coöperatie door en voor besturen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Digitale leermiddelen in het mbo
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
22 maart 2011Oncologie V&VN Oncologie Afdeling V&VN 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren Ontwikkeling beroep.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Inkoopcoöperatie onderwijs
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Platform Inkoopcoöperatie Onderwijs Nederland
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Inkoopcoöperatie.
Belasting en wetgeving
Conclusies evaluatie Regieraden
Samenwerking waterbeheerders
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Doelstelling vanaf het begin
Medezeggenschap? Ook voor u!
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

coöperatie door en voor besturen SIVON coöperatie door en voor besturen

Waarom lid worden?

Coöperatie door en voor leden Waarom een inkoopcoöperatie? Wat kan het uw bestuur bieden? De coöperatie : ontzorgt structureel zodat u zich kan richten op het onderwijsproces regelt een passend aanbod van producten en diensten voor een goede prijs-kwaliteitverhouding, nu en in de toekomst biedt ict- en inkoopexpertise, maar besturen zitten wel zelf aan het stuur Uw bestuur: verkrijgt structureel bij uw situatie passende producten en diensten voor een goede prijs-kwaliteitverhouding wint in tijd maakt gebruik van de bij de inkoopcoöperatie beschikbare expertise beschikt over een platform waarin u met andere leden kunt optrekken om een gezamenlijke dialoog met aanbieders te voeren. Analyses en businesscase Doorbraakproject laten zien dat voordelen die SURF voor het hoger onderwijs en het mbo realiseert (innovatief aanbod en een goede prijs-kwaliteitverhouding) ook te behalen zijn als po en vo gezamenlijk inkopen op verschillende gebieden.

Visie coöperatie Alle schoolbesturen in Nederland kunnen hun onderwijsambities beter realiseren doordat zij bouwen op een hoogwaardige, toekomstbestendige en voor onderwijsdoeleinden geschikte ict-infrastructuur en overige (ict-)producten en diensten tegen een optimale prijs-kwaliteitverhouding. 

Missie coöperatie De inkoopcoöperatie zorgt ervoor dat leerlingen, leraren en overig onderwijspersoneel onder gunstige voorwaarden kunnen beschikken over adequate (ict-)voorzieningen voor onderwijs en talentontwikkeling, in nationale en internationale samenwerking. De coöperatie ontwikkelt, innoveert en exploiteert daarom samen met schoolbesturen een stabiele ict-infrastructuur en organiseert vraagbundeling, samenwerking en kennisuitwisseling voor de aangesloten schoolbesturen. Doordat kennis en expertise beter wordt georganiseerd, doordat tijd en geld beschikbaar komt bij scholen en doordat de markt beter wordt bevraagd ontstaat er ruimte voor innovatie. De toegevoegde waarde voor gebruikers staat daarbij centraal.

Wat heeft <<naam bestuur>> eraan? Goede en veilige beschikbaarheid van onze toepassingen zodat tijdens lessen en toetsen toepassingen niet uitvallen we veilig met elkaar en met ouders kunnen communiceren onze gegevens goed beschermd zijn tegen aanvallen van buitenaf. Toegang tot expertise en kennisdeling: Ontwikkelingen op dit vlak gaan snel en vergen steeds meer van onze kennis en expertise. Ook al hebben we het nu misschien goed geregeld, door de snelle ontwikkelingen en onze grotere afhankelijkheid van ict weten we dat we dit niet alleen kunnen organiseren. Door onze vraag te bundelen met zoveel mogelijk schoolbesturen kunnen we een beter aanbod tegen een betere prijs-kwaliteit-verhouding verwerven. Samen kunnen we commerciële aanbieders een beter passend aanbod laten doen.

Draagvlak groeit snel

Schoolbesturen zelf aan zet 24 besturen vormen een startgroep die besloot tot oprichting. Meer dan 100 besturen zijn geïnteresseerd: coalition of the willing.

www.ictcooperatie.nl 24/03/2017 Totaal aantal leerlingen in po en vo: 2.530.522 Aantal leerlingen vertegenwoordigd door de startgroep: 202.745 (8%) coalition of the willing: 195.098 (8%) Totaal aantal leerlingen nu vertegenwoordigd door de startgroep en coalition of the willing: 397.843 (16%) www.ictcooperatie.nl

www.ictcooperatie.nl 17/11/2017 Totaal aantal leerlingen in po en vo: 2.530.715 Aantal leerlingen vertegenwoordigd door de startgroep: 261.345 (10%) coalition of the willing: 381.337 (15%) Totaal aantal leerlingen nu vertegenwoordigd door de startgroep en coalition of the willing: 642.682 (25%) www.ictcooperatie.nl

Producten en diensten Kennis- en leergemeenschap

Kennis- en leergemeenschap Beschikbaar voor alle leden. Heeft drie functies: Leren en professionaliseren (bijeenkomsten, netwerken, special interest groups). Adviseren (advies over beleids- en investeringsplannen ohgv ict). Benchmarking (marktscans, prijsinformatie). Geeft toegang tot (groepen van) andere leden en uitwisselen van ervaringen en best practices. Geeft toegang tot ledendagen en evenementen.

Huidige Special Interest Groups SIG Leermiddelen Werkt drie kwalitatieve businesscases uit Kennisdelen Gezamenlijk inkoopproces doorlopen Gezamenlijk verwerven grote methodes SIG Onderwijs- en leeromgevingen (LAS/LVS etc.)

Producten en diensten Specifieke producten en diensten

Specifieke producten en diensten Beginnen bij de basis, eerste dienstenaanbod richt zich op: wifi externe connectiviteit verkenning aanbod AVG Deze drie productgroepen worden aangeboden als volledig verzorgde dienst (inclusief apparatuur, onderhoud, beheer en advies). Er zijn verkenningen gaande voor het ontwikkelen van dienstverlening op de andere productcategorieën zoals cloud en software, devices en digitaal leermateriaal.

Mogelijke invulling aanbod AVG Bundeling expertise Hulpmiddelen en tools Communicatie, bijeenkomsten onder aandacht brengen/gezamenlijk organiseren Gezamenlijk doorlopen delen inkoopproces Sectoroverstijgende toets bewerkersovereenkomsten en audits Dialoog met leveranciers Inzicht in marktaanbod implementatie IBP Gezamenlijk inkopen/organiseren Gezamenlijke inkoop van fg as-a-service. Wellicht aanvullende diensten ohgv Implementatie IBP Met wie? Verantwoordelijk voor aanbod aan tool etc. Kennisnet, sectorraden Coöperatie: mede onder aandacht brengen, ledendagen etc. Met wie? Kennisnet, Sectorraden Met wie? Coöperatie: Ervaringen/ kennis die FG as a service opdoet in het individuele advies kan benut kan worden voor sectorale adviesrol Kennisnet

Uitgangspunten bij afnemen diensten <<Naam bestuur>>: is vrij in keuze producten kan kiezen welke capaciteit nodig is per locatie (externe connectiviteit en wifi) is verplicht beveiligingsdiensten af te nemen als ook externe connectiviteit afgenomen wordt stapt als schoolbestuur in en krijgt de tijd om gefaseerd de verschillende locaties te migreren. <<Naam bestuur>> kan daarbij indien gewenst gebruik maken van aanbieders waarmee de coöperatie een raamcontract afsluit.

Aanbestedingen die nu worden uitgewerkt en waaraan <<naam bestuur>> kan deelnemen externe connectiviteit (het netwerk dat schoollocaties met elkaar verbindt en de internettoegang, anti-DDoS, firewalldiensten, vaste telefonie en colocatie/datacenter-diensten om uw servers te centraliseren) wifi en eventueel het interne vaste netwerk in de schoollocaties Informatiebeveiligingsdiensten die gerelateerd zijn aan de hierboven genoemde aanbestedingen worden direct meegenomen. Indien er voldoende vraag is kan de dienstverlening zich uitbreiden door overige informatiebeveiligingsdiensten in te kopen voor de scholen (zoals anti-spam, anti- virus, anti-phishing, URL/content-filtering en incidentdetectie en -responsdiensten)

Inspraak en vertegenwoordiging in de coöperatie

Uitgangspunten inrichting coöperatie De coöperatie: is van en voor schoolbesturen in het po en vo heeft een deugdelijke governance en controle voldoet aan de eisen voor inbesteding maakt overname aanbestedingsplicht mogelijk heeft efficiënt ingerichte inspraakstructuur biedt breed palet aan productcategorieën aan (van connectiviteit tot en met leermiddelen)

De coöperatie is een coöperatieve vereniging buitenschil Dubbele rechtsrelatie: 1. lidmaatschaps- relatie 2. overeenkomst (SLA) Bestuur (fac. intern Toezicht) Bevoegd gezagen worden lid en eigenaar van de coöperatie Ze hebben daarnaast een dienstverleningsovereenkomst met de coöperatie (dubbele rechtsrelatie) Ze houden toezicht op de buitenschil (doel, strategie, meerjarenplan etc.) In de binnenschil: bestuur en toezicht op de dagelijkse gang van zaken

Inrichting coöperatie Ledenraad wordt gekozen, bestaat uit vier kamers en is het hoogste orgaan PO Groot VO Groot Combinatie Klein(PO: 1000 leerlingen of minder is een klein bestuur; VO: 3500 leerlingen of minder is een klein bestuur) Bestuur in eerste instantie uit leden, later toegroeien naar professioneel directeur-bestuurder Raad van Commissarissen voor intern toezicht, bestaande uit deskundigen Op 20 april ligt dit voorstel voor, verwachting is dat me akkoord gaat Ledenraad bestaat uit 36 personen Bij oprichting eerste bestuur en ledenraad benoemen Vanwege de opbouwperiode in eerste instantie een bestuur bestaande uit leden, die meebouwen aan de organisatie in een richting die zij willen. Dat samen met een directeur met ruim mandaat. Na een eerste periode mogelijk overstap naar professioneel directeur-bestuurder. Statuten bieden daar ruimte voor. Mogelijkheid om te gaan werken met BV’s onder de coöperatie, vergelijkbaar met SURF. Verwachting dat dit snel zal gebeuren i.v.m. eerste aanbesteding

Rechten en plichten lidmaatschap Recht op basispakket en gekozen dienstverlening Deelname aan ledendagen en evenementen Inspraak via gekozen ledenraad Plichten Alleen instellingen voor primair en voortgezet onderwijs, publiek bekostigd, kunnen lid worden. Opzegtermijn van leden is 1 jaar Opzegtermijn van coöperatie (als lid niet meer aan voorwaarden voldoet) is 6 maanden Opzeggen kan financiële regeling tot gevolg hebben bij nadelige gevolgen voor coöperatie of andere leden. Reden voor beperking lidmaatschap: inbesteding (alleen aanbestedende diensten kunnen dan lid worden), beperking risico Ledenovereenkomst ligt op 20 april in concept voor

Wat zijn de kosten?

Lidmaatschapsfee Lidmaatschapsfee Besturen <1000 leerlingen: 1000 euro Besturen >1000 leerlingen: 2800 euro <<naam bestuur>> krijgt: Toegang tot kennis- en leergemeenschap leren en professionaliseren advies benchmarking

Inkoop- en dienstenfee <<naam bestuur>> betaalt inkoopfee om te profiteren van specifieke aanbestedingen Bedrag afhankelijk van aanbesteding <<naam bestuur>> betaalt dienstenfee om een specifieke dienst af te nemen Bedrag afhankelijk van kosten specifieke dienst

Samenwerkingspartners

Wie levert expertise en stabiliteit? In het ho en mbo is al een coöperatie die zich op ict-dienstverlening richt, namelijk SURF. Experts van SURF geven advies aan de coöperatie in po en vo en zijn nauw betrokken bij het ontwikkelen en inkopen van dienstverlening. Om te zorgen voor stabiliteit sluit de coöperatie een samenwerkingsovereenkomst met Kennisnet. Die overeenkomst houdt in dat een deel van de taken van de coöperatie bij Kennisnet wordt belegd.