Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evaluatie van mentorprojecten
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Van visie naar actie.
De kaart is niet het landschap
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
De grote WWidW quiz! Test uw kennis over effectieve wijkinterventies.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Methodische gespreksvoering
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
UVW LinkedIn Presentatie
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Onderzoeksvaardigheden 3
Social work Week 2.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Reflecteren.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
4 dagen weg van werk en thuis van idee tot werkbaar plan.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Anders kijken, anders doen
Integraal sociaal werk
Cursus vrijwilligers werven
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Diversiteit & Inclusie
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
DE HERE VRAAGT: WAAR GA JE HEEN?
Integraal sociaal werk
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Agressie op de werkvloer
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Gezondheidsverschillen
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
De aanpak van jeugd- en jongerencriminaliteit
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
The making of: Omgevingsvisie
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Wij komen centraal te staan !
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein SLIM: een effectieve manier van denken Aanbevolen methodiek In samenwerking met Geaccrediteerd Effectiviteit en vakmanschap * SLIM: Subjectief Logisch Interventie Model. Een nieuwe, praktische theorie voor effectieve interventies

Begeleiden van jongeren: een vak apart Hoe vaak maken we een positief verschil in het leven van een jongere? Hoe doen we dat? Waarom gaat het soms (of best vaak) mis?

Rendement vergroten Type probleem: Vraagt om: Actie: Impact Meerwaarde SLIM Oplossing bestaat, maar deze jongere krijgt hem niet Jongeren niet in beeld -> bereiken van jongeren Poortwachten -> terecht of onterecht? Erop af, goede diagnose en politieke keuze + +/- Oplossing bestaat niet, of oplossing die zou helpen hebben we niet Onderzoek, ontwikkeling, inkoop Ontwikkeling van nieuwe aanpak voor nieuwe doelgroep Meerdere deel-interventies en geen regie Samenwerking en coördinatie Casusoverleg, afstemming, eigenaarschap Verkeerde oplossing of aanpak Vakmanschap professional VAKMANSCHAP ONTWIKKELEN ++

Waarom aandacht voor vakmanschap? Grootste rendement zit doorgaans bij (1) en (4), beleidsaandacht bij (2) en (3) van de vorige dia De meeste dingen die nodig zijn voor effectieve interventies zijn meestal al aanwezig De belangrijkste succesfactor zit vaak onder de radar. Ontwikkelen van vakmanschap maakt verschil, en niets is zo praktisch als een goede theorie.

Hoeveel zit er nog in de tank? Activeren stap 1 Hoe hard doe je je best? Hoe hard ga je? Waar ga je heen? Hoeveel zit er nog in de tank? Rij-instructeur Jongere helpen bewust te worden van situatie en mogelijkheden, helpen keuzes te maken ZELF ACHTER HET STUUR

Wat is je (nieuwe) bestemming? Activeren stap 2 Wat is je (nieuwe) bestemming? Opleiding Baan Ondernemen Rij-instructeur Jongere helpen richting te bepalen en vaart te maken Hoe kun je meer gas geven? Wat remt je af? ZELF ACHTER HET STUUR

Activeren: tools voor de rij-instructeur Motiverende gespreksvoering Oplossingsgericht werken Sociaal netwerk betrekken Rij-instructeur Jezelf meenemen naar je werk (verbindende communicatie) Mindfulness Draaglast verminderen ZELF ACHTER HET STUUR

Als activeren niet genoeg is: leefwereld en systeemwereld Activeren -> toekomstplan jongere Uitkeringsaanvraag en diagnose Begeleidingsplan professional Systeemwereld

“Geef iemand een vis en hij (zij) heeft eten voor één dag “Geef iemand een vis en hij (zij) heeft eten voor één dag. Leer iemand vissen en hij (zij) heeft eten voor heel zijn (haar) leven.”

Van diagnose naar begeleidingsplan Deze draaischijf is gratis te bestellen bij Divosa Deze draaischijf is gratis te bestellen bij Divosa © Henk Spies

KAN WEG

Vakmanschap ontwikkelen De belangrijkste knop om aan te draaien voor effectiviteit Resultaten worden behaald in interactie tussen professional, jongere en diens omgeving Professionals maken verschil Nieuwe theorie ondersteunt effectieve aanpak Training is leuk Dagelijks werk en resultaten staan centraal Training samen met alle collega’s die in de gemeente met jongeren bezig zijn: integrale benadering Vraaggerichte training: professionals bepalen in intervisie zelf wat urgent is voor hun dagelijks werk We reiken instrumenten aan voor de dagelijkse praktijk Resultaten verbeteren: positief verschil maken in het leven van jongeren

Stappen Situatie Tools Bereiken Jongere is buiten beeld ‘Pitch’: waar ben je van? Jezelf meenemen naar je werk (verbindende communicatie) Activeren Jongere is zelf op weg, maar hapert Motiverende gespreksvoering Oplossingsgericht werken Sociaal netwerk betrekken Aansluiten bij straatcultuur Mindfulness Draaglast verminderen Diagnose Jongere komt op eigen kracht niet verder Diagnose model tbv toekomstplan jongere Interventie bepalen Wat moeten we toevoegen? Interventie model tbv begeleidingsplan professional Plan van aanpak Leefwereld en systeemwereld verbinden Schema voor verbinden toekomstplan en begeleidingsplan Format Plan van Aanpak Begeleiden Kansen creëren Leren Bij de hand nemen Dromen en ondernemen Verkopen, onderhandelen, beïnvloeden Pedagogisch gesprek, leerstijlen Confronteren, verdiepte diagnose, jobcoaching Ondernemingsplan, SWOT Trainingsinhoud schematisch: 20 modellen. Volledige training duurt 11 dagen, maar kan deels als e-learning en kan modulair op maat gemaakt worden. Blended programma bestaat uit 5 contactdagen.

Meer informatie Marcel van Druenen 06-55884506 mdruenen@divosa.nl Henk Spies 06-54325365 henk.spies@inclusivate.nl