Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Geld verdienen met trends
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Kamer van Koophandel Haaglanden
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Het nut van Business Planning
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 5. Social Media II.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
De marketing van kennis
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Sector, Firm Size and ICT investments
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
What will you do to change the
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Les 5: Het marketingplan
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Presentatie bedrijfsplan
Marketingmix J. Kamphuis AOC Oost 2018
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Dit is onze bedrijfsnaam
Vergadering Personeelsdienst
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Marketing Week 1, les 2 De onderzoeksvraag.
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Verkoopt en handelt verkoop af
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017 Marketing les 2 Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017

Onderwerpen van vandaag Doelgroep (huiswerk bespreken) Rogers  Innovatietheorie PMC = Product Markt Combinatie Marketing Mix Sellogram

Kernbegrippen vorige les Wat is Marketing? Het succes van Jumbo Hebben goed geluisterd naar hun klanten Geven de klanten wat ze willen (7 zekerheden) Het succes van elke onderneming komt neer op wat de klanten doen Bedrijfseconomie Marketing P&O Operationeel Financieel Ondernemingsplan

Opdracht voor vandaag Een doelgroep beschrijf je aan de hand van 5 specifieke kenmerken. Zoek eens op wat ze betekenen: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag psychografisch http://www.leerwiki.nl/Hoe_segmenteer_je_een_markt

Everett Rogers Niet iedereen neemt even snel een nieuw product in gebruik Everett M. Rogers is widely known as the inventor of the "Diffusion of Innovation” theory from his research on how farmers adopt agricultural innovations. After pursuing a degree in agriculture, Rogers earned his PhD in Sociology and Statistics at Iowa State University. His doctorate work stemmed from both his personal interest in understanding why farmers in Iowa, including his father, resisted using such new inventions in their fields as high-yielding hybrid seed corns, chemical fertilizers and weed sprays as well as how such new applications diffuse among farmers over time. Rogers reviewed the existing studies on diffusion of innovations from educational, medical and marketing domains and found considerable similarities among these different disciplines. His 1962 book, Diffusion of Innovations, gave him academic fame and still remains the second most cited book title in social sciences today.

INNOVATIETHEORIE Deze beschrijving volgt de verschillende groepen mensen die het product aanschaffen Het model is ook te gebruiken om de volwassenheid van het product uit te drukken; introductie, groei, volwassenheid, verzadiging en teruggang

PMC’s Een PMC is een combinatie van één van je producten met een doelgroep Iedere product-markt-combinatie vergt een eigen marketingstrategie Een PMC-matrix geeft aan welke producten voor welke groepen afnemers interessant zijn

Marketing Mix

MARKETING MIX

Product Essentie Kern Toevoegingen Waarvoor dient het? Wat is het precies? Materiaal, kleur, formaat, etc. Toevoegingen Garantie Handleiding Verpakking

USP Iets wat de moeite waard is om over te praten Iets wat de moeite waard is om voor om te fietsen Iets wat je op facebook zet

Prijsstrategieën Kostengerichte prijsstelling Inkoopwaarde Opslagpercentage Kostenplaatsen Klantgerichte prijsstelling Hoeveel is de klant bereid te betalen? Psychologische prijzen Concurrentiegerichte prijsstelling Premium pricing Me too pricing Stay out pricing Put out pricing

Plaats / distributie / logistiek Directe distributie Indirecte distributie lang kanaal kort kanaal Producent Groothandel Detailhandel Klant

PROMOTIE Als het niet opmerkelijk is, wordt je idee niet verspreid Het gevaarlijkste wat je doen kunt, is op safe spelen

De tijden veranderen

Nog 2 P’s PERSONEEL Welke kennis moeten onze werknemers hebben? Over welke vaardigheden moeten onze werknemers beschikken? Welke werkhouding verwachten wij van onze werknemers? Hoe belonen wij ons personeel? Hoe sturen wij ons personeel aan? Welke waarden en normen vinden wij belangrijk? Welke opleidingen bieden wij aan? Wat zijn de carrièremogelijkheden voor ons personeel?

NOG 2 P’s; PROCES ; Vragen die de ondernemer zich hierbij stelt; Welke stappen moet een klanten nemen om een aankoop te doen? Welke procedure volgen we als een klant hulp nodig heeft? Welk protocol volgen we als een klant langer moet wachten? Wanneer verstrekken we tijdig en op de juiste wijze informatie over levertijden? Welke procedure volgen we als een klant ontevreden is? Proces; Alles wat ervoor zorgt dat het aankoopproces zo vloeiend mogelijk verloopt.

Doelgroep is een min of meer homogene klantengroep zo nauw mogelijk omschreven marktsegmentatie type eens onze doelgroep in op google Opdracht: Omschrijf zo nauw mogelijk de doelgroep van HelloFresh Beschrijf de Marketing Mix van Hello Fresch

Groepsdiscussies Wat is het eigen belang bij de aankoop van de volgende artikelen? Wat zijn de beïnvloedingsmomenten? Allways Ultra Hondenlijn Zak chips Zak paardenbrokken

Marketing Mix Model van Lauterborn: de 4 C’s Consumentenoplossing (Product) Cost to the Customer (Prijs/kwaliteit) Convenience / gemak (Plaats) Communicatie (Promotie)

Sellogram Hiermee ontdek je waarop je de nadruk moet leggen in je promotie

SELLOGRAM OPDRACHT; Maak een Sellogram voor een Samsung smartphone.

Opdracht voor volgende week Omschrijf een product Essentie, kern en toevoegingen Specificeer je doelgroep Geografisch, demografisch, etc. Bepaal de prijsstelling distributie promotie → maak een sellogram.