© UNIEK IN DE KLAS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Succesvolle intelligentie
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lees- en Taalproblemen
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Sensorische Informatie Verwerking
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
hoe autismevriendelijk ben ik
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Van begrijpen naar begeleiden
Van doelen naar reflectie
Een haperend geheugen.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Stage: Basisschool de Klingerberg
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Prikkelverwerking bij kinderen
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Werken met verstandelijk Beperkten
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Prikkelverwerkingspatronen
Motiveren: de ins en outs!
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Executieve functies Marije Ruben.
Hand-Out.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Deze powerpoint gaat over Autisme.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Contact maken en contact houden
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Prikkelverwerking bij autisme
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

© UNIEK IN DE KLAS

Uniek talent Welkom. Deze presentatie gaat over slimme leerlingen met autisme. Leerlingen met autisme vragen speciale aandacht in de klas. Ze hebben zowel beperkingen als grote talenten. Wat is er aan de hand met deze leerlingen? Waar komen de onverwachte boze buien vandaan? Wat maakt deze leerlingen uniek en hoe kun je ze ondersteunen? © ©©

Voor een leerling met autisme kan de wereld onveilig voelen. Door overprikkeling. Of door onbegrip van de mensen om zich heen. Veel leerlingen met autisme werken onder hun niveau.

vreemd Leerlingen met autisme roepen soms sterke reacties op bij hun omgeving. Ze lijken soms houterig, onbeleefd of gewoon vreemd. Deze kinderen kunnen zich niet goed inleven in een ander. Dat maakt contact maken en samenwerken wel lastiger.

talent Als je iets van nature niet goed kunt, kost het extra moeite om die kant te ontwikkelen. Het weinige talent dat je op een bepaald gebied hebt, ontwikkel je daardoor vaak ook niet.

Oefening baart kunst En toch is dat belangrijk. Je kunt elke vaardigheid trainen en verbeteren, ook al zal het nooit je sterkste kant worden. Voor leerlingen met autisme geldt dat ze kunnen werken aan hun sociale vaardigheden, door te oefenen met rollenspellen of sociale scripts. SoVa trainingen en rollenspellen kunnen daarbij helpen.

Autisme Spectrum Stoornis Maar eerst: wat is autisme? De term autisme is erg breed. Sinds 2013 vallen de verschillende diagnoses samen onder de noemer Autisme Spectrum Stoornis. De manier en mate waarop autisme zich uit, verschilt.

asperger Slimme leerlingen met autisme kregen voorheen vaak de diagnose Syndroom van Asperger. Dit is een combinatie van bovengemiddelde tot hoge intelligentie en autisme. Het gaat hier om een milde vorm van autisme.

Maskeren en compenseren Deze leerlingen kunnen door hun hoge intelligentie vaak hun beperkingen maskeren en compenseren. Alleen lukt dat niet altijd. Je merkt meestal wel dat deze leerlingen anders zijn in hun gedrag.

Autisme is geen gedragsprobleem, het is aangeboren.

signalen De hersenen bestaan uit delen die met elkaar zijn verbonden met een complexe bedrading. Bij autisme wijken de verbindingen tussen de hersendelen af. Die verbindingen zorgen voor de doorvoer van signalen.

prikkels De doorvoer van signalen bepaalt: Hoe snel je informatie kunt verwerken, Hoe hard interne of externe prikkels binnenkomen, En hoe je die prikkels interpreteert. Bij leerlingen met autisme verloopt die doorvoer van signalen anders dan bij leerlingen zonder autisme.

inlevingsvermogen Leerlingen met autisme vinden het moeilijk om… zich in te leven in een ander. hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. en doelgericht taken uit te voeren Extra slide over emoties Niet herkennen van stress bij zichzelf Ontploffen  

stress Leerlingen met autisme herkennen vaak niet op tijd dat ze onder stress staan of overprikkeld raken. De stressmeter loopt langzaam in het rood en vanuit het niets lijken ze ineens te ‘ontploffen’.  

Slimme leerlingen met autisme hebben moeite met sommige taken. Ondanks hun hoge intelligentie kan het moeilijk zijn om schijnbaar eenvoudige handelingen uit te voeren.

Vooruitkijken Ze vinden het moeilijk om vooruit te kijken, te plannen, structuur aan te brengen of te reflecteren. Hoe komt dat?

Vertraging Het heeft te maken met de eerdergenoemde prikkelverwerking in de hersenen. De verwerking van informatie kost bij deze leerlingen meer tijd. Tegelijkertijd komen er meer informatieprikkels binnen.

En met een hoofd vol prikkels en informatie is het lastig om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden.

Hoofdzaken Bijzaken Ook bij instructies op school en werkopdrachten duizelt het de leerling met autisme vaak, zeker als er veel rumoer en geluid in de klas is. Er gebeurt dan zoveel tegelijk, dat het kind niet aan leren toe komt. Het komt gewoonweg niet binnen.

HOE? Welke informatie in de opdracht is het belangrijkst? Wat moet ik doen? Check of de leerling heeft begrepen wat de bedoeling is. En of de leerling weet hoe hij de opdracht moet aanpakken, stap voor stap.

Hoe help je een leerling met autisme van A naar B?

Logische communicatie Door logisch te communiceren.

Duidelijk & letterlijk Kort Duidelijk & letterlijk Een leerling met autisme help je door kort en duidelijk te instrueren. Communiceer letterlijk en concreet. Vermijd dus woorden als ‘straks’ of ‘op tijd’.

Structuur Logische communicatie creëer je ook door structuur te bieden.

Stappenplan Top down Bijvoorbeeld door stappenplannen te maken met tussenstapjes. Of teken een boomstructuur Maak je communicatie Top down; van het grote geheel naar kleinere stukjes.

Het is duidelijk: leerlingen met autisme hebben beperkingen maar ook veel sterke kanten. Voor de sterke kanten komt steeds meer oog, bijvoorbeeld in de computerindustrie of in de ruimtevaarttechniek. Mensen met autisme zijn vaak harde werkers, trouw, goede puzzelaars met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel.

perspectief Als leerkracht kun je het verschil maken door perspectief aan deze leerlingen met autisme te bieden. Samen te kijken naar wat er wel kan.

ontwikkeling Leerlingen met autisme hebben soms alleen wat hulp nodig om hun talent tot hun recht te laten komen. En als je lekker in je vel zit, lukt het beter om te leren en jezelf te ontwikkelen.

Uniek in de klas Deze presentatie is een productie van Uniek in de Klas. Uniek in de Klas wil … Voor meer informatie, kijk op …