Verantwoorden vanuit eenvoud en de bedoeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Stimuleringsprogramma Welzijn Nieuwe Stijl Dinsdag 11 mei 2010.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Doel en taak van de hulpverlening
De wereld van de gemeente
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Project oriëntatie op het beroep
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Resultaatgericht Samenwerken
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
A+O project Co-creatie in de praktijk
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
bij kwaliteit en outcome
Maatschappelijk partnerschap in kwaliteit
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Gemeentelijke inkoop decentralisaties
Basistekst : Talentontwikkeling
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Team charter Instrument.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Monitoring Vooral om van te leren.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Verantwoorden vanuit eenvoud en de bedoeling Is makkelijker gezegd dan gedaan Rutger Hageraats – NJI Diemen – 13 oktober 2017

Rechtmatigheidstoets DE COMPLEXITEIT VAN ANDERS VERANTWOORDEN Aanbesteden Overheidssturing Rechtmatigheidstoets Budgettair kader Resultaat Maatwerk De bedoeling www.nji.nl | 21-2-2017

… is niet nieuw maar wordt gelukkig steeds vaker serieus genomen Het vraagstuk…. De inhoudelijke ambities van de transformatie en de toets op rechtmatigheid lijken elkaar in de praktijk in de weg te zitten De administratieve lasten zijn hoog De overheid (politiek en ambtelijk) is niet eenduidig in zijn sturing Ambities en regels zijn verkokerd We willen grip op de werkelijkheid dus meten wat er gebeurt … is niet nieuw maar wordt gelukkig steeds vaker serieus genomen www.nji.nl | 21-2-2017

Wat zien we in de praktijk gebeuren? 1. Verkokering De ambitie is integraal en maatwerk, beleid en regels doen echter verschillende dingen. Gaat voor 80% goed, maar bij complexe problemen juist niet. Multiprobleemgezinnen Kwetsbare jongeren 16-27 Kwetsbare kinderen in speciaal onderwijs Verbinding onderwijs-jeugdhulp Mantelzorg www.nji.nl | 21-2-2017

Wat zien we in de praktijk gebeuren. 2 Wat zien we in de praktijk gebeuren? 2. Maatschappelijke resultaten en sturing op afzonderlijke diensten gaan niet altijd samen De oplossing van, complexe, maatschappelijke of individuele vraagstukken vragen om een samenspel van formele en informele activiteiten. Maatschappelijke resultaten zijn niet direct stuurbaar. Om toch grip te krijgen op doelmatige besteding van middelen neigt de overheid naar contractering/financiering van individuele instellingen met afgebakende budgetten en afspraken. Dat maakt maatwerk en creatieve oplossingen niet makkelijk. En je weet vooraf niet of er gebeurt wat nodig is. www.nji.nl | 21-2-2017

Zomaar een aanbestedingsdocument, met twee boodschappen… Gedetailleerde werkvelden en productgroepen gekoppeld aan tarieven en uitgebreide verantwoordingseisen De opdrachtgever verwacht van opdrachtnemers dat zij in onderlinge samenwerking - het individueel organisatorisch belang overstijgend - invulling geven aan deze verantwoordelijkheid (bieden van juiste ondersteuning aan burgers). Opdrachtnemers worden geacht af te zien van een sterke wervende profilering van het eigen aanbod richting cliënten. www.nji.nl | 21-2-2017

Analysemodel Sturen op kwaliteit 1. Ambities jeugd- en onderwijsbeleid op basis van monitoring 2. Maatschappelijke resultaten formuleren en meetbaar maken 5. Outcome voorzieningen 4. Kwaliteit input 3. Activiteiten burgers, onderwijs, jeugdhulp, leerplicht, etc Het NJi heeft een kwaliteitsmodel ontwikkeld die gemeenten en schoolbesturen behulpzaam is bij een meer gezamenlijke sturing op de activiteiten en de kwaliteit daarvan. Samenwerken is geen doel op zich, het gaat om de vergroten van kansen voor de opgroeiende jeugd. Door te focussen op de staat van de jeugd in een wijk, gemeente of regio op basis van beschikbare gegevens en deze te gebruiken om concrete, meetbare doelen te formuleren, zijn gemeenten en schoolbesturen in staat betere resultaten te boeken. Ze kunnen hun activiteiten richten op de doelen en afspraken maken over de kwaliteit van de activiteiten die de outcome versterken. Kennis over kwaliteit en effectiviteit en het meetbaar maken daarvan, ondersteunt dit proces. Samen met een proces van leren en ontwikkelingen door zowel professionals en beleidsmakers ontstaat zo een kwaliteitscyclus. 6. Verbeteracties met kennisgebruik www.nji.nl | 25-11-2016

Wat zien we in de praktijk gebeuren? 3. Overheid wil loslaten en sturen Burgers, professionals en het sociale netwerk worden aangesproken op eigen kracht, versterken zelfredzaamheid, vraaggericht werken, out-of-the-box oplossingen, netwerken… Maar diezelfde overheid stuurt individuele instellingen ook via aanbesteding (= marktwerking), contracten, afgebakende budgetten en resultaatfinanciering En gemeenteraden sturen op maatschappelijke resultaten vaak vertaald naar indicatoren, en spreken wethouders aan op incidenten, slechte dienstverlening. www.nji.nl | 21-2-2017

Wat zien we in de praktijk gebeuren. 4 Wat zien we in de praktijk gebeuren? 4. Hoge administratieve lasten die afleiden van inhoud Financiële registraties, cliëntdossiers, urenverantwoording, juridische handelingen… ze komen voort uit verschillende regels en wetten, we zijn gewoon het te accepteren omdat ze zo moeilijk beïnvloedbaar zijn. www.nji.nl | 21-2-2017

Wat zien we in de praktijk gebeuren. 5 Wat zien we in de praktijk gebeuren? 5. Inhoud en rechtmatigheid lijken gescheiden werelden De overheid kent een uitgebreid en gedetailleerd stelsel van regels en procedures rond begroting en verantwoording, rechtmatigheid, inkoop diensten, privacy etc. Wetten en regels die niet van het sociaal domein zijn maar die de uitvoering wel beïnvloeden. Aanbestedingswetgeving Privacywetgeving Besluit Begroting en Verantwoording Eigen gemeentelijk beleid, zoals beschikkingen Hoe stemmen inhoudelijke beleidsmakers en toetsers, accountant en inspecteurs vooraf af om achteraf problemen te voorkomen? www.nji.nl | 21-2-2017

Met de wethouder als grote steun in de rug??? De professional als oplosser van stelselproblemen??? Met de wethouder als grote steun in de rug??? www.nji.nl | 21-2-2017

De dominantie van regels en geld Bestuurders en managers gedragen zich uiteindelijk naar wat de meest dominante prikkels hen opleggen. www.nji.nl | 21-2-2017

Verantwoording en sturing zijn twee kanten van dezelfde medaille… … en accountants en inspecteurs doen wat jij ze vraagt… www.nji.nl | 21-2-2017

De overheidssturing ontwikkelt zich… 1945-1965: verzuiling, corporatisme met steun overheid 1965-1980: ontzuiling, economische groei, maakbare samenleving, regulering en planning 1980-1995: economische crisis, kritiek verzorgingsstaat, terugtreden, deregulering en privatisering. 1995- nu: internationalisering, digitalisering, economische groei en crisis wisselen af, onderhandelingen, samenwerking Van bureaucratisch model naar verzakelijking en contractering naar… netwerksamenleving en regie? www.nji.nl | 21-2-2017

Ambtelijke verkenning programma sociaal domein Van basis op orde naar stip op de horizon “Uit de huidige situatie komt de behoefte voort om te onderzoeken hoe de verantwoording van gemeentelijke uitgaven in het sociale domein op een nieuwe wijze vorm kan worden gegeven, zodat deze aansluit bij het transformeren vanuit “eenvoud en de bedoeling”. Daarmee wordt de transformatie ook beter ondersteund. Dit vraagt om het bepalen van een zogenoemde stip op de horizon. Hierbij kan het een mogelijkheid zijn om de verantwoording primair te richten op het beoordelen van de inrichting van de administratieve processen en de werking van het stelsel als geheel en niet op de controle van afzonderlijke prestaties en daaraan verbonden lasten. Dit betekent een verschuiving van verantwoording op “outputniveau“ naar verantwoording op “outcome- en stelselniveau”. Dit alles met zo minimaal mogelijke controlelasten.” www.nji.nl | 21-2-2017