Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Instrumenten in het EVC-traject
1.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Reflectie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Help Selina’s eerste les
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Starr methode.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Mondzorg - persoonsgericht
STARR-Methode Wat is de STAR-Methode? Het idee achter de STARR-methode
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Daphne Keller 30 augustus 2017
Storyline EMD Daphne Keller.
Reflecteren even pas op de plaats
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
LOB Waar ben je trots op?.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 4.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Intervisie.
Daphne Keller 29 augustus 2018
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Persoonlijke ontwikkeling á la carte
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Zichtbaarheid Creëren
Storyline EM2X Daphne Keller.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0) educatieve minor Thema & Intervisie 4 12 oktober 2017 Daphne Keller Hilke van Nassau

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Inhoud bijeenkomst Mededeling begintijd Terugblik intervisie Update Reflecteren STAR(R) Storyline Huiswerk Terugblik Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Mededeling Leerwerkplan Reflecties op je werkplek Begintijd Start 15.30 uur vanaf volgende bijeenkomst Start 15 min. Intro + mededelingen Thema Intervisie Eindtijd 17.30 uur Kom op tijd! Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Intervisie Wat heb je meegenomen van de vorige keer? Wat heb je ermee gedaan? Wat heeft het je opgeleverd? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 7 september 2017 Portfolio Hoe pak je het aan? Bewijs  Assignments in Canvas Reflectieverslag  ePortfolio in Canvas Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Reflectie (in Portfolio) Concreet: reflectie op gebeurtenissen (Opdrachten als bewijs, STAR(RT)) Persoonlijk: reflectie op leren en persoon (Reflectieverslag en bewijs; betekenis, waarderen, keuzes, plannen, jouw manier, …) Diepteverwerking P2 - 7 september 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Concreet reflecteren STAR(RT) methode Situatie  Denk aan verhelderende vragen (intervisie) Taak Actie Resultaat (Reflectie) (Transfer) Input vanuit logbook/casus intervisie In tweetallen kritisch bespreken Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Persoonlijk reflecteren Storyline Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Programma voor “Storyline” Wat is dat? Waarom kan storyline handig zijn? Hoe werkt storyline? Moet ik storyline gebruiken in mijn reflectieverslag? Aan de slag met leervragen en storyline Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Storyline: wat is dat? Ontwikkellijn – Visualisering van hoe het de afgelopen periode is gegaan Gekoppeld aan jouw verhaal: Ervaringen Gebeurtenissen Belevingen Contacten (met bijvoorbeeld begeleiders) Welke gebeurtenissen waren bepalend voor het verloop van je ontwikkeling? Het gaat hier om een eigen perceptie!!! Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Waarom kan storyline handig zijn? Het verhaal van je ontwikkeling: Bestaat uit je al je ervaringen en alle gebeurtenissen Reflecties… Soms lastig te interpreteren Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Hoe werkt storyline? Kies een onderwerp / leervraag / competentie waarvan je jouw ontwikkeling in kaart wil brengen Geef aan waar je op dit moment staat 7-punts-schaal 1= heel negatief 7= heel positief Hoe was je weg tot nu toe? Verklaar je pieken en dalen aan de hand van ervaringen / gebeurtenissen Niet alleen de richting geeft iets aan over een bepaalde gebeurtenis, ook de helling van de lijn heeft betekenis. De helling zegt iets over hoe belangrijk een bepaalde gebeurtenis voor jou was. Let Op: de getallen zijn geen harde meetpunten, het blijft jouw perceptie! Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Voorbeeld - Storyline TIP: Je kunt storyline ook goed gebruiken om een overkoepelend thema – zoals identity – in kaart te brengen Pieken en dalen zijn normaal gesproken gekoppeld aan belangrijke gebeurtenissen/ervaringen. Hierbij horen dan bewijsstukken zoals een reflectie van jezelf, feedback van een begeleider (IO of WPB), leerlingenfeedback – bijv VIL, video-opname waar jij jezelf zag lesgeven en tot een conclusie kwam. Uit: Beijaard et al. Studies in Educational Evaluation 25 (1999) 47-62 Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Moet ik storyline gebruiken in mijn reflectieverslag? Het gebruik van storyline is niet verplicht Het kan je helpen je reflectieverslag richting te geven Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Programma voor “Storyline” Wat is dat? Hoe werkt storyline? Moet ik storyline gebruiken in mijn reflectieverslag? Aan de slag met leervragen en storyline Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Aan de slag met leervragen en storyline Welke leervraag / competentie kun jij goed met een storyline weergeven? Geef je ervaringen tot nu toe eens weer met een storyline Bespreek in tweetallen wat jou pieken en dalen betekenen – probeer je ervaringen te koppelen aan de vorm van je lijn Welke “bewijzen” kun je gebruiken? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Update thermometer Hoe sta je erbij vandaag? Vriespunt: Wanneer loop je vast? (voorbeeld) Kookpunt: Wanneer ben je boos/gestressed? (voorbeeld) Weersvoorspelling voor vandaag Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Huiswerk Thema & Intervisie Systematische reflectie (STAR(RT)) Update reflectieverslag/Portfolio a.d.h.v. tussentijdse evaluatie (bijv. storyline) Vooruitblik: Thema & Intervisie: Adolescentie psychologie Casus beschrijven, prettige en onprettige ervaring met leerling (pubergedrag)  inleveren bij IO Bekijk college online Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Terugblik Informatie Opzet bijeenkomst/werkvormen Vragen? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Situatie • Beschrijf de situatie. Wat is er gebeurd? • Wie waren de betrokkenen? • Waar speelde het zich af? • Waarover ging het precies? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Taak • Wat was de taak ? • Wat was je rol? Wat was je functie? • Wat moest je doen ? • Wat werd er van je verwacht? • Wat was je doel? Wat waren je doelen? • Wat was je voornemen? Had je een plan? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Actie • Wat heb je werkelijk gedaan? • Hoe heb je het aangepakt? • Welke afwegingen hebben daarin op dat moment een rol gespeeld? • Wat dacht je? Wat voelde je? Wat zag je voor je? • Wat was precies jouw aandeel of inbreng? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 Resultaat • Wat was het gevolg van jouw actie bij jezelf en wat was het gevolg bij andere betrokkenen? • Wat was het gevolg op de sfeer? • Wat was de invloed op het proces? Konden jullie nog goed verder werken? • Wat was de invloed van jouw aandeel (van je actie) op het resultaat dat je wilde bereiken? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 (Reflectie) • Was het resultaat van je actie dat wat je er mee wilde bereiken? • Heb je er iets van geleerd ? • Kun je deze situatie en je handelen daarin koppelen aan een competentie uit het profiel van de beroepsbeoefenaar uit de opdracht? Als je dat kan, hoe scoorde je dan voor deze competentie? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017

Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017 (Transfer) • Zou deze situatie zich nogmaals kunnen voordoen? • Zou je dan iets anders willen doen dan je deze keer hebt gedaan? (Wat dan, hoe, waarom?) Of blijf je juist hetzelfde doen? (Wat dan, hoe, waarom?) • Zijn er situaties denkbaar waarin je wat je gedaan hebt weer zou kunnen toepassen of juist niet weer zou willen doen? • Wat neem je jezelf voor voor de volgende keer? Diepteverwerking P2 - 12 oktober 2017