Portfoliobegeleiding fase 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Instrumenten in het EVC-traject
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Herontwerp PDG-opleiding
De weg naar de competente docent
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Het opleidingsprofiel:
Proeve van Bekwaamheid
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Portfoliobegeleiding
Reflecteren en vooruitkijken
LOB in het PTA van het VMBO
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Gesprekstechnieken Les 4.
Doelloos of doelgericht
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Portfoliobegeleiding
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Portfoliobegeleiding fase 2 PDG Portfoliobegeleiding fase 2 De begeleider De professional Beroepsopdracht PDG compleet

Interpersoonlijke competentie: Leiding geven en zorgen voor een goede omgang met en tussen leerlingen. Pedagogische competentie: zorgen voor een veilige leeromgeving en bevorderen van persoonlijke, sociale en morele ontwikkeling. Ook: bevorderen van de ontwikkeling tot een zelfstandig en verantwoordelijk persoon. Vakinhoudelijke en didactische competentie: zorgen voor een krachtige leeromgeving en bevorderen van het leren. Organisatorische competentie: zorgen voor een overzichtelijke, ordelijke en taakgerichte sfeer en structuur in de leeromgeving. Competent in samenwerken in een team: zorgen dat het werk afgestemd is op dat van collega’s; bijdragen aan het goed functioneren van de schoolorganisatie. Competent in samenwerken met de omgeving: in het belang van de leerlingen een relatie onderhouden met ouders, buurt, bedrijven en instellingen. Competent in reflectie en ontwikkeling: zorgen voor de eigen professionele ontwikkeling en de professionele kwaliteit van de beroepsuitoefening. Stichting Beroepskwaliteit Leraren

1 2 3 4 5 6 Eindkwalifcitaties PDG Schematisch programma overzicht 2 3 4 Eindkwalifcitaties PDG 5 6 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten

Eindkwalifcitaties PDG Schematisch programma overzicht Eindkwalifcitaties PDG 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten

Inhoud portfolio fase 1 (dit is één pdf bestand) Fase 1 PDG Modules Inhoud portfolio fase 1 (dit is één pdf bestand) Eindkwalifcitaties PDG Inleiding PDG De docent De verbinder Algemene inhoudsopgave en inleiding Twee portfolio-opdrachten per module Ingevuld en ondertekend ontwikkelingsverslag door praktijk- en portfoliobegeleider Een reflectie op de kernopgave Ingevuld en door praktijkbegeleider ondertekend feedbackformulier Door portfoliobegeleider ingevuld en ondertekend contactenmomentformulier Formulieren rondom lesbezoek - lesvoorbereidingsformulier - lesevaluatieformulier - ondertekend observatieformulier 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft Deeltaken en resultaten 1.1 De docent draagt bij aan de onderwijsontwikkeling, innovatie en kwaliteitszorg vanuit een onderzoekende houding 1.1 1.3, 1.5 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 2.1, 2.2 2.3 1.1 2.2 Beheersindicatoren De docent denkt als teamlid mee hoe instellingsbeleid, wettelijke kaders en actuele vak- en beroepsinhoudelijke ontwikkelingen kunnen worden vertaald naar het onderwijs (= professionele ruimte van de docent). 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 3.1, 3.2 3.7 3.1, 3.2 3.3, 3.7 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan 4.1, 4.4 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 5.1, 5.2 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten 6.1

Inhoud portfolio fase 1 (dit is één pdf bestand) Fase 1 PDG Modules Inhoud portfolio fase 1 (dit is één pdf bestand) Eindkwalifcitaties PDG Inleiding PDG De docent De verbinder Algemene inhoudsopgave en inleiding Twee portfolio-opdrachten per module Ingevuld en ondertekend ontwikkelingsverslag door praktijk- en portfoliobegeleider Een reflectie op de kernopgave Ingevuld en door praktijkbegeleider ondertekend feedbackformulier Door portfoliobegeleider ingevuld en ondertekend contactenmomentformulier Formulieren rondom lesbezoek - lesvoorbereidingsformulier - lesevaluatieformulier - ondertekend observatieformulier 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft 1.1 1.3, 1.5 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 2.1, 2.2 2.3 1.1 2.2 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 3.1, 3.2 3.7 3.1, 3.2 3.3, 3.7 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan 4.1, 4.4 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 5.1, 5.2 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten 6.1

Ontwikkelbestand eindkwalificaties http://www.ontwerpstudiovisign.nl/ncoi  portfoliovoorlichting  ontwikkelbestand

2de fase Eindkwalifcitaties PDG Fase Schematisch programma overzicht Eindkwalifcitaties PDG Fase 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft Fase 1 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan 2de fase Fase 2 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten

Praktijkprogramma Fase 1 Fase 2 Schematisch programma overzicht Eindkwalifcitaties PDG Fase Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 1 14 EC PF Inleiding PDG De Docent De Verbinder 1 6 2 x PF 1 x MO Praktijkprogramma Modules EC Toetsvormen 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft Fase 1 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan Fase 2 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 2 14 EC PF, ME (assessment) 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten

Praktijkprogramma Fase 1 Fase 2 Schematisch programma overzicht Eindkwalifcitaties PDG Fase Praktijkprogramma Modules EC Toetsvormen 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft Fase 1 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 1 14 EC PF Inleiding PDG De Docent De Verbinder 1 6 2 x PF 1 x MO 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan Fase 2 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 2 14 EC PF, ME (assessment) De Begeleider 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming De Professional 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten Beroepsopdracht PDG compleet Leerlijn Pedagogiek en didactiek Leerlijn persoonlijke/professionele ontwikkeling Onderzoek, geïntegreerd in de gehele opleiding

Praktijkprogramma Fase 1 Fase 2 Schematisch programma overzicht Eindkwalifcitaties PDG Fase Praktijkprogramma Modules EC Toetsvormen 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft Fase 1 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 1 14 EC PF Inleiding PDG De Docent De Verbinder 1 6 2 x PF 1 x MO 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan Fase 2 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 2 14 EC PF, ME (assessment) De Begeleider 6 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming De Professional 6 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten Beroepsopdracht 6 PDG compleet 1 Totaal aantal EC 60 Leerlijn Pedagogiek en didactiek Leerlijn persoonlijke/professionele ontwikkeling Onderzoek, geïntegreerd in de gehele opleiding

met elkaar te kunnen verbinden/integreren. Schematisch programma overzicht Eindkwalifcitaties PDG Fase Praktijkprogramma Modules EC Toetsvormen In een portfolio-opdracht laat je zien dat je in staat bent de theorie en de praktijk met elkaar te kunnen verbinden/integreren. 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft Fase 1 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 1 14 EC PF Inleiding PDG De Docent De Verbinder 1 6 2 x PF 1 x MO 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan Fase 2 Leerlijn Persoonlijke professionele Ontwikkeling (Praktijk/stage) Portfolio fase 2 14 EC PF, ME (assessment) De Begeleider 6 DE 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming De Professional 6 MO 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten Beroepsopdracht 6 MO PDG compleet 1 PF Totaal aantal EC 60 = 1680 uur Leerlijn Pedagogiek en didactiek Leerlijn persoonlijke/professionele ontwikkeling PF = portfolio-opdracht. MO = moduleopdracht. DE = digitaal examen ME = mondeling examen (assessment) Onderzoek, geïntegreerd in de gehele opleiding

Inhoud portfolio fase 1 (dit is één pdf bestand) Fase 2 PDG Modules Algemene inhoudsopgave en inleiding Twee portfolio-opdrachten per module Ingevuld en ondertekend ontwikkelingsverslag door praktijk- en portfoliobegeleider Een reflectie op de kernopgave Ingevuld en door praktijkbegeleider ondertekend feedbackformulier Door portfoliobegeleider ingevuld en ondertekend contactenmomentformulier Formulieren rondom lesbezoek - lesvoorbereidingsformulier - lesevaluatieformulier - ondertekend observatieformulier Eindkwalifcitaties PDG De Begeleider De Professional Beroepsopdracht PDG compleet Resultaten (beheersindicatoren) 1.1 De docent draagt bij aan de onderwijsontwikkeling, innovatie en kwaliteitszorg vanuit een onderzoekende houding 1.1, 1.2, 1.4 1.5 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professioneel is en blijft 2. De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma 2.3 3. De docent voert een onderwijsprogramma uit 3.4, 3.5 3.6, 3.7 3.7 4. De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan 4.2, 4.3, 4.4 4.5, 4.6 5. De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming 5.3 5.3 6. De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten 6.1, 6.2

Inhoud portfolio fase 2 (dit is één pdf bestand) Algemene inhoudsopgave en inleiding. Twee portfolio-opdrachten per module. Ingevuld en ondertekend ontwikkelingsverslag door praktijk- en portfoliobegeleider Een reflectie en minimaal drie bewijsstukken inclusief verantwoording per taak uit het kwalificatiedossier van de docent mbo. Een door praktijkbegeleider ingevuld en ondertekend feedbackformulier Een door de portfoliobegeleider ingevuld en ondertekend contactenmomentformulier Formulieren rondom lesbezoek - lesvoorbereidingsformulier - lesevaluatieformulier - ondertekend observatieformulier Een uitwerking van zijn persoonlijke onderwijsvisie

Kernopgaven Kernopgaven zijn kritische beroepssituaties, zoals problemen, dilemma’s en/of kansen, waar een docent mbo regelmatig mee in aanraking komt en waarbij van hem een aanpak en oplossing wordt verwacht. Van een docent mbo wordt verwacht dat hij kan omgaan met de volgende kernopgaven: Kwalificatie: (verbinden (schoolse) theorie en werkplekleren. Socialisatie: beroepsidentiteit & burgerschap. Persoonsvorming: (zelf)redzaamheid, doelgerichtheid en ondernemend.

Reflectie Reflecteren is ‘innerlijk schouwen’; door nadenken en na- voelen de ervaringen op die manier opnieuw te doorleven. Reflecteren door middel van STARR en het model van Korthagen: 08:55

Doel van reflecteren is kritisch nadenken over het eigen handelen. Bewustwording kan leiden tot nieuw (professioneel) gedrag. Dit verloopt in vier fasen: Onbewust - onbekwaam Bewust - onbekwaam Bewust - bekwaam Onbewust - bekwaam DOES

Reflectie m.b.v. STARR-methode 08:55-09:00

Situatie Reflectie Taak Resultaat Actie Wat was de situatie? Wat gebeurde er? Wie waren erbij betrokken? Waar en wanneer speelde het zich af? Reflectie Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met het resultaat? Wat zou je de volgende keer anders doen? Wat heb je daarvoor nodig? Welke competenties zijn belangrijk om in te zetten? Taak Algemeen Wat was je taak? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht Persoonlijk Wat wilde je bereiken? Wat waren je verwachtingen? Wat vond je dat je moest doen? 09:00-09:05 Resultaat Wat kwam er uit? Hoe is het afgelopen? Wat was het effect? Hoe reageerden anderen? Actie Wat heb je precies gezegd/gedaan? Hoe was je aanpak? En toen? Hoe werd er gereageerd? Hoe reageerde jij?

Reflectie volgens Korthagen Uitproberen is tegelijkertijd nieuw handelen en hiermee start de cyclus (opnieuw) op. 09:05-09:10 Volgens het STAR-model Wat was de concrete situatie? Wat was mijn taak binnen deze situatie? Welke concrete acties heb ik in deze situatie ondernomen? Wat was het resultaat van deze acties?

Reflectie volgens Korthagen Terugblikken: wat gebeurde er concreet? Wat zag ik? Wat deed ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? 09:05-09:10

Reflectie volgens Korthagen Bewustwording van essentiële aspecten Wat betekent dit nu voor mij? Wat is het probleem (of de positieve ontdekking)? Wat heeft dat allemaal veroorzaakt? Waar heeft het mee te maken? 09:05-09:10

Reflectie volgens Korthagen Alternatieven Welke alternatieven zie ik? (oplossingen of manieren om gebruik te maken van mijn ontdekking) Welke voor- en nadelen hebben die? Wat neem ik me nu voor, voor de volgende keer? 09:05-09:10

Reflectie volgens Korthagen Uitproberen Wat wil ik bereiken? Waar wil ik op letten? Wat wil ik uitproberen en bereiken? 09:05-09:10

Beoordelingscriteria portfolio Voor een voldoende beoordeling dienen alle onderdelen uit het portfolio deel 1 met een voldoende te worden beoordeeld. Beoordeling algemeen: algehele verzorging en leesbaarheid Is het portfolio voorzien van alle verplichte onderdelen zoals vermeld in de exameninformatie (inclusief alle formulieren rondom werk- /lesbezoeken te weten lesvoorbereidings-, lesevaluatie- en ondertekend observatieformulier lesbezoek, alle documenten gebundeld in één pdf-document)? Is de structuur van het portfolio, inclusief de uitwerkingen van de losse onderdelen, zoals weergegeven in de exameninformatie? Is het portfolio in correct Nederlands, op 3F-niveau (zie bijlage 5) geschreven en zijn de taal en zinsbouw in orde?

Beoordelingscriteria portfolio Beoordeling portfolio-opdrachten deel 1 Zijn de portfolio-opdrachten uitgewerkt conform de opdrachtbeschrijving? Is in de uitwerking van de portfolio-opdrachten de theorie aantoonbaar toegepast in de praktijk? Toont de student in zijn uitwerkingen aan de kennis, vaardigheden en houding te hebben die nodig zijn in de beroepspraktijk? Beoordeling ontwikkelingsverslag Laat de student zien dat hij inzicht heeft in de nog te ontwikkelen eindkwalificaties (en beheersingsindicatoren) in relatie tot het startbekwaamheidsniveau? Biedt het ontwikkelingsverslag voldoende handvatten om het startbekwaamheidsniveau in fase 2 te behalen?

Beoordelingscriteria portfolio Beoordeling reflectie op kernopgaven Heeft de student alle stappen uit het reflectiemodel van Korthagen gevolgd? Laat de student in zijn reflecties op de kernopgaven zien dat hij kan reflecteren op zijn eigen ontwikkeling? Toont de student in het uitwerken van de stappen aan dat hij voldoende diepgang creëert door kritisch te zijn op zowel zichzelf als zijn eigen functioneren? Gebruikt de student relevante theorie om eventueel gesignaleerde patronen te verklaren? Persoonlijke onderwijsvisie en beroepsethiek (Portfolio-opdracht Inleiding PDG) Verwoordt en verantwoordt de student zijn onderwijsvisie mede op basis van theoretische concepten, actuele inzichten en relevante maatschappelijke ontwikkelingen? Laat de student in zijn onderwijsvisie zien op welke wijze hij zich als professional verder wil ontwikkelen? Formuleert de student zijn visie op HBO-niveau?

Beoordelingscriteria portfolio Beoordeling feedbackformulier Is het feedbackformulier correct ingevuld en voorzien van handtekening door de praktijkbegeleider? Beoordeling contactformulier Is het contactformulier correct ingevuld en voorzien van handtekening door de portfoliobegeleider?

VRAAK-Bewijsstukken Bewijsstukken die je wilt aanvoeren moeten voldoen aan de VRAAK-criteria. Variatie: is de ervaring opgedaan in verschillende situaties/contexten? Relevantie: zegt dit bewijs daadwerkelijkheid iets over de beheersing van het werkproces en kunnen met dit bewijs één of meer competenties worden aangetoond? Authenticiteit: is dit echt door deze kandidaat gedaan? en niet door een collega? Actualiteit: hoe lang is het geleden dat dit bewijs is geleverd en wat zegt dat over de beheersing van het werkproces of de competentie nu? Kwantiteit: is de ervaring in een bepaald competentiedomein opgedaan in een voldoende lange periode, oftewel: hoe lang en hoe intensief heeft de kandidaat hier ervaring in opgedaan?

Voorbeeld controleschema Portfolio Dit schema is bedoeld als voorbeeld en niet als standaard te gebruiken.