Direct E-mail: aftrap C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 3 22/07/2018 Direct E-mail: aftrap C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 3 naam docent:
Programma van vandaag Voorstellen Introductie course DEM 22/07/2018 Programma van vandaag Voorstellen Introductie course DEM Wat is Direct E-mail? Wat is jullie opdracht en wat gaan jullie doen? Competenties en indicatoren Beoordeling Literatuur Inhoud, planning, organisatie Eerste kennismaking met Mailchimp
22/07/2018 Voorstellen Zelf in te vullen
22/07/2018 Wat is direct e-mail? ‘E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e- mail gebruikt om commerciele of fondswervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.’ (http://nl.wikipedia.org/wiki/E-mailmarketing, geraadpleegd d.d. 16-08-2013) Direct Marketing is een vorm van marketing met een specifieke toepassing van marketingtechnieken en - instrumenten, die is gericht op het creëren en onderhouden van structurele directe relaties tussen aanbieders en afnemers. (Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion, Hoekstra en Raaijmakers,1992)
Wie zijn jullie en wat is jullie opdracht? 22/07/2018 Wie zijn jullie en wat is jullie opdracht? Jullie zijn marketeer bij een bedrijf en en jullie opdracht is: “Bedenk en maak een direct e-mail.”
22/07/2018 Bedenk en maak een DEM … zo’n DEM komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen … waarom zou je een DEM maken? Voor wie? Met welk doel?
22/07/2018 Wat gaan jullie doen? Bedrijf kiezen en één product of dienst van dat bedrijf kiezen. De doelgroepen van het product of de dienst bepalen Doelen van de campagne bepalen Campagne bedenken Alles vastleggen in een marketingcommunicatieplan en de direct e-mail uitvoeren!
Competenties en indicatoren (1) 22/07/2018 Competenties en indicatoren (1) Competenties: analyseren, ontwerpen, realiseren, communiceren en samenwerken Analyseren niveau 1 Kent de belangrijkste principes van direct marketing 2.0 en past ze toe in een marketing-communicatieplan en een DEM. Analyseert bestaande DEM’s op basis van theorie en verbindt hieraan conclusies voor de eigen DEM. Maakt een analyse van de toekomstmogelijkheden van het gekozen bedrijf en specifiek van één product. Past de conclusies toe in de marketingaanpak van het product en legt dit vast in een marketing- communicatieplan. Analyseert de bestaande en gewenste doelgroepen voor de DEM en verbindt hieraan conclusies voor het ontwerp van de eigen DEM.
Competenties en indicatoren (2) 22/07/2018 Competenties en indicatoren (2) Competenties: analyseren, ontwerpen, realiseren, communiceren en samenwerken Ontwerpt meerdere creatieve concepten voor de DEM in overeenstemming met de doelen en de boodschap van het marketing-communicatieplan. Ontwerpt het definitieve concept voor de DEM en motiveert en beargumenteert de gemaakte keuzes.
Competenties en indicatoren (3) 22/07/2018 Competenties en indicatoren (3) Competenties: analyseren, ontwerpen, realiseren, communiceren en samenwerken Segmenteert het klantenbestand overeenkomstig de doelgroepen van het marketing-communicatieplan. Gebruikt bij de segmentatie minimaal drie criteria. Past hierbij de theorie over databases correct toe. Schrijft doelgroepgerichte DEM-teksten. Maakt verschillende versies van de DEM en test en verstuurt deze. Houdt hierbij rekening met de specifieke eisen van verschillende e-mail clients (ook mobiel). Zorgt dat de inhoud van de mail persoonlijk is en dynamisch geladen wordt uit een gegevensbestand, en daarbij afgestemd is op de doelgroepen.
Competenties en indicatoren (4) 22/07/2018 Competenties en indicatoren (4) Competenties: analyseren, ontwerpen, realiseren, communiceren en samenwerken Gebruikt correcte grammatica, spelling, stijl en structuur passend bij het doel van de documenten. Let op: Er staan niet meer dan vijf taalfouten op één pagina van het marketing- communicatieplan. (‘knock-out indicator’) en: Grammatica, spelling en stijl zijn foutloos in de DEM. Er staat maximaal één taalfout in de DEM. (knock-out indicator)
Competenties en indicatoren (5) 22/07/2018 Competenties en indicatoren (5) Competenties: analyseren, ontwerpen, realiseren, communiceren en samenwerken Toon inzet en initiatief ten gunste van het groepsproces. Toont aan een voldoende groot aandeel geleverd te hebben aan het groepsproduct. (wordt individueel bepaald)
Beoordeling Kennistoets DEM (individueel) cijfer (20%) Taaltoets (individueel) cijfer (20%) Marketing-communicatieplan (duo) cijfer (30%) Demonstratie (duo) cijfer (30%) Tussentijdse presentatie (duo) vink Doelgroepteksten (individueel) vink
Verplichte literatuur 22/07/2018 Verplichte literatuur Reader 2242, Direct E-mail: te koop in het winkeltje bij de FEM of te downloaden van Scholar Byttebier, Igor, (2003) Creativiteit Hoe? Zo!, Tiel: Lannoo. Zesde druk.
22/07/2018 … en dit boekje Heerink, Marcel, (2008) Praktische schrijfgids : Pearson Benelux B.V. Tweede druk.
Software Zorg dat je voor de eerstvolgende les de volgende software op je laptop geïnstalleerd hebt: Microsoft Excel (vanaf versie 2007, voor Windows of OSX) Mailchimp (account maken we deze les aan)
Tweetallen Je werkt vanaf het begin in tweetallen. Samen kies je het bedrijf, het product of de dienst, samen ontwikkel je de campagne, samen ontwikkel je ‘creatieve concepten’, en samen maak je de DEM. Aan het eind van deze les zijn de tweetallen gevormd.
Planning Tot week 5: campagne en concepten maken, grove contouren DEM klaar In week 5: go or no go: tussenbeoordeling concept DEM, marketing- communicatieplan af Vanaf week 5: afmaken DEM, testen, versturen Week 8: eindpresentaties Week 9: toetsen
Huishoudelijke mededelingen 22/07/2018 Huishoudelijke mededelingen Direct Mail op HAN Online (Scholar): Publicatie lessen en ander materiaal Aanpassen per docent / klas
Werken in tweetallen Vorm tweetallen en geef jullie namen door.
Vragen?
PAUZE
MAILCHIMP http://youtu.be/8WDNrFctnEI Bron plaatje: http://www.online-mailchimp.nl/over-mailchimp/heel-veel-mogelijkheden geraadpleegd d.d. 16-08-2013
MAILCHIMP Maak per tweetal een account aan in Mailchimp
Zoek deze pagina op en ga aan de slag met één van de ‘Basic-templates’ Zoek deze pagina op en ga aan de slag met één van de ‘Basic-templates’. Probeer maar eens wat uit!
BEDRIJF Voorwaarden: het bedrijf is gehuisvest in Arnhem of je/jullie eigen woonplaats het bedrijf heeft minimaal twee medewerkers en maximaal 20 (inclusief eigenaar en/of directeur) het product of de dienst mag je niet veranderen
BEDRIJF: voorbeelden een winkel in Winkelcentrum Presikhaaf (niet Kruidvat, Blokker, HEMA, AH … enz., wel HB Schoenen, City Bag, Toko Warung Baru … enz.) Een restaurant, cafetaria, kroeg, café, enz. Een computerservicebedrijf Administratiekantoor … hebben jullie voorbeelden?
Huiswerk voor de volgende les: Lees hoofdstuk 2 van de reader: Geschiedenis, introductie en trends in marketing. Kies een bedrijf voor jullie marketingcampagne.