opdracht motiverend voor leerlingen? Welke leerlingen? Waarom? Stimuleerde de opdracht een onderzoekend houding bij de leerlingen?