Nelleke Gruijters Paul Ram

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Teamleren, hoe werkt dat?
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop “Beoordelen”
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Naam workshopbegeleider
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Wjk.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Differentiëren & klassenmanagement
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Succesvol implementeren in de zorg
Ouderen met dementie & behandelwensen
Kennis delen.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
Observeren rapporteren
De Kwaliteit Verbetercyclus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ouders en school samen Maart 2016
Commissie voor vrijwilligerswerk
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Begeleiden les 1.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
gesprekstechnieken Les 2
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Maak Maar Duidelijk!.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Project gamemarket Les 1.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Nelleke Gruijters Paul Ram Het Zonnetje in de praktijk Instroommanagement door praktijkassistentes en huisartsen Nelleke Gruijters Paul Ram

Het zonnetje Assistente

Doel Deze workshop inspireert u het instroommanagement gezamenlijk = praktijkassistentes en huisartsen als teamwork in uw praktijk in het zonnetje te zetten!

Hoe inspireren wij u? Teamwork in muziek! Inleiding over instroommanagement Praktijkfolder: gaat het werkelijk zo? Training telefoongesprekken assistentes Feedback en coaching door huisarts Werkafspraken binnen het team Video: een huisarts met ervaring! Conclusie en slotvraag

Instroommanagement Praktijkassistente bepaalt waar, bij wie en op welk moment de patiënt terecht kan Op basis van werkafspraken tussen huisartsen en praktijkassistentes Patiëntgerichte communicatie, urgentiebepaling (triage), werkafspraken / protocollen en hulpvraag zijn leidend bij telefonische contacten

Teamwork Instroommanagement is teamwork Gedelegeerde taak Op basis van werkafspraken Hoe wil je je praktijk georganiseerd hebben? Huisarts en assistente samen in gesprek Functioneren als team: samen gericht op dezelfde doelen

Appetizer: muziekfragment Kijk naar het teamwork: - interacties met elkaar, interacties met de baas - ruimte die men krijgt, die men neemt - plezier in samenwerken, samen spelen je team staat op het podium, je patiënten zitten in de zaal

Instroommanagement volgens je praktijkfolder Huiswerk was: gaat het in de praktijk zo? Wil je het zo? Geef je praktijkfolder aan de collega naast je Vertel hem/haar in max. 2 minuten: Hoe praktijkafspraken in de folder tot stand kwamen? In hoeverre de folder teamafspraken weerspiegelt? In welke mate afspraken door assistentes en huisartsen worden nagekomen? Na 2 minuten: wissel van rol met je collega.

Telefonisch instroommanagement Praktijkassistente bepaalt waar, bij wie en op welk moment de patiënt terecht kan Op basis van werkafspraken tussen huisartsen en praktijkassistentes Patiëntgerichte communicatie, urgentiebepaling (triage), werkafspraken / protocollen en hulpvraag zijn leidend bij telefonische contacten

Telefoontraining: samen aan de slag 1. bespreek met assistentes proces en uitkomst tel. IM 2. wat willen assistentes EN huisartsen verbeteren? 3. beschrijf dat en maak een plan van aanpak 4. installeer opname-apparatuur, neem gesprekken op 5. assistente kiest gesprek, luister ernaar met elkaar 6. huisarts geeft leiding: feedback en afspraken verbeterplan

Gesprek assistente: waar let je op? Onderscheid medisch handelen – communicatie Medisch: - urgentiebepaling - keuze zorgaanbod (wie, wat waar, wanneer) - conform werkafspraken / protocollen! 2.Communicatie: - structuur & patiëntgericht 3.Verslaglegging: - inhoud en vormgeving, uitkomst!

Gesprek I: een individuele oefening luister naar het volgende gesprek leef je in: stel dit is mijn assistente wat valt je op, medisch en/of communicatief? wat wil je haar teruggeven? schrijf dat op! waar loop je tegenaan, heb je daarover een vraag? schrijf die op en stel hem na de oefening (plenair) Hulpmiddel: mini HAAK-lijst

Telefoontraining in praktijk: regels van het spel kies een checklist (HAAK, Kernset), vooraf lezen assistentes bepalen verbeter items = feedbackvraag inbrengster vraagt feedback aan collega’s en HA HA leidt feedbackronde, interactief, eigen mening ‘t laatst gebruik NTS triagewijzer en werkafspraken (naslag) vat individuele EN team verbeterplannen samen noteer die en voer die uit!

Feedback + Verbeterplan Concreet: geluidsfragmenten Specifiek: checklist Constructief: wat gaat goed (TOP), wat kan beter (TIP)? Verbeterplan Haalbaar : concreet, beperkt, tijdsgebonden Individueel: kennis, vaardigheden assistentes Team: werkafspraken, assistentes én huisartsen

Gesprek II: werkafspraken! Feedbackronde leidt tot evalueren van werkafspraken Luister en schrijf op: welke werkafspraken / protocollen gelden in dit geval? hoe is die werkafspraak in jullie praktijk? hoe wordt die uitgevoerd door assistentes en huisartsen? Plenair: inventariseren van reacties

Ervaring huisarts Toussaint Hoynck van Papendrecht vertelt

Conclusie: instroommanagement…. dat doet de assistente niet alleen! Wie gaat binnenkort met assistentes EN collega’s in de praktijk instroommanagement in het zonnetje zetten? Letterlijk en figuurlijk spreekkamer uit, naar je assistentes en.. terug naar collega’s t.b.v. betere werkafspraken?

Kortom: telefoontraining IM is…. meer dan assistentes triage leren kans voor jou om je praktijk zo te organiseren zoals je het hebben en houden wil professionalisering van assistentes randvoorwaarde voor (monitoring van) taakdelegatie dé methode om werkafspraken te maken en te evalueren teambuilding!

Dank voor je aandacht!