Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Maartens College 27 april 2012
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Aanleiding • Kennisdelen is taboe – Slechte beschikbaarheid – Niet transparant • Techniek ontwikkelt zeer snel • Er is weinig ervaring dus keuzes moeilijk.
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Stichting Dijk van een Kust
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
VTB Technasium Vakcollege
Edukans 4 april 2017.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
NME: kiezen, leren, meedoen
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Transdisciplinaire projecten
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
SOTOS bouwt met U een school in Sindian in Senegal.
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
ViaVia Info-presentatie
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
aantrekkingskracht van informatica
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Innovatief Basisonderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Sociale Energietransitie.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
“Omgeving in beweging”
CoE / KennisDC Logistiek
CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
ONZ bij ons op school.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting” Klimaattop Noord NL Groningen, 9 november 2017

Stelling 1 “ Bij circulaire economie gaat het vooral om het efficiënt en milieuvriendelijk verwerken van afval. ”

Stelling 2 “ Inmiddels is het onderwerp circulaire economie integraal opgenomen in onderwijsprogramma’s. ”

Stelling 3 “ Circulair economie wordt vooral vanuit ‘Brussel’ gestuurd en als Noord-Nederland kunnen we slechts volgen. ”

Aanleiding .eu

24 april 2017 12 concrete aanbevelingen, waaronder nr. 9: “Geef duurzaamheid een belangrijke plek in het onderwijs. Ons onderwijs heeft een belangrijke taak om kinderen en jongeren voor te bereiden op een duurzamere wereld. Het thema duurzaamheid geeft inzicht in hoe mensen samen kunnen leren om binnen ecologische grenzen een leefbare, eerlijke en houdbare wereld te creëren. Geef ruimte en ondersteuning aan scholen om duurzaamheid een belangrijke plek te geven in het curriculum.”

Cofinanciering Partners Stichting SRF

Basisonderwijs Voortgezet onderwijs MBO HBO / WO Bedrijfsleven Overheid Burgers Onderwijs Overige maatschappelijke actoren

Inventarisatie Circulaire economie in het onderwijs en de lokale omgeving in de bedrijfsvoering in de samenwerking onderwijs-bedrijven Initiatieven voor kennisdeling en –ontwikkeling ‘Good practices’

Inventarisatie: interviews 7 basisscholen 5 NME-centra 3 maatschappelijke organisaties 5 VMBO-scholen 5 HAVO/VWO-scholen 7 MBO-instellingen* * Noord-Nederland 4 HBO-instellingen* 1 universiteit* 9 ondernemersverenigingen 5 individuele MKBers 6 gemeenten 1 provincie

1. Circulaire economie is een lastig thema Het begrip zorgt voor verwarring Afval, duurzaamheid, recycling, energiebesparing, etc. Lesmateriaal is nog onvoldoende beschikbaar (of vindbaar) Circulaire economie is nog niet bekend genoeg, bij leerlingen én docenten, om er werk van te maken “ Hoe krijg je dat nu bij de kinderen helder, dat materialen rondgaan in een cirkel? — Docent VMBO ”

2. Afhankelijk van Enthousiaste docenten Docenten ontberen kennis Geen structureel onderdeel van curricula Geen selectiecriterium bij stageplaatsen Afhankelijk van individuele docenten Enthousiasme Binding Interesse “ We willen en kunnen leren van elkaar, maar het gaat ook om dat mentale steuntje in de rug dat je nodig hebt als je binnen jouw organisatie duurzaamheid wil bevorderen. — ROC ”

“ ” 3. Circulaire Economie? Duidelijke verschillen tussen opleidingen Meer aandacht voor circulaire economie en duurzaamheid in technische opleidingen Weinig aandacht in economische/bedrijfskundige studies “ In de bedrijfskundige curricula is circulaire economie eigenlijk geen onderwerp van betekenis op dit moment. — HBO-instelling ”

4. Samenwerking met het Bedrijfsleven Vooral het mbo heeft een nauwe band met het bedrijfsleven, maar weinig rond circulaire economie en duurzaamheid Geen selectie op CE/duurzaamheid bij stageplaatsen Ondernemers(verenigingen) zijn ‘in principe positief’ over meer aandacht voor CE/duurzaamheid “ Meestal is men al lang blij dat er een stagebedrijf is gevonden dat leerlingen praktijkruimte biedt voor hun opleiding. — ROC ”

5. Circulaire economie in bedrijfsvoering scholen Bij grotere onderwijskoepels/- instellingen is aandacht voor CE/duurzaamheid bij nieuwbouw, renovatie en onderhoud In de dagelijkse praktijk nauwelijks aandacht: vaak wordt afval niet gescheiden Educatieve kans gemist! Regelgeving, kosten en verantwoordelijkheden “ Er moet steeds alleen maar bezuinigd worden, er is geen oog voor duurzaamheid. — Docent HAVO/VWO ” “ Scholen(koepels) sluiten een contract met een afvalverwijderaar. Daarbij wordt over het algemeen gekozen voor de goedkoopste oplossing waarbij het afval ongescheiden de restafvalcontainer in gaat. — Basisschool ”

6. Veel Parels, maar nog geen ketting WasteCoins 5x Beter Bezig

7. Samenwerking en Kennisuitwisseling Men weet niet van elkaar wat er gebeurt Geschikte info is niet eenvoudig te vinden Lesmaterialen Gastdocenten Stagebedrijven Bedrijven voor bedrijfsbezoeken Etc. “ Het zou helpen als er een goede regionale database was van experts en gastdocenten die bereid en geschikt zijn om hun kennis en ervaringen te delen met docenten en studenten. — ROC ”

Aanbevelingen Bewustwording: Meer inzetten op bewustwording d.m.v. groot meerjarig project met zowel scholen als bedrijfsleven. Structuur t.b.v. actie: Gezien de vele bestaande initiatieven is men huiverig voor nieuwe loketten, platforms en organisaties. Wel is er behoefte aan meer onderling overleg. Informatie: een Noord-Nederlandse database ‘circulaire economie/duurzaamheid’ voor lesmateriaal, stages, gastdocenten, bedrijfsbezoeken, projecten, etc. Indien mogelijk aansluiten bij een bestaande database.

Download het rapport op JIN.ngo/parelszonderketting