23/07/2018 Direct E-Mail: Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Advertisements

Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Redactioneel schrijven Les 1
Engels periode 3 en 4 MOH 2 en MOH 3.
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Onderzoeksvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
MIDDELEN - TOOLS - WERKVORMEN
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WEEK 2: 11 T/M 15 JANUARI Unidad 3: Y tú, ¿cómo eres?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Taalspelletjes Werken met een woordenboek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Voorbereiding schoolexamen
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
H1 Media en communicatie
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Een instructie schrijven
Onderwerpen van deze les
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Huiswerkopdracht Politiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Les 2: gegevens samenvatten
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Blok 5. Film Productieproces Blok 5. Film. Productieproces 12/31/2018.
Het vak maatschappijleer
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
Persoonlijke doelen maken
Opdracht PowerPoint Maak een PowerPoint over jezelf.
Transcript van de presentatie:

23/07/2018 Direct E-Mail: Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014

Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ 23/07/2018 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ Oefening doelgroepen en kenmerken Schrijven voor een doelgroep Voorstellen van jezelf als docent of docenten. Eventueel rondje maken door de klas.

Lesdoelen Studenten weten wat doelgroepgericht schrijven is en kunnen dit toepassen in hun DEM.

http://www.youtube.com/watch?v=1nxJgkXNDCM

Oefening Stel jezelf aan de klas voor zónder de werkwoorden ‘zijn’, ‘hebben’ en ‘worden’ te gebruiken (dus ook vervoegingen zoals ‘ik word’ ‘mijn naam is’) Krijg je de beurt? Doe je best. En… Wijs een ander aan die dan meer vertelt over zijn hobby, werk, opleiding, woonsituatie, vrienden, enz. Allemaal zonder ‘zijn’, ‘worden’ en ‘hebben’.

DEM Oefening: Schrijf actief! Zij wordt door haar baas ontslagen. De CD wordt door Jan gekocht. Dat is door mij toegevoegd. Er zal contact met u worden opgenomen. De keeper werd door de aanvaller onderuit gehaald.

Doelgroep Doelgroep: de categorie mensen waarop de schrijver zich primair richt. Bepaalt inhoud én stijl. Bepaal je doelgroep(en) zo precies mogelijk. We bekijken een vragenlijst... Informatica Communicatie Academie

Doelgroepanalyse ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk / Studie Interesses Informatica Communicatie Academie

Kenmerken van een doelgroep Wie Leeftijd, geografie, welstand, opleiding, werk, gezinssamenstelling. Wat Bereik (lokaal, regionaal, (inter)nationaal, in %) Welke informatie zoeken / krijgen ze? Waar en hoe zoeken / krijgen ze dat? Wat willen ze? Details Tijdschriften, kranten, websites, tv-programma’s, hobbies, sport, eetgedrag, vakantie, auto. Informatica Communicatie Academie 9 9

Oefening: doelgroepkenmerken Hierna volgen tien ‘merken’. Helft van de klas eerste vijf, andere helft tweede vijf. Noem bij ieder ‘merk’ minstens drie kenmerken van de betreffende doelgroep. Informatica Communicatie Academie

11

Schrijfoefening Klas in vier groepen / vier tijdschriften. Jullie krijgen de opdracht een bijschrift voor een foto te schrijven in één van de tijdschriften. De bladen / uitgaven zijn: de Spits (groep 1) Men’s Health (groep 2) Viva (groep 3) Magazine Leven (Nederlandse Vegetariërs Bond) (groep 4) Max. 50 woorden per tekst.

Oefening Hot Feet Magnetron Sloffen Schrijf weer een bijschrift voor deze foto in ‘jullie’ tijdschrift. 90 sec. opwarmen in de magnetron, 800 watt vier kleuren maat 36 t/m 42

Aan de slag met de tekst van jullie DEM

Kenmerken van jullie doelgroepen? ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk / Studie Interesses

Aan de slag met de tekst van de DEM 1 In duo’s: welke kenmerken passen bij de drie doelgroepen die jullie gekozen hebben? Schrijf beiden voor ieder segment van doelgroep de tekst van de DEM waarin je één of meerdere kenmerken van de doelgroep gebruikt. Dus drie tekst(jes) per persoon. Schrijf beiden voor ieder segment van de doelgroep één versie voor de onderwerpregel waarop de ontvanger reageert met: ‘Ik ook!’ (dat wil ik ook, dat doe ik ook, ja zo ben ik ook, etc.). Dus drie onderwerpregels per persoon.

Inleveren Lever beiden je teksten in.

Huiswerk volgende les datum invullen 23/07/2018 Huiswerk volgende les datum invullen Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19. Bereid de overdrachtspresentatie voor (zie voor beoordelingscriteria de PowerPoint van les 11). Rooster staat op Scholar in jullie klassenmapje.