Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV
Buitenschoolse Kinderopvang Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u Woensdagnamiddag van 12u tot 19u Vakantie- en schoolvrije dagen van 6u30 tot 19u 40 plaatsen voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar Worden ingenomen door een 100-tal verschillende kinderen Op woensdagnamiddag en in vakanties wordt er opgesplitst in 3 leeftijdsgroepen Momenteel: 12 dossiers individuele inclusieve buitenschoolse opvang
Team 7 kindbegeleiders Coördinator BOKDV Inclusie Coach Wekelijkse teamvergadering Wanneer nodig, overleg met: Ouders School Externe hulpverleners
Zoektocht Per kind bekijken welke opvangvorm mogelijk is zodat draaglast en draagkracht van alle betrokken partijen in evenwicht blijven. Bijvoorbeeld: voor sommige kinderen is onze voorschoolse opvang ideaal (minder kinderen per kindbegeleider), maar vakantieopvang veel te druk Centrale vraag: “Wat hebben wij nodig om de opvangvraag hier in onze BOKDV te kunnen doen slagen?”
De misverstanden over inclusieve buitenschoolse kinderopvang… Weerlegd door Natasha
“Wij zijn daar niet voor opgeleid…” Ouders verwachten dit ook helemaal niet Er moeten geen eindtermen of doelen gehaald worden; het kind moet zich hier vooral goed voelen Het uiteindelijke doel blijft hetzelfde voor kinderen met en zonder specifieke zorg: een positief welbevinden en positieve betrokkenheid in opvang Het blijft altijd een beetje zoeken hoe we dit doel kunnen bereiken
“Kunnen we die kindjes niet beter in een apart groepje opvangen in onze BOKDV?” Inclusie gaat net over alle kinderen samen brengen Het is een win – win situatie
“Die kindjes moeten altijd in het oog gehouden worden…” Soms is wat meer aandacht / waakzaamheid wel noodzakelijk… MAAR: dit is even goed nodig bij een groepje jongens die wild aan het voetballen zijn Één op één begeleiding is niet nodig! Soms is het druk, balans zoeken is belangrijk
“De andere kinderen zijn bang van hen…” Dit komt voor indien er sprake is van fysieke agressie, MAAR: zinnetjes zoals “laat hem even gerust, hij is een beetje kwaad en kan dit alleen op deze manier laten zien” doen al een wonder! ook kinderen zonder het label “specifieke zorg” durven weleens agressief uit de hoek komen Kinderen voelen snel aan hoe ze met andere kinderen moeten omgaan
“We moeten hiervoor aangepast materiaal en een aangepaste infrastructuur hebben…” Hoeft vaak niet, het kan ook anders: bij activiteiten hoef je niet noodzakelijk te differentiëren; je kan dit aanvoelen op het moment zelf, of kinderen maken er zelf hun eigen leuke versie van… Indien er dan toch iets specifiek moet aangekocht worden, dan kan men de subsidie voor inclusieve opvang hiervoor gebruiken
“Die kindjes kunnen met weinig activiteiten mee doen…” Er bij zijn is vaak al voldoende Kinderen leren bij van elkaar Resultaat is niet hetgeen dat telt
“Als je er ééntje binnen haalt komen ze allemaal aankloppen…” Erkenning CIK zorgde inderdaad voor “toestroomangst”… We proberen gewoon een weerspiegeling van de maatschappij te zijn; dit gaat verder dan kinderen met een specifieke zorgbehoefte (diversiteitsverhaal) Bewaken grens 1/3 om inclusief te kunnen blijven
“Andere ouders willen niet dat hun kind daar bij loopt…”
Enkele belangrijke ondervindingen Het loopt uiteraard niet altijd allemaal even makkelijk, er moet voldoende ruimte zijn om te ventileren en te bespreken. Eerlijke communicatie tussen alle partijen is noodzakelijk: Laten uitschijnen dat alles goed loopt terwijl dit in werkelijkheid niet zo is, heeft geen zin Je moet je mening kunnen zeggen, zonder hiervoor de stempel “tegen inclusie” te krijgen
Enkele belangrijke ondervindingen Een goede start van de opvang hangt samen met een goede voorbereiding ervan Wij ervaren inclusie als een meerwaarde voor iedereen; het brengt je ook als team dichter bij elkaar “wat gebeurt, gebeurt”
Enkele belangrijke ondervindingen Centrale begrippen in onze inclusieve buitenschoolse opvang zijn sociale ontwikkeling, welbevinden, betrokkenheid en veiligheid