Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Werken naar onderwijsbehoeften
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Hogescholen in Dialoog
Collectief portfolio groep 3
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Kansrijke combinatiegroepen
Effectieve instructie
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatie-avond groep 4-5
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Interculturele klassen, ouders en buurten
Coaching in regioleren
Wat is coöperatief leren?
De vijf rollen van de leraar
Ouderen en activiteiten
Kringgesprek Religie Introductie cursus 3.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Ouderinformatie avond
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Differentiatie in de klas
Schoolgroepbijeenkomst
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Koppeling visie en praktijk
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Doubleren.
Jij als Werkplekbegeleider!
Communicatie 5e les.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving ISK Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving Harma Graveland Bianca Padding

Programma Introductie Veilige leeromgeving Differentiatie

Wie zijn wij? Harma Graveland coördinator ISK Wolfsbos docent, mentor ISK/NT2 remedial teacher (Master SEN) Bianca Padding docent, mentor ISK/NT2, M&M Toelichten: expertise opgedaan als remedial teacher en opleiding Master SEN bij het differentieren

ISK Wolfsbos De ISK is een afdeling van RSG Wolfsbos in Hoogeveen. Gestart in april 2015 1 klas In december 2015 4 klassen September 2016 – tot heden 3 klassen

Huidige situatie 1 klas AMV/AZC (15 ll.) 2 klassen regulier/statushouders (30 ll.) daarnaast: extra begeleiding: 15 geschakelde leerlingen we werken met 10 vrijwilligers Statushouders klassen zijn ingedeeld op leeftijd.

Een veilige (leer)omgeving Zelf-ontplooiing Erkenning en waardering Sociale behoefte en acceptatie Zekerheid en veiligheid Fysiologische behoeften De Piramide van Maslow is een goede taxonomie om aan te geven wat de hiërarchie is in de menselijke basisbehoeften. Met in de basis van de piramide de fysiologische behoeften zoals eten, drinken en slapen. Daarna behoefte aan veiligheid en zekerheid. De laag daarboven is sociale acceptatie. Op de vierde plaats komt waardering en erkenning en in de top van de piramide komt zelfontplooiing.

Wat doet een onveilige (leer)omgeving? Ballon oefening

Een veilige (leer)omgeving Welke maatregelen kunnen worden genomen? Handelen Jullie hebben in je organisatie zelf ook dingen die je doet om een veilige leeromgeving te creëren. 5 minuten in tweetallen overleggen? Daarna doen we kort een rondje? Organisatie Regels

Hoe doen wij het? Regels Handelen Organisatie Te laat komen Mobielgebruik Nederlands praten in de klas … Handelen Groeten, oogcontact, welkom heten Respect, vertrouwen, betrokkenheid Open houding, Inleven in de ander Luisteren naar elkaar Organisatie Belangrijke rol mentor Eigen lokaal Lesrooster Pauzes (ruimte, tijden) Deelschakelen Eigen handelen: hoe breng ik dat over. Bijvoorbeeld het omgaan met trauma’s / trauma-sensitief lesgeven Hoe ga je om met regels?

Differentiëren

Welke verschillen zijn er in onze klassen? leervoorkeuren leeftijd (11-19 jaar) motivatie uitstroomprofielen en fasen De situatie in onze klassen taal cultuur achtergrond

Waarom differentiëren? Rondje met antwoorden op flap-over

Waarom differentiëren wij? We willen tegemoet komen aan de grote verschillen tussen de leerlingen. We willen een optimaal rendement uit de lessen halen. We willen leerlingen blijven motiveren. De verschillen in onze klassen zijn zo groot, we moeten wel: noodzaak!

Wat is er nodig? VISIE URGENTIE PLAN MIDDELEN COMPETENTIES = VERANDERING X urgentie plan middelen competenties VERWARRING visie WEERSTAND CHAOS FRUSTRATIE ANGST In de vorige dia is onze visie (waarom belangrijk?) en urgentie (noodzaak) aan de orde gekomen. Ik ga in de volgende dia’s in op Plan, Middelen en Competenties

Plan en Middelen Dossier, observaties, toetsresultaten, gesprekken VERZAMELEN EN ANALYSEREN LEERLINGGEGEVENS Dossier, observaties, toetsresultaten, gesprekken Klassenmap INDIVIDUELE HANDELINGSPLANNEN Beginsituatie, doelen, aanpak, evaluatie Bespreking met leerling, ouders, collega’s GROEPSPLANNEN Overzicht gegevens, doelen, aanpak, evaluatie

In de les de leerlingen werken zelfstandig aan eigen programma de leerlingen werken in groepjes werken volgens een lesmodel (IGDI) Zijn jullie bekend met het IGDI-model. In kort volgend scherm

IGDI: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie Zelfstandig verwerken Start van de les Feedback Verlengde instructie Intensieve verlengde instructie Presentatie / interactieve directe groepsinstructie Begeleid inoefenen Afsluiting dagelijkse terugblik, lesdoelen aangeven, actualiseren van voorkennis kleine stappen, concreet, demonstreren, uitleggen korte en duidelijke opdrachten, denken-delen-uitwisselen, differentiëren in vraagstelling doelen, knelplunten, werkhouding, vooruitblik, korte activerende afsluiter Gezamenlijke start, instructie en inoefenen Congruente differentiatie met drie niveaugroepen Gezamenlijke feedbackronde en afsluiting

Competenties Zelf-regulatie Omgaan met verschillen Passende werkvormen De vijf rollen van de leraar Kennis en ervaring docenten Wat heb je nodig om te kunnen differentiëren?

Waar lopen jullie tegenaan? rondje

Het effect van het werken met groepsplannen volgens het Onderzoek IGDI model Praktijkgericht onderzoek Master Sen Harma Graveland Het effect van het werken met groepsplannen volgens het IGDI-model

Organisatie

Organisatie

Onderwijsleer-klimaat

Onderwijsleerklimaat

Instructie

Instructie