Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving ISK Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving Harma Graveland Bianca Padding
Programma Introductie Veilige leeromgeving Differentiatie
Wie zijn wij? Harma Graveland coördinator ISK Wolfsbos docent, mentor ISK/NT2 remedial teacher (Master SEN) Bianca Padding docent, mentor ISK/NT2, M&M Toelichten: expertise opgedaan als remedial teacher en opleiding Master SEN bij het differentieren
ISK Wolfsbos De ISK is een afdeling van RSG Wolfsbos in Hoogeveen. Gestart in april 2015 1 klas In december 2015 4 klassen September 2016 – tot heden 3 klassen
Huidige situatie 1 klas AMV/AZC (15 ll.) 2 klassen regulier/statushouders (30 ll.) daarnaast: extra begeleiding: 15 geschakelde leerlingen we werken met 10 vrijwilligers Statushouders klassen zijn ingedeeld op leeftijd.
Een veilige (leer)omgeving Zelf-ontplooiing Erkenning en waardering Sociale behoefte en acceptatie Zekerheid en veiligheid Fysiologische behoeften De Piramide van Maslow is een goede taxonomie om aan te geven wat de hiërarchie is in de menselijke basisbehoeften. Met in de basis van de piramide de fysiologische behoeften zoals eten, drinken en slapen. Daarna behoefte aan veiligheid en zekerheid. De laag daarboven is sociale acceptatie. Op de vierde plaats komt waardering en erkenning en in de top van de piramide komt zelfontplooiing.
Wat doet een onveilige (leer)omgeving? Ballon oefening
Een veilige (leer)omgeving Welke maatregelen kunnen worden genomen? Handelen Jullie hebben in je organisatie zelf ook dingen die je doet om een veilige leeromgeving te creëren. 5 minuten in tweetallen overleggen? Daarna doen we kort een rondje? Organisatie Regels
Hoe doen wij het? Regels Handelen Organisatie Te laat komen Mobielgebruik Nederlands praten in de klas … Handelen Groeten, oogcontact, welkom heten Respect, vertrouwen, betrokkenheid Open houding, Inleven in de ander Luisteren naar elkaar Organisatie Belangrijke rol mentor Eigen lokaal Lesrooster Pauzes (ruimte, tijden) Deelschakelen Eigen handelen: hoe breng ik dat over. Bijvoorbeeld het omgaan met trauma’s / trauma-sensitief lesgeven Hoe ga je om met regels?
Differentiëren
Welke verschillen zijn er in onze klassen? leervoorkeuren leeftijd (11-19 jaar) motivatie uitstroomprofielen en fasen De situatie in onze klassen taal cultuur achtergrond
Waarom differentiëren? Rondje met antwoorden op flap-over
Waarom differentiëren wij? We willen tegemoet komen aan de grote verschillen tussen de leerlingen. We willen een optimaal rendement uit de lessen halen. We willen leerlingen blijven motiveren. De verschillen in onze klassen zijn zo groot, we moeten wel: noodzaak!
Wat is er nodig? VISIE URGENTIE PLAN MIDDELEN COMPETENTIES = VERANDERING X urgentie plan middelen competenties VERWARRING visie WEERSTAND CHAOS FRUSTRATIE ANGST In de vorige dia is onze visie (waarom belangrijk?) en urgentie (noodzaak) aan de orde gekomen. Ik ga in de volgende dia’s in op Plan, Middelen en Competenties
Plan en Middelen Dossier, observaties, toetsresultaten, gesprekken VERZAMELEN EN ANALYSEREN LEERLINGGEGEVENS Dossier, observaties, toetsresultaten, gesprekken Klassenmap INDIVIDUELE HANDELINGSPLANNEN Beginsituatie, doelen, aanpak, evaluatie Bespreking met leerling, ouders, collega’s GROEPSPLANNEN Overzicht gegevens, doelen, aanpak, evaluatie
In de les de leerlingen werken zelfstandig aan eigen programma de leerlingen werken in groepjes werken volgens een lesmodel (IGDI) Zijn jullie bekend met het IGDI-model. In kort volgend scherm
IGDI: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie Zelfstandig verwerken Start van de les Feedback Verlengde instructie Intensieve verlengde instructie Presentatie / interactieve directe groepsinstructie Begeleid inoefenen Afsluiting dagelijkse terugblik, lesdoelen aangeven, actualiseren van voorkennis kleine stappen, concreet, demonstreren, uitleggen korte en duidelijke opdrachten, denken-delen-uitwisselen, differentiëren in vraagstelling doelen, knelplunten, werkhouding, vooruitblik, korte activerende afsluiter Gezamenlijke start, instructie en inoefenen Congruente differentiatie met drie niveaugroepen Gezamenlijke feedbackronde en afsluiting
Competenties Zelf-regulatie Omgaan met verschillen Passende werkvormen De vijf rollen van de leraar Kennis en ervaring docenten Wat heb je nodig om te kunnen differentiëren?
Waar lopen jullie tegenaan? rondje
Het effect van het werken met groepsplannen volgens het Onderzoek IGDI model Praktijkgericht onderzoek Master Sen Harma Graveland Het effect van het werken met groepsplannen volgens het IGDI-model
Organisatie
Organisatie
Onderwijsleer-klimaat
Onderwijsleerklimaat
Instructie
Instructie